کد خبر: ۸۹۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 13 September 2020

 

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ضمن اشاره به خطر کانال های آب بویژه برای افراد ناآشنا به مسیر، گفت: متولیان یا مالکان کانال‌های آب که بسیاری از آن ها کاربری انتقال یا تصفیه آب را دارند، باید نسبت به مقاوم سازی آن اقدام کنند.

سید جلال ملکی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نظارت بر ایمنی کانال های آب اظهار کرد: کانال های آب یک موقعیت هستند و مثل یک ملک هستند، در واقع یک مالکی دارند که متولی آن است و نسبت به حفاظت از آن مسئولیت دارد. 

وی ادامه داد: متاسفانه در مدت گذشته مواردی داشتیم که نیروهای ما به عنوان نیروی کمکی به محل حادثه اعزام شدند که افرادی که به داخل کانال های آب سقوط می کردند؛ حال آنکه افراد حادثه دثده یا زنده می ماندند و یا فوت می کردند. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: این نشان می دهد که متولیان یا مالکان کانال های آب که بسیاری از آن ها کاربری انتقال آب یا تصفیه آب را دارند، باید نسبت به مقاوم سازی آن ها اقدام کنند. می دانیم که طول بعضی از این کانل ها بسیار زیاد است، اما این دلیل نمی شود که رفع مسئولیت شود. اگر امکان پوشاندن این کانال ها نیست، راهکار کوتاه مدت این است که بخش هایی که از کنار محدوده مسکونی رد میشود را بپوشانند یا جلوی آن نرده بگذارند یا دیواره بکشند. 

وی افزود: طی مدت گذشته یکی از مواردی که به سازمان آتش نشانی تهران اطلاع داده شد، در کانال آبی در محدوده قیامدشت اتفاق افتاده بود. این کانال از کنار مسیر ماشین رو می گذشت؛ شاید دو متر یا سه متر کنار آن کانال آب وجود داشت که شاید حفاظی هم نداشت و اگر هنگام شب فردی که به مسیر آشنا نیست از آن جا تردد می کرد، ممکن بود در آن سقوط کند. 

ملکی گفت: مثال بارز آن خط آهن است؛ زمانی که خطوط آن از شهرها خارج است، باز است و روی زمین کار شده؛ اما زمانی که به مناطق مسکونی می رسد کنار آن را دیواره بتنی کشیدند که مانع تردد و عبور افراد است که حالا خطر برخورد بسیار کاهش یافته است. 

وی افزود: می توان این موضوع را الگویی برای کانال ها در نظر گرفت و اگر سر تا سر روی آن را نمی توان پوشاند؛ چرا که هزینه بر است؛ در کوتاه مدت باید در محدوده مسکونی آن را پوشاند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: همچنین می تواند چراغ هایی وجود داشته باشد که محل را مشخص کند تا افرادی که با آن بخش آشنا نیستند و با خودرو از کنار آن تردد می کنند، متوجه وجود این کانال ها شوند. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: شاید در گذشته هر چند وقت یک بار شاهد وقوع حادثه در کانال های آب بودیم، اما چند سالی است که این میزان بسیار کاهش یافته است؛ چرا که خیلی از کانال ها پوشیده شده یا طوری وسط بلوار قرار گرفته و در دسترس نیست. همین باعث شده حادثه ای که دو دهه قبل پر تعداد بود حالا کاهش یافته است. مواردی وجود داشته که یک موتور سوار برخورد کرده، اما داخل کانال نیفتاده است. 

وی افزود: همین باید الگویی برای موارد بیرون از شهر شود؛ بعضی از بخش های کانال ها را می بینیم که بسیار خوب ساخته شده، اما به خاطر عدم حفاظت ممکن است برخی داخل آن سقوط کند و چون دو طرف آن سیمانی است به سختی می توان از داخل آن بیرون آمد. بعضی از کانال ها از این هم بدتر است و همچنان می بینیم که دو طرف آن خاکی است. این خاک هر چند وقت یکبار شسته می شود و ریزش پیدا می کند. 

ملکی گفت: در نهایت افرادی که متولی این کانال ها هستند و قدرت و ورودی این کانال ها تحت کنترل برخی از آن ها است، باید علاوه بر بهره برداری از این کانال ها، به ایمن سازی و نگهداری از آن هم بیشتر دقت کنند. متاسفانه برخی موارد به دنبال راهکار های سخت و بزرگ هستیم؛ در حالی که سنگ بزرگ نشان دهنده نزدن است و باید قدم به قدم پیش رویم. این سنگ های بزرگ فقط راهی برای فرار است که در نهایت به نبود وقت یا بودجه منجر می شود، اما اگر امکانات هم نیست، می توان به نحوی مثل گاردریل زدن، ایمن سازی های لازم را انجام داد.

وی افزود: حدود یک ماه گذشته یک کودک در محدوده قیامدشت به داخل کانال آبی سقوط کرد و جان خود را از دست داد. هلال احمر قیامدشت هم در محل حاضر شد و در نهایت بدن بی جان این کودک پیدا شد. نباید در این موارد ریسک کنیم و بگوییم که تا به حال اتفاقی نیفتاده و زین پس نیز نمی افتد. باید خود را جای خانواده این بچه جانباخته بگذاریم؛ باید در مسئولیتی که به ما سپرده شده تمام جوانب را در نظر بگیریم. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: در مدت قبل چند حادثه داشتیم که چند مورد آن منجر به فوت شد. چند وقت قبل هم حادثه ای داشتیم که یک اسب سوار به داخل کانال افتاده بود، البته کانال گل و لای بود و راکب بیرون آمده بود اما اسبش را با چرثقیل بیرون آوردند.

وی در پایان گفت: دستگاه های نظارتی هم نقش دارند و باید پیگیری کنند که این چنین محل هایی ایمنی شان رعایت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار