کد خبر: ۸۹۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 14 September 2020

 

دریا محلی امن برای شنا نیست

زنجان - ایرنا - مدرس فدراسیون نجات غریق گفت: دریا محل امنی برای شنا نیست و شنا در آن به ویژه برای افراد ناآشنا به فنون شنا، بسیار تهدید کننده بوده و خطر غرق شدگی در پی دارد.

پرویز سلیمانی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: شنا در دریا، نیازمند فراگیری آموزش های لازم و داشتن مهارت و آشنایی کامل با فنون آن بوده و در کل، شنا در چنین مکانی برای شناگران زبده نیز خطرناک است.

وی اظهار داشت: هر سال با فرا رسیدن فصل گرما،  شناکردن هموطنان در آب دریا را شاهد می شویم که متاسفانه شماری از آنان به رغم هشدارها و توصیه های فراوان و اطلاع رسانی ها در خصوص احتمال غرق شدگی، طعمه دریا شده و جان خود را از دست می هند و خاطره تلخ و ناخوشایندی را برجای می‌گذارند.

سلیمانی از بزرگان خانواده ها خواست فرزندان نوجوان و جوان را از خطرات شنا، آگاه سازند تا با غرق شدن عزیزان خود، یک عمر ندامت و پشیمانی به بار نیاید و مواظف کودکان باشند چراکه ممکن است موج دریا تعادل آنان را به خاطر کوچکی جثه بر هم زده و در مقابل چشم خانواده، آنان را به زیر آب کشیده و با خود ببرد. 

وی اظهار کرد: شنا کردن در آب دریاها می تواند برای شناگران ماهر و حرفه‌ای نیز خطرناک باشد و بیم آن می رود که در حین شنا دچار ایست قلبی، گرفتگی عضلات، تشنج، افت فشار و افت قند خون شده و مرگ ناباورانه و تلخی را داشته باشند.

سلیمانی افزود: افرادی که به منظور آبتنی، دل به دریا می زنند باید به هشدارهای ناجیان غریق توجه کنند و به هیچ وجه در جریان عمود بر ساحل شنا نکنند بلکه به صورت موازی با ساحل، شنا کنند تا هنگام احساس خطر غرق شدگی بتوانند خود را به ساحل برسانند.

وی تصریح کرد: شناگران باید در محل هایی که اطلاعی از عمق آب ندارند شنا نکرده و شیرجه نزنند چه بسا افراد بسیاری به خاطر نادیده گرفتن توصیه ها و هشداری کارشناسان، جان خود را از دست داده‌اند.  

مدرس فدراسیون نجات غریق گفت: شنا در محل های فاقد ایستگاه شنا و ناجی غریق، خطر غرق شدگی را در پی دارد و لازم است افراد از شناکردن در چنین مکان هایی به جد خودداری کنند. 

سلیمانی به شیوه های نجات افراد درحال غرق شدن، اشاره کرد و افزود: ناجی غریق برای نجات فرد غرق شده باید تبحر و تجربه خاصی داشته باشد چراکه کوچکترین اشتباه می تواند مرگ ناجی را نیز در پی داشته باشد. 

وی به افراد هشدار داد وقتی شناگری را در حال غرق شدگی مشاهده کردند به منظور نجات وارد آب نشوند بلکه از وسایل و تجهیزاتی چون تیوپ، طناب و چوب استفاده کنند و با احتیاط کامل به غریق نزدیک شده و با حفظ فاصله لازم در دسترس او قرار نگیرند که در غیر این صورت ممکن است خود نیز در دست فرد در حال غرق شدن که از هیچ کوششی در نجات جان خود دریغ نمی کند، اسیر شده و به زیر کشیده شوند.  
سلیمانی اظهار داشت: برخی مواقع ناجیان غریق با شناگران خسته ای مواجه می شوند که دیگر توان چندانی برای شنا ندارند که در چنین مواقعی باید به آنان روحیه داد تا خود را به ساحل بکشند.

به گزارش ایرنا، ابتدای هفته جاری ۲ دختر ۱۳ و ۱۶ ساله زنجانی بر اثر غرق شدن در دریای خزر در استان گیلان جان خود را از دست دادند.
این دختران عصر شنبه ۲۲ شهریور ۹۹ به محدوده ساحلی پارک شهید انصاری چابکسر خارج از طرح سالم‌سازی رفته بودند که به دلیل ناآشنایی با فنون شنا غرق شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار