مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی گفت:با توجه به ابلاغ دستورالعمل تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم از طرف سازمان مالیاتی در خصوص توافق سالیانه مالیاتی با اصناف گروه های دوم و سوم مشاغل که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 98 حداکثرتا 990 میلیون تومان است، مشمول استفاده از مزایای این دستورالعمل هستند.
کد خبر: ۸۸۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 05 August 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حسن کوماسی با اعلام اینکه مؤدیان مشمولی که خواهان استفاده از شرایط مالیات مقطوع برای عملکرد سال 1398 هستند، می توانند به جای تسلیم اظهارنامه، نسبت به تکمیل فرم طراحی شده برای توافق تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم اقدام نمایند، اظهارداشت: آن دسته از صاحبان مشاغل نیزکه میزان فروش کالا و خدمات آنها در سال 1398 بیش از990 میلیون تومان باشد، از شمول مالیات مقطوع خارج هستند و باید برای عملکرد سال مذکور، اظهارنامه متکی بر اسناد و مدارک ارائه کنند .

وی با بیان اینکه مالیات عملکرد سال 1398 صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات عملکرد سال 1397 به صورت مقطوع تعیین می شود، گفت: مؤدیان مشمول باید قبل از استفاده از مزایای مالیات مقطوع عملکرد سال 1398، از مبلغ مالیات عملکرد سال 1397 خود از طریق سوابق در اختیار مثل اوراق قطعی و تشخیص 97 و سامانه های مالیاتی، مطلع شده و سپس نسبت به اعمال ضرایب افزایشی تعیین شده اقدام کنند.

مدیرکل دستگاه مالیاتی آذربایجان غربی افزود: صاحبان مشاغلی که مالیات عملکرد سال 1397 آنها از صفرتا 2.5 میلیون تومان است، در صورت درخواست استفاده از دستورالعمل تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم، بدون هیچ افزایشی، به همان میزان مالیات سال 1397، مالیات مقطوع خود را می پردازند.

کوماسی در تشریح ضرایب افزایشی مالیات مقطوع عملکرد سال 1398 اظهار داشت: این ضریب برای مؤدیانی که مالیات عملکرد سال 1397 آنها بین 2.5 تا 5 میلیون تومان است، با 4 درصد افزایش، مالیات از 5 تا 10 میلیون تومان با افزایش 8 درصد و مالیات بیش از 10 میلیون تومان نیز با 12 درصد افزایش نسبت به مالیات عملکرد سال 1397محاسبه و قطعی می شود.

 

کوماسی در ادامه افزود: مشاغلی که سال 1398، اولین سال فعالیت آنهاست همچنین کسانی که در سال 1398 اقدام به خرید سکه از بانک مرکزی کرده اند، مشمول دستورالعمل تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم نیستند و باید اظهارنامه تسلیم کنند.

 

وی در خصوص شرط استفاده صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی و دامپزشکی از امکان مالیات مقطوع عملکرد سال 1398 گفت: مشاغل مذکور علاوه بر فروش کالا و خدمات سالانه تا سقف 990 میلیون تومان، صرفا در صورت اجرای تبصره قانون بودجه در خصوص ثبت نام سامانه فروشگاهی( کارتخوان بانکی)، مجاز به استفاده از دستورالعمل تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم هستند.
این مقام مسئول از امکان تقسیط مالیات مقطوع در اقساط پنج گانه نیز خبر داد.

کوماسی با تاکید بر اینکه مؤدیان مشمول جهت استفاده از شرایط توافق مالیاتی اختیار دارند افزود: صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می‌بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی http://tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی از سال جاری و با هدف حذف شیوه علی الراس، بر ارائه اظهارنامه های مطابق با واقعیت و مبتنی بر اسناد و مدارک توسط مؤدیان تاکید کرد و افزود: میزان پذیرش اظهار نامه های مالیاتی تابعی از مطابقت اطلاعات اظهارنامه ها با داده های بانک های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار