کد خبر: ۸۸۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 07 August 2020

تولد ۴ بچه چیتا در اتریش؛ امید برای بقا یک گونه درخطر انقراض

تابناک/افزایش ۸ برابری حجم آب دریاچه ارومیه، تولد چهار بچه جینا گونه درخطر انقراض در اتریش و هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بحران کمبود آب در کشور را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در ۱۷ مردادماه می خوانید.

به گزارش ایمنا، چهار توله چیتا ۲۲ ژوئن در باغ وحش شن‌بران در وین به دنیا آمدند. این حیوانات به عنوان گونه‌ای در معرض خطر در فهرست قرمز محیط زیست قرار دارند. زیستگاه چیتاها در آفریقا در معرض تهدید و نابودی است.

باغ‌وحش‌ها به عنوان بخشی از برنامه اروپایی پرورش یوزپلنگ‌ها، چیتاها را پرورش می‌دهند.

فهرست در معرض انقراض یا در معرض نابودی، بالاترین درجه ریسک برای جانوران زمین در سیاهه قرمز است که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) تهیه می‌شود.
در معرض انقراض به این معنا است که جمعیت گونه کاهش یافته یا در طی سه نسل آینده به زیر ۸۰٪ جمعیت کنونی می‌رسد.

حجم آب دریاچه ارومیه ۸ برابر شد

مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان فعلی آب دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین میزان ثبت شده برای آن، نزدیک به هشت برابر شده که افزایشی بسیار قابل توجه به شمار می‌رود.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید، اظهار کرد: هم اکنون میزان آب این دریاچه بیش از چهار میلیارد مترمکعب است.

وی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۵۰ سانتی‌متر رسیده، افزود: تراز امروز دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن نزدیک به ۱.۵ متر افزایش یافته است.

سرخوش اضافه کرد: با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.

صید ترال در کشور ممنوع است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام مسئولیت صدور مجوز صید در دریاها برعهده سازمان شیلات است، می‌گوید: بر اساس دستور قوه قضائیه هرگونه صید ترال در کشور ممنوع اعلام شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه روش صید ترال از حدود ۱۰ سال پیش وارد آب‌های خلیج فارس شد، اظهار کرد: این روش صید، مخرب محیط زیست است و حتی مورد تأیید سازمان شیلات نیز نیست ولی با این وجود صیادان غیر مجاز و حتی گاهی صیادان مجاز اقدام به صید آبزیان با این روش می‌کنند. در صید ترال شبکه اصلی تورهای صید شبکه بسیار ریزی است که اجازه عبورماهیانی که ابعاد کوچک دارند را نمی‌دهد و از این‌رو هر موجود زنده‌ای که داخل دریا است را پارو و وارد تور صید می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آبزیانی که داخل تور صید ترال می‌شوند آبزیان حرام گوشت و یا آبزیانی هستند که اصلاً در چرخه غذایی ما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: برای مثال انواع لاکپشت ها در داخل این تورها به دام می‌افتند. به همین دلیل صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

لاهیجان‌زاده در ادامه درباره نقش سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال گفت: نظارت بر حوزه صیادی برعهده سازمان شیلات است و قانون‌گذار یگان حفاظتی ویژه‌ای را برای این سازمان پیش‌بینی کرده است. این یگان حفاظتی مکلف است که در دریا گشت‌زنی و روش صید و مجوزهای آن را کنترل کند اما یگان حفاظت سازمان شیلات تاکنون نتوانسته است که عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. این سازمان معتقد است که کمبود نیرو - با توجه به وسعت دریاهای کشور - و کمبود تجهیزات و سوخت از جمله علت‌های این موضوع است.

تحویل ۹ جوجه تیهو به محیط زیست کاشان

الهیار دولتخواه سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان گفت: یک دوستدار محیط زیست ۹ قطعه جوجه تیهو رها شده در مزارع کشاورزی را به اداره حفاظت محیط زیست کاشان تحویل داد.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان از این دوستدارمحیط زیست تقدیرکرد و گفت: تیهو نوعی کبک از راسته ماکیان‌سانان و تیره قرقاولان است و زیستگاه این پرنده از جنوب شرقی ترکیه، سوریه و عراق در غرب تا پاکستان و ایران در شرق امتداد می‌یابد.

دستگیری متخلف برداشت تخم‌های لاکپشت های در استان بوشهر

در گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست جزیره خارک دو نفر متخلف که شبانه مبادرت به حفاری آشیانه تخم‌های لاکپشت های دریایی نموده شناسایی و علیه آنها پرونده قضائی تشکیل شد.

حسن فقیه رئیس اداره حفاظت محیط زیست خارک در این خصوص گفت: مأموران این اداره در حین گشت و کنترل در جزیره خارگو به دو نفر متخلف برخورد کردند که اقدام به حفر چاله تخم لاکپشتان می‌کردند. متخلفین به محض مواجهه با مأموران با قایق اقدام به فرار کردند اما هنگام متواری شدن مأموران با استفاده از دوربین عکاسی آنها را شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

فقیه افزود: ساحل جزیره خارگو محل مناسبی جهت تخمگذاری لاکپشتان دریایی نوک عقابی و سبز است.


بحران آب روزگار سختی را رقم خواهد زد

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در خصوص روزهای سخت بحران آب در آینده نزدیک هشدار داد و گفت: ما باید بپذیریم که کشور کم آبی هستیم و تمام برنامه‌های توسعه‌ای و آمایشی ما باید با محوریت همین موضوع باشد.

وی با تاکید بر اینکه متوسط بارندگی ایران با ۸۰ میلیون جمعیت حدود ۲۰۰ میلی متر است، درحالی که پیش از این با ۳۵ میلیون جمعیت، این مقدار حدود ۲۵۰ میلی متر بوده است، اظهار کرد: ما در خصوص مسئله آب با دو مشکل مواجه هستیم. مشکل اول این است که سیاستگذاران ما باور ندارند که ایران کشور کم آبی هست و پذیرش این موضوع برای شأن سخت است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص مشکل دوم گفت: دیگر اینکه هنوز به تصمیم نرسیده ایم که با کم آبی چه کنیم؟ ما باید با کم آبی بسازیم. انتخاب اجباری ماست و هیچ راه دیگری نداریم.

کلانتری درباره راه‌هایی نظیر تولید آب برای تولید کشاورزی از دریا اظهار کرد: این کار برای آب شرب و صنعت توجیه دارد ولی برای تولید کالای کشاورزی توجیهی ندارد. به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گندم به دو مترمکعب آب نیاز داریم و تولید این آب در لب ساحل نیم دلار است که برای دو مترمکعب می‌شود یک دلار در حالی که قیمت جهانی آن بیست سنت است. بنابراین تولید گندم بی هیچ هزینه دیگری فقط با همین قیمت آب به صرفه در نمی‌آید.

کلانتری با اشاره به سابقه تمدن هفت هزار ساله ایرانی که حول آب و با ریشه بر آن شکل گرفته است، تصریح کرد: تصمیم گیری بر اساس آب یک تصمیم عقلانی و انتخابی اجباری است اما اینکه کجا مصرف شود به تصمیم حاکمان بستگی دارد و تصمیم گیرندگان روزگاری سخت و محدودیت‌های خودش را خواهد داشت و باید از آرزوهای شأن را عدول کنند مخصوصاً اگر می‌خواهند جمعیت اضافه شود.

رئیس سازمان محیط زیست یکی از مشکلات مسئله آب را اختصاص آب برای مصارف زیست محیطی عنوان کرد و گفت: ما قبلاً به این دلیل که مازاد آب داشتیم، این کار را نمی‌کردیم. اما حالا در کم آبی باید سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب برای این قضیه آب اختصاص دهیم وگرنه باید با پیامدهای آن مواجه شویم که مثلاً گرد و غبار دشت خوزستان و هامون از پیامد همین است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم بازتوزیع آب، اظهار داشت: مسئله کم آبی باعث مهاجرت شده است و این روند حتی احتمالاً افزایش داشته باشد.

دستگیری عاملان حمله به محیط بانان لرستانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از دستگیری متخلفین زیست محیطی و عاملان حمله به محیط بانان لرستانی خبر داد.
مهرداد فتحی بیرانوند گفت: با دستور ویژه دادستان محترم خرم آباد و همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی و حضور محیطبانان استان، متخلفان زیست محیطی و عاملان حمله به محیط بانان در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد دستگیر شدند.
فتحی بیرانوند اظهار کرد: روز شنبه مأموران یگان منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد در پی دریافت گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه، با کمین و رد زنی برای دستگیری متخلفان وارد عمل شدند که متأسفانه علیرغم هشدارهای محیط بانان، متخلفان با شلیک اسلحه اقدام به درگیری با مأموران کردند و باعث مصدومیت این محیط بانان شدند.
فتحی گفت: با عنایت به حساسیت و اهمیت موضوع و مطالبه مردمی جهت برخورد جدی و قاطع با متخلفان زیست محیطی و عاملان حمله به محیط بانان زحمتکش و جان برکف، با همکاری دستگاه‌های ذیربط و اخذ دستورات لازم از مقامات قضائی در یک عملیات ضربتی پس از بازرسی منزل، چند تن از این مجرمان دستگیر شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار