معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: پیش از تحویل سهمیه واکسن آنفلوآنزا و توزیع آن در استان، بر اساس سامانه های بیماران خاص و سیب در حوزه بهداشت، گروه های پرخطر شناسایی می شود و تامین واکسن این گروه ها در اولویت خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 12 September 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر مهتاب شاهماری اظهار داشت: مقرر شد این واکسن در داروخانه های ویژه استان که داروهای بیماران خاص را تامین می کند توزیع تا همزمان با تامین داروها، واکسن بیماران خاص نیز به این بیماران تحویل شود.

شاهماری با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و هفته آینده در کل کشور توزیع می شود، افزود: بنا به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، قیمت واکسن به استناد به ماده ۲۰ قانون مصوب سال ۱۳۳۴ در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: قیمت واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر با ارز دولتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

دکتر شاهماری یادآور شد: گروه های در اولویت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، پرسنل بهداشت و درمان، افراد دارای بیماری زمینه ای مزمن مانند بیماران قلبی، ریوی، کبدی، بیماران متابولیک و سرطانی و افراد با شاخص توده بدنی بالا هستند.

وی اضافه کرد: همچنین افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، افراد بالای ۶۰ سال و کوکان ۶ ماه تا پنج سال نیز در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: سال گذشته برای گروه های پرخطر ۲۵۰ هزار واکسن وارد شده بود و امسال بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ۱۰ برابر این میزان برابر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت واکسن وارد کشور شده است.

شاهماری تصریح کرد: علاوه بر این میزان، هشت تا هشت و نیم میلون نوبت دیگر هم برای واکسیناسیون عموم مردم وارد می شود همچنین تا پایان سال مجوز تولید واکسن داخلی نیز صادر خواهد شد و به مرحله ورود به بازار می رسد.

وی یادآور شد: اما آنچه که هم اکنون باید روی آن حساب کرد همین ۲ میلیون و ۵۰۰ دوز برای بیماری های خاص و هشت تا هشت و نیم میلیون عدد واکسن برای عموم مردم کشور است.

دکتر شاهماری با بیان اینکه قدرت انتشار و انتقال ویروس آنفولانزا به اندازه کرونا شدت ندارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و بحران کرونا چنانچه وضعیت استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دست ها به همین روال باشد، احتمال کاهش زمینه آلودگی به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، ضمن اینکه این واکسن مصونیتی در مقابل ابتلا به کرونا ایجاد نخواهد کرد .

وی تاکید کرد: با این وجود نباید واکسیناسیون را فراموش کرد بخصوص برای گروه های پرخطر، همچنین با این تعداد واکسن وارد شده واکسینه شدن همه افراد انتظاری منطقی نبوده و واقعیت این است که الزامی به واکسیناسیون تمام افراد جامعه نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین گفت: در مراحل بعدی سایر گروه ها به ترتیب مد نظر بوده و سعی می کنیم بر اساس اولویت ها واکسن را توزیع کنیم.

دکتر شاهماری اظهار داشت: احتمالا در ابتدای کار نتوانیم واکسن را بصورت گسترده و در تمام داروخانه ها توزیع کنیم زیرا با توجه به تقاضای بالای مردم کنترل از دست ما خارج خواهد شد و قطعا پاسخگوی همه نخواهیم بود اما واکسن افرادی که الزاما باید واکسینه شوند را تامین می کنیم.

وی تاکید کرد: افرادی که احتمال مقاومت آنها در برابر بیماری ها بیشتر است خود باید انتخاب کنند یعنی در یک خانواده پنج نفری چنانچه کودک یا فرد مسنی وجود دارد بطور قطع واکسن آنفلوآنزا باید برای آنها تزریق شود.

شاهماری ادامه داد: همچنین چنانچه در خانواده ای بیمار سرطانی یا بیماری که کورتون مصرف می کند، وجود دارد باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تزریق واکسن برای همه افراد ضرورتی ندارد، گفت: چنانچه تولید واکسن داخلی شود، امیدواریم این مشکل حل شود و همه بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.

دکتر شاهماری همچنین در خصوص زمان تزریق واکسن افزود: زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا از اواسط شهریور ماه تا اواخر مهرماه توصیه می شود، اما متخصصان عفونی توصیه می کنند که در هر زمانی که امکان تزریق واکسن وجود داشت تزریق شود.

وی اضافه کرد: چنانچه فردی نتواند تا اواخر مهر یا اواسط آبان واکسن تزریق کند در صورت تامین آن در ماه های بعدی و تا قبل از انقضای تاریخ آن می تواند آنرا تزریق کند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار