استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه عمرانی استان، گفت: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همه ساله به طور متوسط بیش از یازده هزار میلیارد تومان در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان سرمایه‌گذاری شده است
کد خبر: ۸۹۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱ 24 August 2020
به گزارش تابناک تبریز،دکترمحمدرضا پورمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت یاد وخاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: هفته دولت، فرصتی برای تبیین عملکرد دولتمردان و ارتباط بیشتر مسئولان با اصحاب رسانه است.
تدوین طرح حریم امنیتی مرزهای استان برای اولین‌بار در کشور/تکمیل 80 درصدی بزرگراه اهر- تبریز/میزان صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۸، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت/تا پایان تابستان بزرگراه تبربز-سهند زیربار ترافیک میرود/
 


‏‎وی در تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در استان، اظهار داشت: به‌رغم مشکلات متعدد و شرایط ویژه در سال‌های اخیر، آذربایجان شرقی در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های دخیل در تأمین امنیت، عنوان امن‌ترین استان ‏‎کشور را به خود اختصاص داده است.

‏پورمحمدی از تدوین طرح حریم امنیتی مرزهای استان خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور تدوین شده و به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.
‏‎
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به حوادث طبیعی در سال‌های اخیر، اظهار داشت: مدیریت در شرایط سخت، هنر است و با عنایت خداوند متعال، توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.

‏‎وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه عمرانی استان، گفت: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همه ساله به طور متوسط بیش از یازده هزار میلیارد تومان در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان سرمایه‌گذاری شده است.

پورمحمدی از افتتاح بیش از شش هزار و 503 طرح و پروژه در یک سال اخیر خبر داد و گفت: در هفته دولت امسال هم بیش از دو هزار و 474 پروژه در بخش‌های مختلف تولیدی، عمرانی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی با اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

‏‎استاندار آذربایجان شرقی، تکمیل 80 درصدی بزرگراه اهر- تبریز با اعتبار 217 میلیارد تومان، تکمیل خط یک قطار شهری تبریز، افتتاح بخشی از آزادراه تبریز-ارومیه و 132 کیلومتر از راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، احداث ۲۰ کیلومتر از باند دوم جاده مرند- جلفا، احداث خط انتقال اتیلن از میاندوآب و ۸۰ کیلومتر از خط جایگزین آبرسانی به تبریز از زرینه‌رود را از مهم‌ترین دستاوردهای عمرانی دولت در استان برشمرد.

پورمحمدی در تبیین عملکرد دولت در بخش اقتصادی استان، گفت: میزان صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۸، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۳.۲ میلیارد دلار رسید و هدف‌گذاری‌ استان در این زمینه، صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری تا پایان سال جاری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سه هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان وجود دارد که چهار درصد مجموع بنگاه‌های اقتصادی کشور را شامل می‌شود.

پورمحمدی، تلاش برای رونق تولید و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی را از مهم‌ترین اولویت‌های استان برشمرد و ادامه داد: در سال ۹۸، ۵۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری و یک‌هزار و ۸۷۸ فقره جواز تاسیس واحدهای تولیدی صادر شد که نسبت به سال قبل از آن، ۳۱ درصد افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی از بازگشت بیش از یکصد واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید در استان خبر داد و گفت: از محل فعالیت این واحدها، زمینه اشتغال مجدد بیش از پنج هزار نفر در استان فراهم شده است.

وی با اشاره به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در استان، گفت: به‌رغم تمامی مشکلات اقتصادی و شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب، نرخ بیکاری استان از 10.3 درصد به ۹ درصد رسیده است.

پورمحمدی با تأکید بر اهمیت بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان، گفت: بخش معدن، از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان برای شکوفایی اقتصادی است که باید به یک مطالبه عمومی و‌ مردمی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان محدود به معدن مس سونگون نیست، گفت: بسیاری از شهرستان‌های ما مانند میانه، بستان‌آباد و اهر نیز سرشار از معادن غنی مس، نفلین‌سینیت و سایر کانی‌های ارزشمند هستند و چه بسا حجم ذخایر معدنی آن‌ها بیشتر از معدن مس سونگون باشد.

پورمحمدی با بیان اینکه توسعه و بهره‌برداری از معادن در استان، مغفول مانده است، افزود: متأسفانه بیشترین بهره‌برداری ما از معادن، خام‌فروشی بوده و بخشی از معادن دارای پروانه فعالیت نیز غیرفعال هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش معدن و صنایع پایین دستی آن در ایجاد اشتغال برای جوانان، اظهار داشت: توجه کافی به این موضوع، اشتغال پایدار ده‌ها هزار از جوانان را به همراه خواهد داشت و آذربایجان‌شرقی را از مهاجرت نیروی فعال کار، نجات می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پروژه نفلین‌سینیت سراب، تکمیل این پروژه را یکی از اولویت‌های اصلی استان برشمرد و گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این معدن، علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار بالا، بخش اعظمی از آلومینای وارداتی کشور تامین می‌شود.

پورمحمدی در ارتباط با آخرین وضعیت این پروژه، گفت: تمامی اقدامات و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده و قرارداد پیمانکاری آن نیز با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) امضا شده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بزرگراه تبریز- سهند، گفت: عدم تکمیل این پروژه در موعد مقرر، دلایل مختلفی داشته و اگر وعده‌ها تا به امروز محقق نشده به این علت است که ما از زبان مجری و پیمانکار پروژه صحبت می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه، پیش‌بینی می‌کنیم که اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا یک ماه آینده بتوانیم این مسیر را زیر بار ترافیک ببریم.

پورمحمدی در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن تبریز- میانه نیز گفت: تلاش می‌کنیم در دهه فجر، مسیر بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز تکمیل شود؛ بیش از 87 درصد از زیرساخت‌های این مسیر اجرا شده و مشکل عمده خود ایستگاه خاوران است که تامین مالی آن نیز انجام شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مشکل کمبود آب شرب در تبریز، گفت: معمولاً میزان مصرف سالانه آب در استان نسبت به سال پیش از آن، پنج درصد افزایش می‌یابد؛ ولی شیوع بیماری کرونا، این رقم را به 38 درصد رساند و موجب قطعی‌های مکرر آب برای شهروندان تبریزی شد.

وی افزود: برای حل این مشکل تصمیماتی همچون استفاده واحدهای صنعتی از آب چاه و سهمیه‌ای اتخاذ شد و اقداماتی مانند تعمیر و تجهیز خط لوله انتقال آب از سد نهند به تبریز هم در حال انجام است.

پورمحمدی، انتقال آب ارس به تبریز را مطمئن‌ترین راهکار رفع مشکلات مربوط به تامین آب در تبریز دانست و گفت: ۳۵ کیلومتر از عملیات اجرایی این پروژه انجام شده و اراضی زیرکشت واقع در مسیر پروژه از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه تکمیل خط انتقال آب ۱۰۵ کیلومتری از هرزندات به تبریز انجام شده است، ادامه داد: تامین اعتبار خارجی این پروژه به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی همراه شد و در حال حاضر به دنبال تامین اعتبار و سرمایه‌‌گذاری لازم از طریق فاینانس داخلی هستیم.

معاونان استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران، توضیحات لازم را درخصوص پروژه‌های حوزه مسئولیت خود ارائه کردند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار