استاندار آذربایجان شرقی گفت: واقعیت تلخی است اما آذربایجان شرقی مهاجرفرست‌ترین استان کشور است.
کد خبر: ۸۹۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 28 August 2020

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این واقعیت تلخ که آذربایجان شرقی مهاجرفرست‌ترین استان کشور است، اظهار داشت: این پدیده علت‌های مختلفی دارد و علت اصلی، سختی معیشت و نبودن فرصت‌های شغلی است.


وی با بیان اینکه برای تعادل جمعیت باید تفاوت‌ها را از نظر برخورداری به حداقل برسانیم، افزود: بر این اساس تلاش می‌کنیم تا از محل طرح‌های اشتغال‌زایی مانند اشتغال زودبازده، خوداشتغالی و اشتغال روستایی، تسهیلات لازم را به متقاضیان پرداخت کنیم.

پورمحمدی گفت: احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل‌دار و جلوگیری از رکود واحدهای فعال از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حل مشکل بیکاری است که در این راستا، در سال 98 و پنج ماهه نخست امسال، 550 واحد جدید تولیدی در استان راه‌اندازی شده و برای 1700 واحد نیز پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی افزود: در بلندمدت نیز طرح‌های کلان اقتصادی مانند کارخانه‌های نفلین‌سینیت و مس و صنایع پایین‌دستی آنها در دستور کار است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای حل مشکل بیکاری، نیازمند تغییر بنیادین در نظام آموزشی و ایجاد دانشگاههای کارآفرین هستیم، افزود: باید در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به بحث مهارت‌آموزی صورت گیرد و در کنار آن، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های کارورزی باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه شکاف بین صنعت و دانشگاه باید از بین برود، افزود: برای تحقق این مهم، راه‌اندازی استارتاپ‌ها، مراکز رشد و نوآوری و واحدهای فناور جزو اولویت‌های استان است و اگر این شکاف را پر کنیم مطمئناً تحصیلات دانشگاهی تنها یک مدرک صرف نخواهد بود.

پورمحمدی با تأکید بر حمایت مدیریت استان از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و فناور، گفت: به زودی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سفری به استان خواهد داشت و امیدواریم با افتتاح کارخانه نوآوری، بتوانیم زمینه فعالیت ایده‌پردازان دانشگاهی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های فناوری باید وارد بخش صنعت شود، افزود: برای این منظور از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم؛ اما بخش مهم این قضیه، به‌روزرسانی صنایع و استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید است که باید تولیدکنندگان به این موضوع توجه کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مزیت ترانزیتی استان و واقع شدن آن در مسیر سه کریدور بین‌المللی، گفت: در حال حاضر با وجود اینکه زیرساخت‌های خوبی از نظر ارتباطی داریم، اما کریدورهای بین‌المللی به طول کامل فعال نیست.

وی افزود: برای استفاده بهتر از این ظرفیت کم‌نظیر، در گام اول باید زیرساخت‌های خود را تکمیل کنیم و در گام بعدی باید وارد قراردادهای بین‌المللی برای دسترسی به بازار 300 میلیونی آسیای مرکزی و میانه شویم.

آغاز عملیات اجرایی یک نیروگاه آبی در منطقه آزاد ارس

پورمحمدی در خصوص سرمایه‌گذاری استان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: در سفر رئیس جمهور یک نیروگاه بادی در آق‌کند میانه افتتاح شد و عملیات اجرایی یک نیروگاه آبی در منطقه آزاد ارس نیز به زودی شروع می‌شود؛ برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی نیز از سوی بخش خصوصی علاقه‌مندی وجود دارد.

وی درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان نیز گفت: شهرداری تبریز برای تأمین اتوبوس‌های جدید با چند شرکت داخلی و خارجی مذاکراتی داشته و در کنار آن، بهره‌برداری از خطوط متروی تبریز نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا بار اصلی حمل و نقل عمومی در آینده نزدیک بر دوش مترو باشد.

فراهم شدن امکان عبور خودروها از بزرگراه تبریز- سهند تا یک ماه آینده

پورمحمدی با بیان اینکه امکان عبور خودروها از بزرگراه تبریز- سهند تا یک ماه آینده فراهم می‌شود، گفت: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان هم در قطعه یک آن در حال اجراست و برای قطعات بعدی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: این دریاچه وضعیت بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و امیدواریم با اتمام طرح انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه شاهد احیای کامل آن باشیم.

وی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: در قالب این طرح، 12 هزار واحد مسکونی در استان ساخته خواهد شد که هم‌اکنون یک پروژه هزار واحد از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و یک پروژه هزار واحدی دیگر در شهر جدید سهند در حال ساخت است.

پورمحمدی ادامه داد: برای جایگزینی اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشین نیز 45 هکتار از بافت فرسوده حاشیه شهر تبریز شناسایی شده و چند پروژه از جمله پروژه‌های 280 واحدی و 400 واحدی در حال احداث است.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص سرمایه‌گذاری دولت در بخش مسکن روستایی نیز گفت: 45 تا 50 درصد از خانه‌های روستایی استان مقاوم‌سازی شده است و کم بودن تلفات زلزله در میانه و سراب نیز ناشی از اقدامات انجام یافته در این بخش بود.

وی گفت: هم‌اکنون کار بازسازی700 واحد از واحدهای تخریب‌شده در اثر این زلزله تمام شده و1700 واحد هم در حال اتمام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار