یادداشت
مهمترین بخش موضوع این است که اغلب مدیران دولتی و سرمایه داران فرزندان خود را از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی منتقل نمودند و در اثر این مهاجرت ، یک کلونی قدرت در امر مدرسه داری از نوع غیرانتفاعی ایجاد شد.
کد خبر: ۸۸۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 06 August 2020

بله درست خواندید . می خواهم از لطمه ای که مدارس به اصطلاح غیر انتفاعی به ساختارهای اجتماعی و آموزشی کشور وارد کرده است حرف بزنیم. همچنانکه از نام این مدارس پیداست ، فلسفه وجودی این مدارس این است که از بابت آن نفع مادی و مالی نصیب کسی نشود. دلیل ظهور آنها هم مشخص است . در دهه 70 بدلیل عدم وجود کلاس کافی برای دانش آموزان مدارس دو شیفت یا سه شیفت شدند و در این اثنا نیاز به مدارسی با حضور بخش خصوصی احساس شد . یعنی بخش خصوصی با حضور خود به کمک مدارس دولتی بیاید . از همان لحظه شروع به کار مدارس غیرانتقاعی رقابت برای درآمدزایی و سودجوئی هم آغاز شد . در نتیجه همین رقابت ها بود که این مدارس شروع به انواع بازاریابی ها و عرضه مطاع مطلوب مصرف کننده نمودند یعنی تکمیل یک سیکل کامل اقتصادی . اگر خروجی حضور در این مدارس کسب بیشتر یا بهتر علم بود ، باز میشد وجود آنها را بر اساس مفاد بازار آزاد توجیه نمود اما مساله این است که به دلیل تغلب روحیه سودجوئی در این مدارس ، مدیران این بخش ها صرفا برای جلب نظر مصرف کنندگان، هر چه میتوانستند از میزان انتقال علم کاسته و به میزان جلب رضایت اولیا پرداختند!
تا اینجای داستان چندان مهم نیست ، مهمترین بخش موضوع این است که اغلب مدیران دولتی و سرمایه داران فرزندان خود را از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی منتقل نمودند و در اثر این مهاجرت ، یک کلونی قدرت در امر مدرسه داری از نوع غیرانتفاعی ایجاد شد. یک طیف بسیار قوی که هم فرزندان خود را منتقل نمودند و هم خود بعنوان سرمایه گذار ، با استفاده از رانت های موجود شروع به مدرسه داری نمودند. نتیجه این مهاجرت دوگانه خلق یک طبقه جدید آموزش دیده در کشور شد که چارچوب های موجود اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی را هم به چالش کشید. در این مدارس متفاوت بودن از بقیه جامعه بخصوص طبقه فقرا آموزش داده میشود! به آنها گوشزد میشود که بدلیل مایه دار بودن پدران و مادران تان ، شما از بقیه جامعه متفاوت و متمایز هستید و همین احساس تفاوت بعدها تبدیل میشود به ریشه بسیاری از تندخوئی ها در جامعه ، ریشه بسیاری از بی رحمی ها برای تصاحب مال بیشتر برای احساس تفاوت هرچه بیشتر در جامعه !
ظهور و بروز این طبقه غیرانتفاعی دوست ، آنچنان مهم و پیش رونده است که علیرغم عدم احساس نیاز به این نوع مدارس ، بازهم شاهد گسترش کمی آنها هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار