روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(4)؛
غدیر یعنی اطاعت از خدا؛ یعنی راهی که بتوانیم به ریسمان محکمش بیاویزم و تا اوج ملکوت خدا بالا برویم و حلاوت طعم ولایت الهی او را بچشیم و دربهشتِ جاودانه ی خداوند زندگی کنیم.
کد خبر: ۸۸۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ 04 August 2020

غدیر یعنی اطاعت از خدا؛ یعنی راهی که بتوانیم به ریسمان محکمش بیاویزم و تا اوج ملکوت خدا بالا برویم و حلاوت طعم ولایت الهی او را بچشیم و دربهشتِ جاودانه ی خداوند زندگی کنیم.

"من کنت مولاه فهذا علی مولاه" 

در مقالات قبلی که در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر منتشر گردید؛ از جنبه های مختلف اثبات کردیم که کلمه "مولا" در عبارت فوق معنایی جز سرپرستی امت ندارد. خلاصه این بررسیها که در 6 مقاله تقدیمتان گردید بشرح زیر است:

1 – امام علی علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله از اولین روز دعوت علنی (یوم الدار) به مردم معرفی شده است.

2 – معرفی امام علی علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله در طول حیات پیامبر چندین بار انجام شده است.

3 – در جای جای سخنرانی روز غدیر امام علی علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معرفی شده است.

4 – با توجه به شرایط زمانی و مکانی که عبارت فوق در آنجا ایراد گردیده هیچ معنایی جز سرپرستی امت برای مولا نمیتوان تصور نمود.

5 – در مقاله پنجم از نظر لغوی معنای مولا را بررسی شد و دیدیم هیج معنایی جز سرپرستی امت برای مولا نمیتوان در نظر گرفت.

6 – در آخرین مبحث که دیروز تقدیم گردید آیاتی که قبل و بعد از سخنرانی پیامبر نازل شده بررسی شد و باز هم به این نتیجه رسیدیم معنای مولا همان سرپرستی امت است.

آنانی که مولا را به عنوان سرپرست امت قبول ندارند و متاسفانه در زمان ما اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند دو دسته اند:

1 – گروهی معتقدند منظور پیامبر از کلمه مولا، معنای دوستی بوده است.

2 – عده ای بر این عقیده اند پیامبر در روز غدیر علی (علیه السلام) را به عنوان یک فرد مناسب رهبری، به مردم معرفی کردند. منتهی مردم، بعد از رحلت ایشان، به این توصیه عمل ننمودند.

اگر همه آن شش مقاله قبلی را که با دلایل عقلی، عرفی و شرعی اثبات میکرد که منظور پیامبر از کلمه مولا سرپرستی امت بوده کنار بگذاریم، و بر فرض محال نظر اینان را بپذیریم که معتقدند معنای کلمه مولا، دوستی است، آیا همین اینان به عقیده خودشان پایبند بودند؟

متاسفانه وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم و وقایع بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بررسی میشوند به این نتیجه میرسیم که هیچگونه محبت و دوستی نسبت به حضرت علی علیه السلام از طرف مردم صورت نپذیرفته است. تازه اگر پیامبر صلی الله علیه و آله توصیه به دوستی فرموده باشند باید نسبت به آن شخص، دوستی و محبت خاص داشت. همینطور اگر قرار است ما کسی را دوست بداریم و به او محبت کنیم، وابستگان او نیز شامل این محبت میشوند. آیا وابستگان امام علی علیه السلام، غیر از همسر و فرزندانشان میباشند؟ آیا رفتاری که با همسر ایشان شد، رفتاری دوستانه و محبت آمیز بود؟ آیا رفتاری که با فرزند بزرگ ایشان شد، نشان از دوستی و محبت با امیر المومنین است؟ بسیار خنده دار است اگر کسی تصور کند که پدیدآورندگان واقعه عاشورا، از روی محبت به حضرت علی علیه السلام اینکار را انجام داده باشند. آیا میدانید زمامدار شام در زمان حیات حضرت امیر علیه السلام و نیز در زمان امامت امام مجتبی علیه السلام دستور داده بود که در منابر، خطبا حضرت علی علیه السلام را لعن کنند. آیا این محبت به حضرت علی علیه السلام است!؟ 

خانواده ای را سراغ دارم که پس از فوت پدرشان، چون احتمال میدادند نظر پدر این بوده که مقداری از ارثیه برای کار خاصی مصرف شود. علیرغم اینکه این موضوع در وصیت نامه پدر نیامده بود اما باز ماندگان به احترام پدر تصمیم گرفتند، این نظر پدر را عملی سازند.

حال اگر پیامبر صلی الله علیه و آله واقعا در روز غدیر فقط یکنفر توصیه کرده باشند(گفتیم فرض میکنیم اینطور باشد) آیا اینکه افرادی بعد از رحلت ایشان و در حالی که هنوز مراسم کفن و دفن انجام نشده، این توصیه را به فراموشی سپرده و به خواسته خود عمل کنند، این را میتوان احترام به پیامبر تلقی نمود؟

از صدر اسلام که بگذریم، آیا در زمان حاضر افرادی که معنای مولا را سرپرستی امت نمیدانند و میگویند منظور پیامبر فقط دوستی بوده است، آیا به به حضرت علی علیه السلام محبت میکنند؟ آیا واقعا با دوستان حضرت، دوستی میکنند؟ قبل از حضرت علی علیه السلام سه خلیفه دیگر بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله بر مسند خلافت نشستند. آیا به این خلیفه چهارم هم به همان اندازه اعتقاد دارند و او را دوست میدارند؟

از آن جا که جواب همه این سوالات منفی است، به این نتیجه میرسیم که آنانی معنای مولا را به عنوان سرپرست امت قبول ندارند و میگویند معنای مولا دوستی است، حتی به این گفته خودشان هم پایبند نبوده اند و به فرمایش پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله در این مورد عمل نکرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار