مدیر شیلات و آبزیان: سال 98 نزدیک 300 تن انواع آبزی از آذربایجان غربی صادر شد اما این میزان به خاطر کرونا تا 20 درصد کاهش خواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴ 07 September 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمدباقر قریشی نجف‌آباد افزود: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و در صورت عادی شدن شرایط و امکان صادرات مجدد از مرزها پیش‌بینی می‌شود، ارزش صادرات محصولات شیلاتی در سال جاری به یک میلیون دلار برسد.

وی بیان کرد: مازاد تولید ماهیان قزل آلا، کپور، بچه ماهیان و ماهیان زینتی آذربایجان‌غربی به استان ها و همچنین کشورهای همجوار نظیر ترکیه، عراق، نخجوان و ارمنستان صادر می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: هرسال جهت حفظ و بازسازی دخایر آبزیان انواع کپور ماهیان از جمله کپور، فیتوفاگ، بیگ هد و آمور در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تکثیر و در دریاچه های پشت سدها و استخرهای چندمنظوره کشاورزی استان رها می‌شوند.

وی افزود: پارسال بیش از ۷.۲ میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز تولید و تکثیر استان تولید شد که امسال نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش تولید وجود دارد.

قریشی اضافه کرد: به خاطر بروز بیماری کرونا ماهیان تولیدی به فروش نمی‌رسد ولی قیمت نهاده ها افزایش بی رویه داشته است که این امر، مشکل آفرین بوده است.

وی اظهار داشت: در این راستا با مراکز مربوط مکاتبات لازم انجام و حمایت هایی از قبیل استمهال وام ها و پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره و تولید خوراک آبزبان با قیمت مناسب انجام گرفته ‌است.

وی ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در سطح استان تولید شود.

قریشی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان غربی کمتر از هفت کیلوگرم است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال تولید در منابع آبی استان به ۶ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

آذربایجان‌غربی سال گذشته در مجموع با صید ۶ هزار و ۴۴۵ تُن انواع ماهی از سدها و منابع آبی، همچنان رتبه نخست صید آبزیان را در بین استان‌های غیرساحلی کشور به خود اختصاص داده است.

انجام عملیات صیادی در ۱۱ منبع نیمه‌طبیعی (دریاچه پشت سدها) آذربایجان‌غربی انجام می شود، از جمله این منابع شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس۲، شهرچای ارومیه، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده است.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

این در حالی است که سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش گسترش صنعت آبزی‌پروری و تغییر در ذایقه غذایی مردم، می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

آذربایجان‌غربی با داشتن ۱۰ سد و ۹ رودخانه با قابلیت صید ماهی و ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش آبزیان از استان‌های مستعد جهش تولید در زمینه آبزی‌پروری کشور به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار