از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مفاد شیوه نامه‌های برگزاری مراسم و آیین نامه‌های محرم مورد نظر ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا و وزارت بهداشت، از سوی علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، ابلاغ شد که از جمله آنها لازم الاجرا بودن دستورات برای همه شهرها فارغ از سفید، زرد یا قرمز بودن وضعیت شهرهاست.
کد خبر: ۸۸۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 05 August 2020
معاون بهداشت، وزارت بهداشت، شیوه نامه‌های ویژه برگزاری مراسم و آیین‌های محرم را ابلاغ کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مفاد شیوه نامه‌های برگزاری مراسم و آیین نامه‌های محرم مورد نظر ستاد ملی مدیریت و مقابله بیماری کرونا و وزارت بهداشت، از سوی علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، ابلاغ شد.

۱. دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر)

۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسم و محافل ضروری و مهم‌ترین عامل کنترل شیوع کروناست.

۳. افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۴. برگزاری مراسم در فضای باز، اولویت اصلی مجالس حسینی باشد، و در صورت اضطرار در محیط‌های بسته باید یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلندتر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک‌تر است؛ مساله اصلی تهویه هواست.)

۵. حرکت هیات‌ها از یک هیات به هیات دیگر و تجمع هیأت‌ها، یکی از عواملی است که به شدت در انتقال کرونا موثر است و نباید صورت بگیرد.

۶. جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری، حتما از زنجیر‌های شخصی استفاده شود و یا زنجیر‌ها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیر‌ها بین افراد دست به دست نشود.

۷. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کروناست و نباید صورت بگیرد.

۸. تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردم نباشد. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۹. حتی الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود، اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و بصورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به دنبال نداشته باشد.

۱۰. مهم‌ترین مساله که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده ایم، برگزاری مراسم در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت است.

 

شیوه نامه بهداشتی برگزاری آیین محرم ابلاغ شد


توصیه‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت


۱. در ایام محرم شهر سفید و زرد و قرمز نداریم، دستورالعمل‌ها برای تمام شهر‌ها یکسان است و در تمام کشور مراسم برگزار خواهد شد.

۲. هرچه قدر به برگزاری بیشتر هیأت‌ها کمک کنیم، بهتر است. چون در صورت کم کردن تعداد مراسمات، تجمع مردم بیشتر خواهد شد و در صورت تعدد مراسمات تجمع کمتر خواهد شد.

۳. تنها مسیر ورود کرونا از طریق چشم و دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسمات بصورت مقطعی اثرگذار است. مهم‌ترین نکته در کنترل شیوع کرونا التزام به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.

۴. توصیه ما به کوتاه کردن مراسم عزاداری حتی در محیط‌های باز است.

۵. تا می‌شود نذورات مردم نسبت به چای و شربت به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.
 
 /ع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار