معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران از سکونت دست کم ۲۰ درصد از جمعیت شهری استان در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای شهرها خبر داد.
کد خبر: ۸۸۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 05 August 2020

 

 معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران از سکونت دست کم ۲۰ درصد از جمعیت شهری استان در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای شهرها خبر داد.

سید عباس راهگشای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود: در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۲۷۹ هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و بافت تاریخی در استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد : از این میزان چهار هزار و ۹۹۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده است که بیشترین حجم این بافت به ترتیب در شهرهای ساری با ۶۳۹ هکتار، آمل با ۴۰۱ هکتار، بابل با ۳۲۰ هکتار و قائمشهر با ۳۱۷ هکتار و کمترین آن نیز در شهر کلارآباد با ۱۸ هکتار وجود دارد.

این مسئول گفت : سکونتگاه های غیررسمی مناطق حاشیه ای شهرهای استان نیز دارای سه هزار و ۲۸۹ هکتار است که پیش بینی می شود ۲۰۰ هزار نفر در این مناطق سکونت داشته باشند.

راهگشای افزود : شهر بابل با یکهزار و ۵۷ هکتار، قائمشهر با یکهزار و ۵۱ هکتار بیشترین وسعت سکونتگاه های غیررسمی مازندران را دارند.

وی با اشاره به وجود یکهزار هکتار بافت تاریخی استان ، گفت : بیشترین بافت تاریخی استان در دو شهر ساری و بابل وجود دارد.

راهگشای از وجود ۲۰ پروژه نیمه تمام شهری در استان خبر داد و افزود : برای تکمیل این پروژه ها که شامل بهسازی، احداث بنا و مرمت بافت ناکارآمد شهری(فرسوده)، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و تاریخی ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سال گذشته از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای برخی پروژه ها در استان گفت:‌ این میزان اعتبار برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر در مازندران اختصاص یافت که در زمینه اجرای طرحهای فرهنگسرا ، پارگ ها و بهسازی و نوسازی معابر هزینه می شود.

وی بر ضرورت اقدامات زیربنایی برای احیا و بازآفرینی شهری استان تاکید کرد و خواستار مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و تخصیص یک سوم اعتبارات آن دستگاه ها برای بازآفرینی بناها، فضاها، تأسیسات و تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب شهری شد.

راهگشا نفوذناپذیری برای ارایه خدمات شهری، مهاجرت پذیری ، فرسودگی شبکه خدمات شهری، فرسودگی بناها و آسیب‌پذیری آن در برابر سوانحی مانند زلزله، تبدیل شدن به کانون ها آسیب های اجتماعی، فقدان برخی خدمات فرهنگی، آموزشی و شهری به لحاظ کمی و کیفی، تخلیه برخی واحدها به دلیل فرسودگی و تبدیل برخی مناطق به سکونت‌گاه و تجمع معتادان و مشکلات نوسازی شبکه های فاضلاب، آب، گاز و برق، از اصلی ترین مشکلات بافت فرسوده بر شمرد.

وی از معرفی یکهزار واحد فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک ها در سال جاری خبر داد و گفت : تاکنون از این تعداد واحد ۴۳۴ واحد موفق به دریافت تسهیلات با سود ۹ درصد شدند.

معاون راه و شهرسازی مازندران همچنین از توزیع ۱۴هزار و ۹۴۲ تن قیر بین شهرهای استان از سال ۹۶ تاکنون خبر داد و اظهار داشت: این قیر برای بهسازی و نوسازی معابر و آسفالت راهها در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است.

جمعیت استان مازندران طبق سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر اعلام شد که ۵۳ درصد از این جمعیت در شهرها و ۴۷ درصد در روستاها سکونت دارند و حدود ۶۲۴ هزار واحد مسکونی در شهرها و حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها سرپاست .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار