رئیس مجمع نمایندگان فارس گفت:با تاکید مجدد بر اینکه هیچ راهی جز انتقال آب به شیراز نداریم، افزود: تحلیل مذکور فقط برای تأمین آب شرب است و به آن باید مشکلات کم آبی در صنعت و کشاورزی استان را نیز اضافه کنیم. عزیزی اضافه کرد: اینکه در استان فارس صنعت نداریم، یکی از دلایل مهم نداشتن همین زیرساخت‌های آبی است و یا اینکه وقتی ادعا می‌کنیم کشاورزی را باید به سمت صنایع تبدیلی ببریم، همین کم آبی و نداشتن زیرساخت‌ها، مانع جدی است.
کد خبر: ۸۹۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 31 August 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: ابراهیم عزیزی در نشست مشترک بررسی انتقال آب سد تنگ سرخ و بشار به شیراز که با حضور استاندار فارس و سایر مسؤولان مرتبط برگزار شد، اظهار داشت: در مورد پروژه انتقال آب از سد تنگ سرخ، ابتدا باید چند موضوع را جدا از هم تحلیل کرده و به عنوان واقعیت بپذیریم تا پس از آن بتوانیم به یک تصمیم منطقی و هوشمندانه برسیم.

او نخستین نکته مهم را «ضرورت انتقال آب به شیراز» عنوان کرد و گفت: تا این واقعیت را نپذیریم که باید برای تأمین آب شیراز با سرعت و جدیت کار کنیم، همین وضعیت حاکم خواهد بود و تغییری به وجود نمی‌آید.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به یک برآورد کارشناسی که نیاز به ۳۰۰ میلیون لیتر مکعب آب در افق ۱۴۲۵ در شهرستان شیراز را پیش بینی کرده است، بیان کرد: اگر این بحث کارشناسی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، برای حل مشکل کم آبی شیراز، هیچ راهی جز انتقال آب‌های تخصیصی از خارج از استان برای ما باقی نمی‌ماند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس توضیح داد: ما امروز اگر خط دوم انتقال آب را از ۶۰ میلیون به ۹۰ میلیون مترمکعب برسانیم و با احتساب ۳۰ میلیون لیتر مکعبی که از قبل داشتیم، سرجمع می‌شود ۱۲۰ میلیون لیتر مکعب؛ لذا باز هم ۱۸۰ میلیون لیتر کم می‌آوریم که به ناچار باید از چاه‌ها برداشت کنیم و این هم محال است.

او با تاکید مجدد بر اینکه هیچ راهی جز انتقال آب به شیراز نداریم، افزود: تحلیل مذکور فقط برای تأمین آب شرب است و به آن باید مشکلات کم آبی در صنعت و کشاورزی استان را نیز اضافه کنیم. عزیزی اضافه کرد: اینکه در استان فارس صنعت نداریم، یکی از دلایل مهم نداشتن همین زیرساخت‌های آبی است و یا اینکه وقتی ادعا می‌کنیم کشاورزی را باید به سمت صنایع تبدیلی ببریم، همین کم آبی و نداشتن زیرساخت‌ها، مانع جدی است.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سزاوارترین اقدام در شرایط فعلی را اقدام برای جذب آب‌هایی دانست که از خارج استان به فارس تخصیص یافته و در عین حال گفت: این اقدام نیازمند تغییر نگاه‌ها است.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد جلسه مشترکی با مجمع نمایندگان کهکیلویه و بویراحمد، وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و استانداران دو استان در این راستا برگزار شده تا با یک همت جمعی، این پروژه مهم جلو رود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس دومین واقعیت مهم در انجام این پروژه را «بحث تأمین مالی» آن دانست و گفت: با منابع دولتی نمی‌توانیم این پروژه را جلو ببریم لذا باید به دنبال مشارکت بخش غیر دولتی بوده و برای این کار باید برای سرمایه گذار جاذبه ایجاد کرد؛ نه اینکه وی را در هزارتا پیچ و خم اداری گیر بیندازیم.

عزیزی همچنین از نهادهایی چون شهرداری شیراز، سازمان اوقاف، واحدهای صنعتی و …نیز خواست تا در کنار بخش خصوصی در پروژه انتقال آب به شیراز سرمایه گذاری کنند و افزود: هنر ما هم به عنوان نماینده یا مسؤول باید این باشد که موانع را بر داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، لازم به ذکر است پروژه خط دوم انتقال آب به شهرستان شیراز از جمله پروژه‌هایی بود که در سفر اول هیأت دولت به شیراز مصوب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار