کد خبر: ۸۹۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 27 August 2020

 

چهار سد لاستیکی در گیلان تا بهار آینده به بهره‌برداری می‌رسد

رشت - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : در قالب پویش الف_ ب_ایران(ساخت وسازها و سازو کارها) چهار سد لاستیکی تا پایان سال جاری و اوایل بهار سال آینده در استان به بهره بردای می رسد .

وحید خرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در قالب پویش الف – ب ایران امسال نیز پروژه‌های صنعت آب استان با شتاب و قوت بیشتر اجرایی و عملیاتی می‌شود.
وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های صنعت آب استان طی پارسال در قالب پویش الف – ب_ ایران اظهار کرد: ساخت سدهای لاستیکی، فناوری به نسبت جدیدی است که برای مهار آب های سطحی به کار گرفته می شود و این شرکت نیز با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب های سطحی به عنوان یک برنامه کوتاه مدت تا زمان احداث سازه های بزرگ منابع آب (سدهای بزرگ) اقدام به ساخت ۱۱ سد لاستیکی با حجم تنظیم تقریبی سالیانه ۹۲ میلیون متر مکعب آب در اکثر شهرستان های استان کرده است.
وی افزود : سدهای لاستیکی  دهنه سر در آستانه اشرفیه، پهلوان بست و گالشکلام در لنگرود و باغبانان در فومن در سال های ۹۶ تا ۹۸ به بهره برداری رسیده اند و  پنج سد لاستیکی دیگر از جمله  فخرآباد رشت، خالکائی ماسال، تولم شهر صومعه سرا ، کرگانرود تالش ، خانه های آسیاب آستارا با میانگین پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حال انجام هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت : با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب از پنج سد لاستیکی یاد شده ، در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز چهار سد لاستیکی در شهرهای رشت ، تالش، ماسال و صومعه سرا تا پایان سال ۹۹ یا بهار سال آینده وارد مدار بهره برداری می شوند .
خرمی سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا را از ویژگی های مهم این سدهاست دانست و افزود : با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی جهت کنترل سیلاب در استان های شمالی کشور محسوب شوند.
وی یادآور شد: سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم این سدها ، کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان به اهداف سدهای لاستیکی اشاره و بیان کرد : توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه ها، بهره برداری تفریحی و گردشگری، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه ها و هدایت آن به کانال های شبکه آبیاری و جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرح های لاستیکی در استان گیلان است.

گیلان سالانه به طور متوسط بیش از یک هزار متر مکعب بارندگی دارد که سدها در ذخیره سازی آن ها می تواند موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار