کد خبر: ۸۸۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ 04 August 2020
ابراهیمی با بیان اینکه بیش ازهشت هزار معلم غیر دولتی گیلان از حقوق کم و ناعادلانه، عدم امنیت شغلی و عدم سوابق بیمه رنج می برند، گفت: معلمان غیر دولتی بعد از اسفند هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده اند.
 

 

تابناک/«لیلا ابراهیمی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در رشت با اشاره به وضعیت شغلی معلمان غیردولتی استان گیلان اظهار کرد: پس از گذشت سال‌ها از عمر مدارس غیردولتی در ایران، معلمان شاغل در این مدارس از مشکلات متعددی ازجمله عدم دریافت حقوق قانونی، نداشتن بیمه و عدم امنیت شغلی رنج برده و در مبهم‌ترین آینده کاری به دانش آموزان این مرز و بوم آموزش می دهند.

 

رییس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی گیلان با بیان اینکه شاغلین و معلمین مدارس غیردولتی برای تدریس، همه مراحل گزینش آموزش وپرورش را طی کرده، اما از هیچ گونه امنیت شغلی برخوردار نیستد، گفت: بیش از هشت هزار معلم غیر دولتی گیلان در ناعادلانه‌ترین شرایط مشغول به کار بوده و از حقوق کم و ناعادلانه، عدم امنیت شغلی و عدم سوابق بیمه رنج می برند.

 

*استخدام معلمان غیردولتی در آموزش و پرورش یکی از مطالبات جدی

رییس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی گیلان با تاکید براینکه قریب بر ۲۰۰ هزار معلم غیردولتی در سراسر کشور نیز با مشکلات مشابه معلمان غیردولتی گیلان دست و پنجه نرم می کنند، افزود: استخدام و به کارگیری معلمان غیردولتی در آموزش و پرورش یکی از مطالبات جدی معلمان غیردولتی از مجلس و دولت  برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

 

ابراهیمی  تصریح کرد: معلمان غیردولتی به دلیل دارا بودن سابقه تدریس، متعهد، متخصص و با تجربه بوده و بهترین گزینه برای جبران کمبود نیروهای انسانی آموزش و پرورش شمرده شده و با توجه به تجربه کاری و استخدام این نیروهای آماده به کار، هزینه آموزش معلمان جدیدالورود را از دولت خواهد کاست.

 

وی اذعان کرد: ایجاد ضریب امتیاز برای معلمان غیردولتی در آزمون‌های آموزش و پرورش، یکی دیگر از مطالبات معلمان غیر دولتی است، قریب به اتفاق  معلمان و شاغلین مدارس غیردولتی از بیمه‌ آموزشی برخوردار نبوده و برخی‌ها با حقوق اندک خود، به ناچار خود را بیمه مشاغل آزاد و زنان خانه دار کرده‌اند.

 

رییس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی گیلان با بیان اینکه نظارت بر حقوق پرداختی معلمان از طرف ادارات کل، یکی دیگر از مطالبات معلمان غیردولتی است، افزود: حقوق دریافتی معلمان با حقوق ثبتی در سامانه مشارکت‌ها به مقدار قابل توجهی متفاوت بوده و به هیچ عنوان حقیقی نیست و در بسیاری از موارد، رقم ثبت شده در سامانه مشارکت‌ها چند برابر حقوق پرداختی به معلمان است.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه معلمان و شاغلین مدارس غیردولتی از هیچ یک از مزایا و امکانات شاغلین در مدارس دولتی مانند فیش حقوقی برای اخذ وام بانکی، ضمانت، استفاده از امکانات رفاهی و غیره برخوردار نیستند، تصریح کرد:به علت نداشتن امنیت شغلی، بعضا مشاهده شده معلمینی که تخلفات مدرسه خود را به مراجع ذیربط اطلاع داده‌اند به علت روابط مدیران یا مؤسسان بایکدیگر، اخراج شده و همچنین اطلاع‌رسانی بین مدارس دیگر توسط مدیر مدرسه متخلف برای جلوگیری از به‌کارگیری معلم در مدارس دیگر صورت می گیرد.

 

*پرداخت حقوق معلمان ناعادلانه است

ابراهیمی با بیان اینکه شرکت در دوره‌های ضمن خدمت برای شاغلین مدارس غیر دولتی در وزارت آموزش و پرورش هیچ‌گونه ارزشی نداشته چرا که هیچ گونه سابقه ای برای آنان در نظر گرفته نمی شود افزود: متاسفانه معلمان غیر دولتی در انتخاب به عنوان معلم نمونه هیچ جایگاهی ندارند و به فرض انتخاب، تقدیر قابل عرضی از آنان نشده و در بسیاری از موارد به دادن یک تقدیرنامه بسنده می شود.

 

رییس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی گیلان با بیان اینکه معلمین غیر دولتی به هیچ عنوان امنیت شغلی  ندارند، گفت: شایسته است شیوه های مناسبی  اتخاذ شود تا معلمان غیردولتی از حضور ۳۰ ساله خود و پرشدن ۲۴ ساعت تدریس در هفته خاطر جمع بوده تا هرسال اضطراب بیکار شدن و دورماندن از کلاس درس، خاطرشان را آزرده نکند. 

 

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از همکاران مدارس غیردولتی از قراردادهای صوری و یک طرفه گله مند هستند، تصریح کرد: با توجه به رسمی نبودن و نداشتن امنیت شغلی در مدارس غیردولتی مشاهده می‌شود معلمانی که باردار هستند و یا فرزند شیرخوار دارند از مدارس کنار گذاشته شده و یا ساعت تدریس‌شان به شدت کاهش می‌یابد، که این امر مخالف بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به مادران شاغل و تشویق برای فرزندآوری در راستای سیاست های جمعیتی است، چرا که این موضوع موجب شده تا بسیاری از همکاران برای حفظ شغل خود از آوردن فرزند خودداری کنند. 

 

*اجحاف به معلمان مدارس غیردولتی در سایه غفلت مسئولان

رییس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی استان گیلان با اشاره به اینکه در سایه غفلت مسئولان مربوطه، در طول عمر مدارس غیردولتی، به شاغلین و معلمان شاغل در این مدارس اجحاف زیادی شده است، اضافه کرد: مطالبات شاغلین و معلمان غیردولتی، مطالبات به حقی است که شایسته است مسئولان امر، صدای آن‌ها را شنیده و به مطالباتشان جامع عمل بپوشانند و به این تبعیض و شرایط ناعادلانه پایان بخشند.

 

ابراهیمی با ابراز نگرانی از وضعیت شغلی همکاران غیر دولتی به دلیل تعطیلات کرونایی که بسیاری از آن‌ها برای سال تحصیلی جدید، تعدیل نیرو شده‌اند، افزود: بسیاری از همکاران غیر دولتی از اسفند به بعد هیچ حقوقی دریافت نکرده و با وجود فعالیت مجازی، به بهانه عدم حضور فیزیکی در مدارس، بدون دریافت حقوق روزگار گذرانده اند. 

 

وی با بیان اینکه هشت هزار معلم غیر دولتی در استان گیلان با میانگین حقوق ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای آموزگاران مشغول به کار هستند  خاطرنشان ساخت: اکثریت این قشر از بیمه آموزشی برخوردار نیستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار