عطر هل هر اهل‌دلی را سر ذوق می‌آورد. هل یکی از آن ادویه‌های معروفی است که با عطر و طعم فوق‌العاده خود در تهیه انواع غذاها، شیرینی‌جات و حتی سالادها استفاده می‌شود. این ادویه همچنین خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد که نه تنها مادرها و مادربزرگ‌ها بلکه دانشمندان زیادی نیز آن را تأیید کرده‌اند. در این مطلب بیشتر در خصوص خواص تایید شده هل صحبت می‌کنیم.
کد خبر: ۸۹۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 23 August 2020
هل اغلب به‌صورت ادویه به کار می‌رود چون طعم نسبتاً شیرین آن غذاها را خوشمزه می‌کند. این ادویه معطر از کشور هند می‌آید و قرن‌ها است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر تهیه غذا از هل در تهیه لوازم آرایشی نیز استفاده زیادی می‌شود. دانه‌ها و عصاره روغنی هل خواص درمانی جالب‌توجهی دارد. درست است که اگر خدای‌ناکرده بیمار شوید احتمالاً هل نمی‌تواند اولین انتخاب دارویی‌تان باشد اما با این حال بدانید که این ادویه مکمل درمانی خوبی بوده و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم باعث نشاط و سلامت بدنتان می‌شود. در مقاله‌ای که در Nuts and Seeds in Healt and Disease Prevention به چاپ رسیده، عنوان شده است که هل دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است و اثرات درمانی آن نیز از چنین خواصی ناشی می‌شود. خوشبختانه هل یک ادویه بی‌خطر است و می‌توان در تهیه انواع غذاها، دسرها و شیرینی‌جات و غیره استفاده کرد. برای آگاهی دقیق از خواص هل ادامه مطلب را از دست ندهید.

هل به کنترل فشارخون کمک می‌کند

افرادی که فشارخون بالایی دارند می‌توانند از فواید هل بهره‌مند شوند. نتایج پژوهشی که در Indian Journal of Biochemestry and Biophysics به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که هل به کاهش فشارخون بالا در بین بیمارانی که در مرحله اول بیماری قرار دارند کمک می‌کند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است که هل با چه سازوکاری این کار را انجام می‌دهد. با این حال محققان براین عقیده هستند که این خاصیت هل به مدر بودن آن مربوط می‌شود. چون این ادویه به‌طور جزئی ادرارآور است. بنابراین می‌تواند با تحریک دفع مایعات جمع شده در بدن به کاهش فشارخون کمک کند. باید بدانید که احتباس مایعات در بدن یکی از عوامل افزایش خطر فشارخون بالا محسوب می‌شود.

به عقیده برخی محققان عصاره هل به کاهش میزان بالای آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و همچنین کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند


هل از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند

هل خواص ضدالتهابی دارد بنابراین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرمسری مانند بیماری‌های مربوط به سندرم متابولیک را کاهش دهد. با وجود این که التهاب در بدن وجود دارد و میزان اندک آن مشکل‌ساز نیست اما باید بدانید که در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلات جدی می‌شود. نتایج پژوهشی که در Biomedicine & Pharmacotherapy به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که هل حاوی ترکیبات مؤثری است که التهاب را از بین می‌برد. این ترکیبات شامل پولیفنول ها، فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها است. نتایج بررسی‌هایی که محققان روی موش‌های آزمایشگاهی انجام داده‌اند مشخص کرده است یک دوز 50 تا 100 میلی‌گرمی برای هر کیلوگرم وزن آن‌ها می‌تواند حدود چهار ترکیب التهابی را از بین ببرد.

هل باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود

یکی از فواید قابل توجه هل به دستگاه گوارش مربوط می‌شود. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که هل در کنار ادویه‌های دیگر باعث تسکین برخی از ناخوشی‌های گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ می‌شود. این ادویه خوش عطر به مقابله با زخم معده نیز کمک زیادی می‌کند. پژوهشی که روی حیوانات انجام شده و نتایج آن در Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که عصاره هل که با ادویه‌های دیگر ترکیب شده به کاهش تشکیل زخم‌های معده کمک می‌کند. علاوه براین، پژوهش‌های دیگری نیز انجام شده که نشان می‌دهد هل بدن را از هلیکوباکترپیلوری محافظت می‌کند. حتماً می‌دانید که این باکتری موذی یکی از عوامل اصلی بروز زخم معده و مشکلات گوارشی جدی است. بنابراین از مشکلات مربوط به معده رنج می‌برید می‌توانید روی هل حساب کنید.

هل به حفظ سلامت دهان کمک زیادی می‌کند

یکی از دیگر کاربردهای قدیمی و سنتی از هل مربوط به سلامت و بهداشت دهان است. این ادویه معطر معمولاً برای از بین بردن بوی بد دهان و همچنین در ساخت آدامس‌های خوشبو دهان استفاده می‌شود. نتایج پژوهشی که در Dental Research Journal  به چاپ رسیده نشان می‌دهد که هل برای مقابله با باکتری‌های بیماری‌زای دهان مانند «استرپتوکوکوس موتانس» و «کاندیدا آلبیکنس» مؤثر است. در همین راستا پژوهش دیگری که در سال 2009 انجام شده است نیز نشان می‌دهد که عصاره هل برای مقابله با 5 باکتری عامل جرم و پوسیدگی دندان مؤثر است. به‌طور دقیق این که عصاره هل مانع از رشد این باکتری‌ها می‌شود و به این ترتیب به سلامت دندان‌ها کمک زیادی می‌کند. با این وجود بررسی‌های دیگری نیز برای اثبات هر چه دقیق‌تر این خواص هل لازم است.

فواید دیگر هل

از هل در رایحه‌درمانی نیز استفاده زیادی می‌شود. نتایج پژوهشی که در Journal of Health and Allied Science به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ادویه برای بهبود تنفس و جریان هوا در ریه‌ها در حین ورزش بسیار مفید است. به عقیده برخی محققان عصاره هل به کاهش میزان بالای آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و همچنین کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند.

 

آیا مصرف هل همیشه و برای همه مطمئن است؟

تا امروز اطلاعاتی مبنی بر عوارض جانبی منفی مصرف هل در دست نیست. در بین افراد سالم مصرف هل کاملاً بلامانع و بسیار مفید است. اما با این حال لازم است که در مصرف هر ماده‌ی غذایی تعادل را رعایت و از زیاده‌روی پرهیز کرد. در عوض مصرف هل به کودکان و زنان باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود. به این دلیل که هنوز در مورد ضرر این ادویه برای این افراد اطلاعات دقیقی در دست نیست بنابراین بهتر است احتیاط کنید.
بهترین روش برای استفاده از فواید هل افزودن آن به غذا است. البته مکمل‌های هل نیز در بازار وجود دارند اما باید بدانید که این نوع مکمل‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بررسی و تأیید نشده است. بنابراین بهتر است احتیاط کرده و به مصرف این ادویه در غذاها اکتفا کنید.
برچسب ها: هل ، فواید ، سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار