معاون سلامت دامپزشکی آذربایجان غربی:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص انتشار فیلم همدیگرخواری در یکی از مرغداری های ارومیه گفت: این اقدام ناشی از بیماری کانی بالیسم است.
کد خبر: ۸۹۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 09 September 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، غلامرضا ملکی در خصوص انتشار فیلم همدیگر خوری در یکی از مرغداری‌های ارومیه و ابراز نگرانی مردم اظهارکرد: بیماری کانی بالیسم منشأ ویروسی و یا عفونی نداشته و در حقیقت یک عادت و رفتار پرخاشگرانه در بین طیور هست که باعث خودخوری و یا دیگرخواری می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است که این شرایط شامل نور زیاد، تغذیه نامناسب، تراکم زیاد و نبود فضای تحت پرورش مناسب، عدم تهویه مناسب، عدم رعایت موارد بهداشتی داخل سالن مثل عدم جمع آوری منظم تلفات احتمالی داخل سالن، گرسنه ماندن طولانی پرندگان، عوامل ژنتیکی و غیره است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: در این بیماری طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می‌رود.

ملکی در خصوص درمان این بیماری عنوان کرد: این بیماری مستقیماً وابسته به نقش مدیریتی گله دارد بر این اساس درمان دارویی نداشته و فقط باید شرایط و عواملی که باعث به وجود آمدن آن می‌شود از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مورد در درمان و پیشگیری از این عارضه، مدیریت صحیح و کافی در تمامی ارکان پرورشی بوده و علت اصلی بروز این رفتار باید رفع شود.

ملکی در خصوص نظارت بر مرغداری‌های ارومیه افزود: تاکنون بازدیدهای مستمر از مرغداری‌ها صورت می‌گیرد و مشکلی مشاهده نشده است در این فیلم نیز هیچ نشانه‌ای در داخل فیلم وجود ندارد که بر اساس آن مشخص شود مربوط به کدام کشور، استان یا شهرستان است.

وی یادآور شد: این موضوع واقعاً در داخل یک مرغداری رخ داده یا یک واحد پرورشی غیرمجاز، اما با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق و با توجه به متن منتشر شده به همراه فیلم، عارضه کانی بالیسم یک عارضه محتمل و رایج در تمامی حیوانات تحت پرورش در شرایط نامطلوب و با سو مدیریت اعمال شده است.

از روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از دیگر خوری مرغ‌ها در یکی از مرغداری‌ها موجب نگرانی مردم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار