کد خبر: ۸۸۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷ 04 August 2020

۴ وزارتخانه موفق روحانی از نگاه ترکان /کار بزرگی که رهبری مجوز دادند

تابناک/مشاور پیشین رئیس‌جمهور می‌گوید: هرچند تمام تصمیمات دولت بدون اشکال نبوده اما ریشه اصلی این مشکلات فشارهای بین المللی و آمریکاست.

به گزارش خبرآنلاین، هفت سال از عمر دولت حسن روحانی می گذرد و او و دولتمردانش یک سال دیگر فرصت حضور در قوه مجریه را دارند.در هفت سالگی دولت تدبیر و امید و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی در کشور این پرسش مطرح می شود که اولویت روحانی و دولت دوازدهم در این یک سال چه باید باشد؟ پرسشی که اکبر ترکان که روزگاری مشاور رئیس جمهور بوده، پاسخ داده است.

>>> بیشتر بخوانید؛

مهمترین چالش روحانی در سال آخر/مجلس وارد چالش با دولت می‌شود؟

او در این باره معتقد است که دولت دوازدهم در این یک سال باید تمرکز خود را بر روی اتمام کارهای نیمه تمام بگذارد. از نظر او مشکلات موجود در کشور ناشی از تصمیمات دولت نیست و فشارهای بین‌المللی امریکا موجب ایجاد چنین شرایطی شده است.

از سویی برخلاف برخی فعالان سیاسی، او این نظریه را قبول ندارد که دولت های دوم روسای جمهور دولت های ضعیف تری هستند و می گوید به طور مثال آمار و ارقام و بررسی وضعیت کشور در حوزه های مختلف در دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی ضد این موضوع را ثابت می کند.این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین عملکرد وزارت خانه های نیرو، کشاورزی، نفت و راه و شهرسازی را نقطه قوت دولت دوم حسن روحانی می داند.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با اکبر ترکان را در ادامه می‌خوانید؛

****

*آقای ترکان! به نظر شما اولویت اصلی و مهمترین چالش دولت آقای روحانی در یک سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم چیست؟

این دولت  دوره طولانی را پشت سر گذاشته و کارهایی را در ابعاد مختلف شروع کرده است که این سال پایانی، سال جمع کردن کارهایی است که در ۷ سال گذشته وقت و انرژی خود را روی آن گذاشته است لذا اکنون باید همه کوشش بر این متمرکز شود که کارهای ناتمام را تمام کنند.

*یعنی اولویت تمام کردن کارهای نیمه تمام است؟

بله. رسیدگی به مسائل اقتصادی هم در همین زمینه می گنجد.

نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس‌جمهور خطای ارزیابی بود

*رابطه مجلس و دولت را با توجه به پالس هایی که این چندماهه از مجلس یازدهم و نمایندگان دیدیم، چگونه ارزیابی می کنید؟ فکر می کنید در این یکسال با دولت همراه شوند یا ممکن است بین آنها چالشی ایجاد شود؟

نمایندگان مجلس یازدهم آغاز کارشان را با نامه ای شروع کردند، ۱۲ رئیس کمیسیون نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و در آن نامه توجه نکرده بودند که یک دشمنی مثل ایالات متحده سالها است که با ما دشمنی می کند و فشارهای اقتصادی و سیاسی و نظامی به ما وارد می کند و تمام قدرت خودش و وابستگانش را بسیج کرده است تا به ما ضربه بزند، عوامل منطقه ای هم مثل اسرائیل و عربستان با نهایت فشار به ما ضربه اقتصادی و سیاسی می زنند، بنابراین تصمیماتی که باعث فشار به کشور ما شده تصمیماتی است که از سوی آمریکا است اما نمایندگان محترم این موضوع را فراموش کردند و محتوای نامه شان اینطور نشان می دهد که اشکالات کشور ناشی از تصمیم گیری های درون دولت است.

اشکالات موجود در کشور ناشی از تصمیمات دولت نیست

به نظر من این نامه ای که به رئیس جمهور نوشته اند یک خطای ارزیابی است، چون اشکالات ناشی از تصمیمات درون دولت نیست و ناشی از فشارهای بین المللی آمریکا است. اگرچه دولت هم تمام تصمیماتش بدون اشکال نبوده اما ریشه اصلی این مشکلات فشارهای بین المللی است که آنها ظالمانه بر ما تحمیل کرده اند.

بعد از تذکر رهبری به نمایندگان، رفتارهای تند نمایندگان کمتر شد

در آغاز کار مجلس و نگارش این نامه نشان دهنده این بود که آنها قصد داشتند بگویند که مشکلات  کشور متوجه آقای رئیس جمهور می شود ولی این شرایط مقداری مهار شد هرچند تنش هایی را هم در مجلس با وزرا به وجود آوردند، مثل برخورد با آقای ظریف، که منجر به این شد که مقام معظم رهبری یک تذکر جدی و محکم به آنها بدهند و من فکر می کنم بعد از آن تذکر، از آن رفتارهای تند کم می شود.

چالش مجلس با دولت با تذکر رهبری مهار شده است

*پس فکر می کنید در ادامه راه با توجه به تاکیدات رهبری دیگر شاهد چالش های جدی نخواهیم بود؟

چالش که خواهیم داشت. چون اینها اساس و بنیان قصدشان برخورد با دولت است پس چالش هست، منتهی با توجه به تذکر رهبری مهار شده است.

*برخی تحلیلگران معتقدند تمام دولت ها از دولت آقای هاشمی به بعد رؤسای جمهور در دولت دومشان مشکلات بیشتر داشتند یا به ظن برخی که می گویند ناکارآمدتر و ضعیف تر شده اند. شما فکر می کنید در این دولت هم شاهد چنین شرایطی بودیم؟

من این حرف شما را قبول ندارم. مثلا می شود دولت اول و دوم آقای هاشمی و گزارش های سازمان برنامه و گزارش های اقتصادی را نگاه کرد و دید که اقتصاد کلان کشور که شامل نرخ تورم، نرخ رشد، جمعیت بیکار و اشتغال، ثبت سرمایه گذاری و .. است، چگونه تغییر کرده است و بعدا قضاوت کرد. شما چنین قضاوتی را از کجا به دست آورده اید؟

*این موضوع همیشه مطرح بوده و نارضایتی عمومی در کشور همواره از دولت دوم روسای جمهور بوده است.

اینکه دولت دوم عملکرد ضعیف تری داشته است برای من به اثبات نرسیده است.

*پس شما به این موضوع معتقد نیستید؟

این موضوع اعتقادی نیست، آمار و ارقامی است.

*اکنون شما شرایط دولت اول و دوم آقای روحانی را چطور ارزیابی می کنید؟

دولت اول ایشان را به ۲ دوره دو ساله تقسیم می کنیم، دوره ای که مذاکرات برجام صورت گرفت که این در ۲ سال اول است. در این دوره تحریم ها کمتر شد اما همچنان تحریم ها وجود داشت و دولت توانست گشایش بیشتری در ۲ سال اول ایجاد کند اما نتایج محدودی داشت.

 در ۲ سال دوم که پس از برجام بود یک گشایش خوبی برای کشور ایجاد شد و توانستیم بسیاری از کالاهایی که در تحریم بود  را وارد کنیم و کارخانه ها حرکت کردند و قطعات و تجهیزات و ماشین آلاتی که نیاز داشتند را گرفتند و ما توانستیم آن قرارداد بزرگ را با چین ببندیم که ۲۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در آن بود.

باید مقاومتمان را بالا ببریم

 پس در۲ سال دوم بعد از برجام یک حرکت بسیار خوب و رو به جلو داشت. در۲ سال سوم در دولت دوم با تمدید تحریم ها و خروج آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بین المللی مواجه شدیم که این در فروردین ۹۷ آغاز شد. خروج آمریکا از برجام موجب یک شوک ارزی سنگین شد و قیمت ارز بسیار بالا رفت و کشور در فشارهای زیادی قرار گرفت که آن وضعیت همچنان ادامه دارد و امریکا روز به روز فشارهای تحریمی را بیشتر می کند. الان هم کار به جایی رسیده است که انواع آلیاژهای آلومینیوم و انواع آلیاژهای فولادی و ... را تحریم کرده است که مجموعه این عوامل فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد می کنند که البته ما هم ماموریتمان مقاومت است. ما باید مقاومتمان را بالا ببریم و راه هایی را جست و جو کنیم که در این وضعیت بتوانیم به تولیدمان اضافه کنیم.

کار بزرگ دولت روحانی که رهبری اجازه آن را صادر کردند

*به نظر شما نقطه قوت دولت آقای روحانی در دولت دوازدهم چیست؟

از مهمترین دستاوردهای این دولت پروژه های شبکه های آبیاری و زه کشی سدها است. آقای روحانی ۸ میلیارد دلار برای این کار سرمایه گذاری کرده و از مقام معظم رهبری اجازه گرفتند که ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بردارند و برای رودخانه های مرزی شبکه ای زیر سدهای بزرگ احداث کنند که حداقل ۵۰۰ هزار هکتار اراضی را در خوزستان آبی می کند.

این کار خوشبختانه به خوبی پیش رفته است و طرح های آبیاری از دریاچه ارومیه آغاز می شود و از کردستان و کرمانشاه و ایلام و خوزستان عبور می کند و تمام رودخانه های مرزی نوار غربی کشور را پوشش می دهد که قسمتی از آن روی دریاچه ارومیه اثر می گذارد و قسمتی سامانه گرمسیری را احداث کرده و قسمتی هم زیر سد ها شبکه سازی کرده است و این موجب شده که نرخ کشاورزی ما در سال گذشته، ۸.۸ درصد رشد داشته باشد.

پس این کار نشان دهنده یک عملکرد خوب در بخش کشاورزی است.عملکرد دوم که آن هم عملکرد ارزشمندی است پروژه هایی است که در نفت انجام شده است. آقای زنگنه بالاخره موفق شد پارس جنوبی را تمام کند که این کار خیلی مهمی بود. بالاخره پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس را هم تمام کردند. میعانات گازی که همراه گاز تولید می شود در این پالایشگاه ها به ما مقدار زیادی بنزین می دهد که این پالایشگاه اکنون با راندمان بسار خوبی کار می کند. پروژه های پارس جنوبی همه تمام شده اند و مهمتر از اینها این است که یک خط لوله صادراتی از گوره به جاسک می سازند که جاسک را به پایانه صادراتی دوم کشور تبدیل کنند و این کار دارد خوب پیش می رود و آقای زنگنه قول داده تا پایان امسال این کار را تمام کند.

عملکرد قابل تقدیر وزارت خانه‌های اقتصادی

از طرفی گاز رسانی به شرق کشور در این دولت انجام شده است؛ گازرسانی به زاهدان، سیستان و بلوچستان و زابل در حال انجام است. این کارها جزء کارهای ارزشمند این دولت بوده که در شرق کشور تحول بزرگی ایجاد کرده است. عملکرد قابل توجه و چشمگیر دیگر کاری است که روی راه آهن انجام می دهند؛ وزارت راه در این دولت موفق شده همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت را به شبکه ریلی وصل کند و تا پایان امسال کردستان و اردبیل هم به شبکه وصل می شوند و این خیلی مهم است، چابهار هم قرار است به شبکه ریلی وصل شود.

خط راه آهن بین یزد و شیراز هم در حال تکمیل است که این کار نیز تا پایان امسال تکمیل می شود. لذا کارهای ریلی هم در این دولت قابل توجه است. بنابراین عملکرد وزارت خانه های نیرو، کشاورزی، نفت و راه و شهرسازی قابل توجه است که بخشی از کارنامه این دولت به حساب می آید و سازمان برنامه این کارها را به صورت تفصیلی گزارش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار