اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 26 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۰۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 17 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 26 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 26 شهریور بشرح زیر است:

 

 

محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران از محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهار شنبه 26 شهریور ماه تا ساعت 6 صبح روز دوشنبه 31 شهریورماه در محورهای مواصلاتی استان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علیرضا قدمی" اظهار داشت: به منظور افزايش ايمني ،ايجاد کشش و تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه با توجه به پایان تعطیلات تابستانی، محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 26 شهریورماه تا ساعت 6 صبح روز دوشنبه 31 شهریورماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.

رئیس پلیس راه استان مازندران، افزود: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به جز موتورسيکلت هاي انتظامي و امدادي براي انجام ماموريت هاي ضروري در مسير مجاز جريان ترافيک تا ساعت 6 صبح روز دوشنبه 31 شهریورماه از محورهاي كرج- چالوس، هراز، فيروزكوه و بالعكس ممنوع است .

سرهنگ قدمی با اشاره به ممنوع بودن تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور كرج- چالوس، تصریح کرد: تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 3 بعداز ظهر روز های جمعه، شنبه ، یک شنبه و دوشنبه28، 29، 30 و 31 شهریورماه تا ساعت 2بامداد روزهای بعد از کرج و ابتدای آزادراه تهران- شمال به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پليس راه در محل، تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 6 بعد از ظهر روزهای ذکر شده تا ساعت 2 بامداد روز های بعد از مرزن آباد به سمت کرج به صورت يك طرفه خواهد بود.

وی با اشاره به ممنوع بودن تردد كليه تریلر ها از محور هراز عنوان کرد: تردد کلیه كاميون ها و كاميونت ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 ظهر تا ساعت 24 روز چهارشنبه 26 شهریورماه و از ساعت 6 صبح تا ساعت 24 روزهای پنج شنبه، جمعه ،شنبه، یک شنبه و دوشنبه27، 28، 29، 30 و 31 شهریورماه و همچنین از ساعت 6 صبح تا ساعت 8 شب، روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 شهریورماه از این محور ممنوع است .

قدمی اظهار داشت: تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت 5 بعد از روزهای جمعه، شنبه ، یک شنبه و دوشنبه 28، 29، 30و 31 شهریورماه تا ساعت 2 بامداد روزهای بعد از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده در صورت اعلام ماموران پلیس راه مستقر در محل تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت 7 عصر روزهای جمعه، یک شنبه و دوشنبه 28، 30 و 31 شهریورماه تا ساعت 2 بامداد روزهای بعد از آب اسک به رودهن (محدوده مشاء) به صورت یک طرفه است .

سرهنگ قدمی یادآور شد: اجرای محدودیت های مذکور منوط به افزایش حجم تردد در محورها خواهد بود و چنانچه وضعیت ترافیک عادی باشد اجرای محدودیت ها لغو خواهد شد.

وی از محدودیت های تردد در محور تهران به فیروزکوه، سمنان و قائم شهر و قائم شهر به سمنان نیز خبر داد و گفت: تردد کلیه تریلر ها و کامیون ها به استثناء حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 12ظهر تا ساعت 24 روزهای جمعه و دوشنبه 28 و 31 شهریورماه از مسیر شمال به جنوب این محور ممنوع است.

رئیس پلیس راه استان مازندران در خاتمه از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست: ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از سفرهای غیر ضرور- در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 21824420 و 21824434 پلیس راه استان با پیش شماره 011 تماس بگیرند .


-------------------------------------------------------------


بازداشت کلاهبردار میلیاردی در محمودآباد / شناسایی 130 شاکی در این پرونده

فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری کلاهبرداری میلیاردی با 130 شاکی در شهرستان "محمودآباد" خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی با اعلام این خبر، گفت: در پي وقوع چندين فقره کلاهبرداري در سطح شهرستان محمودآباد، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی متهم به کلاهبرداری که در امر خرید و فروش و ساخت و ساز فعاليت داشته با جعل اسناد و ارائه چک هاي بلامحل بیش از 400 میلیارد ریال کلاهبرداري و متواري شد.

فرمانده انتظامی استان مازندران، اظهار کرد: با شناسایی متهم به کلاهبرداری و هماهنگی قضائی این فرد که سابقه کلاهبرداری در برخی استان های "خوزستان و فارس" را در پرونده دارد در عملیاتی ضربتی در مخفیگاهش در بخش "سرخرود محمودآباد" دستگير شد.

سردار میرزایی با اشاره به اینکه متهم در بازجویی های پلیس به بزه انتسابی اقرار کرد، افزود: تاکنون بیش از 130 شاکی در این پرونده شناسایی شدند، گفت: متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد.


-------------------------------------------------------------


ج

masoud pashna, [۱۷.۰۹.۲۰ ۱۱:۰۶]
انشین فرمانده انتظامی استان مازندران معرفی شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در مراسمی با حضور سردار میرزایی فرمانده انتظامی استان، معاونت ها و روسای پلیس های تخصصی در حکمی از سوی فرمانده ناجا، سرهنگ "سیدموسی حسینی" به عنوان جانشین فرمانده انتظامی استان منصوب شد.

در این مراسم همچنین سرهنگ "محمد محمدپور" به عنوان رئیس پلیس امنیت اقتصادی و سرهنگ "عباس قادری" به عنوان معاون فن آوری اطلاعات و ارتباطات فرماندهی انتظامی استان منصوب شدند.

فرمانده انتظامی استان مازندران در این مراسم با آرزوی موفقیت برای این همکاران، بر تدوین برنامه هایی برای توجه به ارتقاء منزلت اجتماعی پلیس، توسعه امنیت پایدار در جامعه و امنیت و آسایش مردم حوزه های ماموریتی تاکید کرد.


-------------------------------------------------------------


کشف 100 کیلوگرم مواد مخدر در مازندران

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 100 کیلو گرم انواع مواد مخدر در اجرای طرح کنترل محورهای مواصلاتی و مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر خبر داد .

سرهنگ "سیدموسی حسینی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: به منظور برقراری امنیت اجتماعی و باهدف پیشگیری از ورود و عرضه مواد مخدر در سطح استان، طرح کنترل محورهای مواصلاتی استان به اجرا در آمد .

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: در اجرای این طرح ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و انهدام 4 باند قاچاق مواد مخدر در طرح کنترل محورهای مواصلاتی استان شدند .

سرهنگ حسینی از توقیف 6 خودروی حامل مواد مخدر در اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: در ادامه اجرای این طرح ماموران با شناسایی 220 خرده فروش مواد مخدر در سطح استان با اجرای طرح پاکسازی مناطق آلوده، در عملیات های ضربتی این افراد را دستگیر کردند .

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران در ادامه از کشف 100 کیلو گرم انواع مواد مخدر و مقادیر قابل توجهی آلات استعمال مواد مخدر در این طرح خبر داد و گفت: متهمان نیز پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

حسینی در ادامه با اثرات ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه اشاره کرد و گفت: اعتیاد به مواد مخدر قدرت تفکر، خلاقیت ، توان و کوشش و سازندگی را از افراد مي زدايد و ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی در جامعه است.

وی با تاکید بر همکاری مردم و دستگاه های اجرایی در برقراری نظم و امنیت عمومی، اذعان داشت: تعامل و مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی با پلیس در ارتقاء امنیت، نقش موثری در توسعه جامعه دارد.

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران در خاتمه از مردم خواست: با ارائه پیشنهادات سازنده خود پلیس از طریق دفتر نظارت همگانی پلیس با شماره 197 پلیس را در اجرای ماموریت برقراری نظم و امنیت یاری دهند.


-----------------------------------------------------------


سارق منزل در نوشهر دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر" ازدستگيري سارق منزل با 7 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "قاسم محمدی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس،در تشریح این خبر، گفت: در پي وقوع چند فقره سرقت از منازل در حوزه استحفاظی این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر، افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتي و بررسی های همه جانبه، ماموران اداره مبازه با سرقت پلیس آگاهی سارق را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ محمدی افزود: متهم در تحقيقات و بازجویی به عمل آمده تاکنون به 7 فقره سرقت منزل در این شهرستان اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت موارد امنیتی و استفاده از سیستم های مداربسته به هشدار های پلیس توجه کرده و هرگونه موارد مشکوک و مظنون را به مرکز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند .


---------------------------------------------------


دستگیری سارقان اماکن خصوصی در بابلسر

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر ازشناسائی و دستگيري سارقان حرفه ای و کشف 11 فقره سرقت اماکن خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "حسین اسدی " فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر درباره اين خبر گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی در شهرستان بابلسر طی یک ماهه گذشته موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرتسان بابلسر، تصريح كرد: با تحقیقات میدانی گسترده ماموران موفق به شناسایی 3 سارق حرفه ای در این ارتباط شدند.

سرهنگ اسدی ، افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهمان دستگیر و به 11 فقره سرقت از اماکن خصوصی در این شهرستان اعتراف کردند.

وی با بیان اینکه متهمان پس از تشکیل پر

masoud pashna, [۱۷.۰۹.۲۰ ۱۱:۰۶]
ونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفتند، از شهروندان خواست: برای پيشگيری از سرقت منزل و اماکن توصیه های ایمنی را رعایت کرده و هر گونه مورد مشكوك را از طريق شماره 110 به پليس اطلاع دهند.


-----------------------------------------------------------


دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در فضای مجازی

فرمانده انتظامي شهرستان بهشهر از شناسایی و دستگيري فردي که در فضای مجازی اقدام به ایجاد مزاحمت براي یکی از شهروندان مي کرد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" حسن عنایتی گنجی " گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و اعلام شکایت مبنی بر این که فردی ناشناس در فضای مجازی با ارسال پیامک های غیر اخلاقی برای وی ایجاد مزاحمت می کند، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

فرمانده انتظامي شهرستان بهشهر ،افزود: کارشناسان پليس فتا با يک سري تحقيقات فني و با اطلاعاتی متهم را شناسايي و پس از هماهنگی های قضائی دستگیر کردند.

سرهنگ عنایتی با اشاره به این که متهم در بازجويي هاي اولیه به بزه انتسابي اعتراف کرد، از شهروندان خواست: ضمن ارتقاء سواد رسانه اي خود در صورت مواجهه با موارد مشابه از ادامه پاسخگويي اجتناب کرده و سريعا مراتب را به فوريت هاي پليسي 110 و پليس فتا اطلاع دهند.


----------------------------------------------------------


کودکان آنلاین در قرنطینه کرونا

ظهور پاندمی کووید 19 سبب افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در میان همه گروه‌های سنی از جمله کودکان شده است، این وضعیت در شرایطی رخ داده است که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ امنیت خود دراینترنت را ندارند .

مصرف فضای مجازی توسط کودکان، تامین امنیت کودکان و دور نگه داشتن آنها از آسیب‌های فضای مجازی به عنوان دغدغه‌ پیش از کرونا وجود داشت که پس از کرونا برجسته شد.

کووید 19 نشان داد که آشنایی با اینترنت ، نیازکودکان برای«زندگی دیجیتال»(Digital Life) وحیات کنونی آنها است ودراین مسیربایستی نگرش‌های متمایل به حذف فضای مجازی را کنار گذاشت چرا که دنیا بدون خطرنبوده و کودکان بایستی یاد بگیرند که گنجایش خطرات محاسبه شده را داشته باشند و تا آنجا که ممکن است عواقب آن را برطرف سازند، همچنین بایستی میان ارزیابی خطر و ارزیابی مزایای اینترنت تجزیه و تحلیل درستی داشت.

کودکان زیادی در سراسر دنیا در این روزها از پنجره گشوده اینترنت به زیست خود ادامه می‌دهند ، مصرف رسانه‌ای کودکان همیشه جزو دغدغه‌ها بوده و ظهورفضای مجازی با ویژگی‌های خاص خود این دغدغه و نگرانی را بیش از پیش برجسته ساخته است چرا که پیش از این خطرها و آسیب‌ها مکان‌مند بودند اما درحال حاضر فضای بی‌زمان و بی‌مکان مجازی دامنه و شدت خطرات را بسیار گسترده‌تر ساخته وخصوصا درموردکودکان سبب ایجاداضطراب دروالدین شده است.

از یک سو آموزه‌های تحقیقاتی دهه های اخیر از والدین می‌خواهد که میزان استفاده کودکانشان را کنترل کنند و ازسویی دیگر در پی تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها در دوران قرنطینه والدین برای آموزش، سرگرمی و حفظ ارتباطات اجتماعی فرزندانشان به فضای مجازی پناه برده‌اند.

این وضعیت در شرایطی رخ داده است که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ امنیت خود در اینترنت را ندارند و به گفته یونیسف میلیون‌ها کودک در معرض خطر آنلاین (online risk) قرار گرفته‌اند.

غلبه دنیای مجازی بر همه گروه های سنی، معضل اجتناب ناپذیر این روزهای زندگی پیشرفته است. کاربران کودک و نوجوان، در این فضا به دلیل حساسیت های سنی و ناپختگی های ویژه این دوره ها، بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب های فضای مجازی قرار دارند.

درحال حاضر باید بیش از اینکه نگران ابتلا به کرونا باشیم، نگران بازخود‌های این ویروس بوده، زیرا کرونا درصد کمی از افراد را مبتلا می‌کند، اما بازخورد‌های آن گریبانگیر تمام طیف‌ها و اقشار جامعه خواهد شد.

با بررسی و نگاهی دقیق به موضوعات مختلف در فضای مجازی می‌توان پی برد که اینترنت ابزاری قدرتمندی است که هم می‌تواند باعث رشدعلمی،فرهنگی وتعلیم و آموزش در بین نوجوانان شود و هم اینکه باعث بروز فسادهای فکری و رفتاری شود.

مرکز ملی فضای مجازی در حال حاضر 6 چالش عمده فضای مجازی را برای استفاده کودکان و نوجوانان در نـظر گرفته است و نخستین چالش، مساله حریم خصوصی است که به دلیل عدم مهارت کودکان و نوجوانان بسیار آسـان مورد دستبرد دیگران واقع می شود. این گروه سنی ملاحظات افراد بزرگسال را در رعایت حریم خصوص ندارند و ممکن است دچار آسیب های جدی شوند.
دومین مخاطره، رویارویی با محتواهای نامناسبی است که ناخواسته ممکن است کودک با آن روبه رو شوند. به گفته برخی روانشناسان، اثر مشاهده برخی تصاویر در سنین پایین آنقدر عمیق است که نیاز به درمان دارد.

چالش بعدی ارتباطات خطرناک و نادرست احتمالی کودکان در فضای مجازی است که ممکن است حتی امنیت فیزی

masoud pashna, [۱۷.۰۹.۲۰ ۱۱:۰۶]
کی آنان را به مخاطره بیاندازد.

چهارمین آسیب نیز وجود بدافزارهایی است که به دلیل مهارت فنی پایین کودکان و نوجوانان، آنان را به دام می اندازد، افرادی وجود دارند که از طریق بدافزارها کودکان و نوجوانان را دچار آسیب می کنند.
مشکل بعدی نیز به سوءاستفاده عده ای شیاد از کودکان و نوجوانان اختصاص دارد، ممکن است عده ای از سودجویان به بهانه ارائه سرویس هایی به این گروه سنی، هزینه های زیادی از آنان دریافت کنند.

در نهایت نیز پیوند بیش از اندازه کودک با فضای مجازی ممکن است بر رشد طبیعی، فیزیکی و اجتماعی وی اثر بگذارد. به عبارت دیگرکسب مهارت ها وشکوفایی استعدادهای وی به دلیل استفاده بیش ازاندازه از فضای مجازی خدشه دار شود.

تحقیقات نشان داده میزان استفاده ازاینترنت بر متغیر‌های کاهش فعالیت روزانه، بی اعتمادی والدین نسبت به فرزندان، کاهش ارتباطات چهره به چهره، کناره گیری و کاهش فعالیت‌های اجتماعی آنان، تأثیر داشته است و علاوه بر این مسئله، استفاده نادرست از اینترنت، موجب شکل گیری پدیده‌های ناخوشایندی در زندگی خانواده‌ها شده است.

هرچندآماردرکشورهای مختلف در استفاده کودکان ازرسانه های اجتماعی و حضور در فضای مجازی، با توصیه ها فاصله دارند؛چراکه ناشی ازعوامل ومتقضیات مختلف تکنولوژیکی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... ونیز تحولات نسلی، بهره گیری از رسانه ها به خصوص درسنین پایین رو به رشد بوده وشرایط کرونایی نیز این روند را تشدید کرده است.

شرایط تحصیلی دردوران کرونایی مجوزی برای حضور کودکان در اینترنت را فراهم کرده و این بیش از هر زمان دقت و مدیریت و نظارت لازم خانواده ها را طلب می کند.

آمار حضور کودکان و جوانان طبق هشدارهای پلیس فتا، حکایت از رو به افزایش بودن به ویژه در دوران کرونایی دارد که بر هوشیاری و نظارت بیشتر خانواده ها تأکید کرده اند.

در فضای مجازی باید گفت، کودکان و نوجوانان به تدریج در تلاش برای کسب سهم و حضور بیشترند هرچند بسته به موقعیت جغرافیایی، دسترسی و عدم دسترسی به اینترنت و... این حضور ممکن است با تفاوت هایی روبرو باشد.

کرونا و نقش خانواده در مدیریت فضای مجازی

با توجه به وضعت کرونایی و ضرورت توسعه فضای مجازی، نقش خانواده ها را در مدیریت فضای مجازی در چـــهار بخش ذیل در قالب چهار کرونانوشت پی می‌‎گیریم:

الف) خانواده؛ وضعیت کرونایی و فضای مجازی

ب) خانواده و لزوم فراگیری سواد رسانه ای

ج) خانواده و لزوم سلامت ارتباطی

د) خانواده و مدیریت فضای مجازی.

الف)خانواده؛ وضعیت کرونایی وفضای مجازی

بی تردید کسی نمی توانست پیش بینی کند زمانه ای برسد که اینگونه همگان به خانواده با دیــدی این همه مهم و اسـاسی بنگرند و آن را مهمترین سنگر برای پیشـگیری و مهار ویروس کرونا بشمارند و و این مقدار بر مانــدن در خانه تأکید کنـند.

این بازگشت به خانه و خانواده گرایی اگر چه یکی از آثار مثبت و فرصت هایی است که ویروس کرونا برای ما به ارمغان آورده است اما طولانی شدن این وضعیت تا حدود زیادی همه ما را غافلـــگیر هم کرده است، چرا که اعضـــاء خانواده به ویژه والدین برای تدبیر منزل در این وضعـیت چندان آمادگی نداشته اند.

خانواده پیکره ای است که اگر اعضاء آن به ویژه والدین به خوبی عمل کنند می تواند در مقابل هر مشکل و محدودیتی تاب آوری کند و نقش اساسی خود را به عنــوان نهاد کوچک اجتماعی ایفا نماید.

اگر خانواده با هدف مشترک و تعاملات صحیح با اعضاء و امکانات پیرامون خود ارتباط صـحیح داشته باشد قطعا کارامد تر خواهد بود، اما حـــقیقت آن است که خانواده ها در وضــعیت کرونایی با محدودیتـــهای مختــلفی مواجــه شده است که ضــرورتا باید نیازهای خود را در این وضعیت به مدد فن آوری ارتباطات برطرف کنند.

به عبارت دیگر شاید در وضعیت کرونایی هیچ بخشــی از تکنولوژی نمی تواند به اندازه فـن آوری ارتباطات و فــضای مجازی محدودیت ها و خلاء های پیش آمده در نظام ارتباطات اجتـماعی را پر کند. ایــن نیازها که در وضعیت کرونایی کاملا متفاوت شده و افزایش یافته، سـبب شده است خانواده ها از لحـــاظ کمی و کیفی ارتباط خود را با فضای مجازی ارتقاء دهند.

ب) خانواده و لزوم فراگیری سواد رسانه ای

لازمه داشتن یک فرزند با سواد رسانه ای، داشتن والدین هوشمند، هوشــیار و با سواد رسانه ای بالا است .موضوع سواد رسانه ای یکی از ضروریات زندگی درعصرارتباطات است. که باید مـــتناسب با توسعه فن آوری ارتـباطات و توسعه آن سواد رسانه ای نیز گســترش یابد .

باید توجه داشت که همچنان که توســعه فضای مجازی در این وضعیت فرایندی دارد که هر دو بخـش سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به فضـای مجازی را شــامل می شود، بنابراین وقتی ازسواد رسانه ای سخن به میان می آید باید ازلزوم آن برای دولتمردان و مـــسئولان غافل نشــویـم چـرا که مدیریت تولید وتوزیع بخش های زیر ساختی وقـسمت های عمده ای ازمدیریت فـضای مجــازی به عهده حکومـ

masoud pashna, [۱۷.۰۹.۲۰ ۱۱:۰۶]
ـت است.

پس افزون بر این که مسئولان خود باید مجهز به سواد رسانه ای باشند وبه تناسب آن را ارتقــاء دهند درتوسعه سوادرسانه ای همگام با توسعه فن آوری ارتباطات دربین خانواده ها باید جدی باشند.

روشن است که با توجه به ضرورت توسعه فضای مجازی در وضعیت کرونایی باید دو نهاد حکومت و خانواده به کمک همدیگر در مدیریت و سلامت فضای مجازی هماهنگی و هم افزایی کامل داشته باشند و سواد رسانه ای و مهارتهای اعضاء خانواده به ویژه والدین را برای تدبیر هر چه بهتر در مقابل تهدیدات نهاد رسانه افزایش دهند.

د)خانواده ومدیریت فضای مجازی

به دلیل پیچیدگی‏‌های عـصر ارتباطات، توجه به موضوع مدیریت ارتباط در ابعاد گوناگون ضــروری است. اگر چه بخــش مهمی از مدیریت کلان فـضای مجازی به عهده حکومت است و این نهاد نقـش اصلی را در مدیریت اولیه

فضای مـجازی به عهده دارند اما خانواده و اعضـاء آن نیز که عمدتا نقش تولید، توزیع و مصرف محصولات رسانه ای را به عـهده دارند در مدیریت بر فضای مجـازی نقش بی‌بدیلی دارند بنابراین نبـاید از خود سلب مســـئولیت کنند و حالتی انفعالی به خود بگیرند.

در سطح نهاد خانواده باید این سئوالات را پاســـخ داده که به ‏راستی با توجه به ویژگی‏‌های فناوری ارتباطـات و وجود انبوهی از اطلاعات صحیح و سقیم، چه مقدار و چه نوعی از آن‌ها در چه زمانی مورد نیاز ماست؟ چه مقدارو چه نوعی را می‏‌توانیم و باید برای دیگران توزیع کنیم؟ چه مقدار و چه نوعی را باید حفظ کنیم؟هـمه این پرسش‏‌ها گویای اهمیـت و ضرورت مدیریت ارتباط است.

نهاد خــانواده برای آن که از طرفی بتواند نیازهای خود را از طریق فضای مجازی بر طرف کند و از طرف دیگر از تهـدیدات آن پیشگیری نماید باید به جایگاه‌هایی که می‌توانــد در فرایند عـملیات رسانه‌های داشته باشد آگاه شود و مــهارت‌های لازم را برای ایفای هر چه بهتر آن نقش به دسـت آورد.

توصیه به والدین برای مدیریت فضای مجازی :

*بعضی ازخانواده‌ها خودشان زمینه‌ساز استفاده فرزندان ازموبایل، تبلت وفضای مجازی هستند که باید والدین سرگرمی‌های متناسب با سن، علایق و ویژگی‌های شخصیتی نوجوان را جایگزین فضای مجازی کنند و باید جذابیت این سرگرمی، همسان یا بالاتر از فضای مجازی باشد.

* پژوهش‌ها نشان داده خانواده‌هایی که برای فرزندشان اهمیت قائل هستند و به حرف‌های آنها گوش می‌دهند و با او همدلی می‌کنند، تا حدودی می‌توانند از گرایش افراطی نوجوان به موبایل و فضای مجازی جلوگیری کنند.

* خانواده باید شرایط استفاده نوجوان ازفضای مجازی را تعیین کندو در شرایطی که استفاده از فضای مجازی اجتناب‌ناپذیر است با تعیین کردن شرط هایی و گرفتن هزینه‌های اینترنت و شارژ آن از پول تو جیبی‌های نوجوان می‌توان استفاده او را کاهش داد.

* والدین باید بتوانند اطلاعاتی که ازرسانه‌ها می‌گیرندرا با تجزیه و تحلیل آن به فرزندان بیاموزند چرا که همه اطلاعات موجود صحیح نیستند و همه موارد به درد نوجوان نمی‌خورد.

*اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی درمان شدنی است و مهمترین بحث پیشگیری است که امروزه فراموش شده و باید این پیشگیری از دبستان شروع شود که این اتفاق نیازمند توجه والدین، معلمان و مسئولین مدارس و داشتن سواد رسانه‌ای است.

آموزش به کودکان باید با خلاقیت، صبوری، روحیه تشویق و ترغیب، مشارکت و انجام کار تیمی و... صورت گیرد. استفاده از ابزارها و روشهای مختلف متمرکز بر تفکر انتقادی به ویژه در آموزش سواد رسانه ای به کودکان ضروری است. استفاده از روشهای مختلف آموزشی اعم از: تهیه کاردستی، انجام انواع بازی و سرگرمی (با روش و ابزارهای مختلف)، برگزاری مسابقه و تقویت حس رقابتی مثبت، بهره گیری از فلش کارت، کتاب به خصوص کتاب های تصویری بدون کلام، کارت های ویژه آموزش های مختلف (تضادها، روابط، مهارتهای زندگی، شناسایی حیوانات، گیاهان و....، آشنایی با زبان بدن و...)، داستان سرایی در حوزه های مختلف، انجام حرکات نمایشی و...، آموزش با موسیقی و ریتم، آموزش حین پخش برنامه، آموزش همزمان چندگانه با روش های مختلف بر محور یک موضوع واحد، آموزش با ابزارهای ساده محیطی ولی با نگاهی خلاقانه و... استفاده از فرصت های درون و بیرون منزل برای آموزش می توانند راهگشا در این آموزش ها باشند.

داشتن ارتباط دوستانه و صمیمانه با کودک در کلیه امور آموزشی، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانه ای و...، شکل دهی یک دیالوگ منطقی در حوزه سواد رسانه ای با کودک و حاکم کردن این فضا در خانه و خانواده .

باید به خاطر داشت والدینی که نتوانند نقش خود را نزد کودک حفظ کنند، این نقش به زودی به گروه همسالان در فضای مجازی، برخی برنامه ها و اپلییشن ها و... واگذار می شود و لذا حفظ جایگاه نزد کودک و نوجوان ضروری است.

کودک عصر حاضر از سنین کودکی، همراه با والدینش از تلفن همراه، بازی های آن و حتی اینترنت بهره می گیرد در حالی که آموزش ها، مدیریت و هشدارهای لازم را ممک

masoud pashna, [۱۷.۰۹.۲۰ ۱۱:۰۶]
ن است دریافت نکند، این یعنی حضور یک کودک پشت یک ماشین با سرعت بالا در یک آزاد راه. در جریان تعامل با کودک و در یک فضای دوستانه و صمیمانه در تصمیم گیری ها و اقدامات رسانه ای به او باید بتوان کمک کرد.

چنانچه بنا به هر دلیل کودک در رسانه های اجتماعی یا فضای مجازی حضور دارد باید او را متوجه کرد که باید چه چیزهایی را پست بگذارد و در مورد چه چیزهایی نباید پست بگذارد. قبل از انتشار هر مطلبی باید به دقت فکر کند. در شبکه های اجتماعی باید دوست و فالور فرزند خود بود. آن چه را که شخصی است را باید شخصی

نگهداشت مثل اطلاعات خصوصی کودک، ادرس خانه و ...، ضرورت رعایت احترام و ادب همچنان در فضای مجازی، محدود کردن اطلاعات پروفایل جز برای افراد مورد اعتماد، عدم گفتگو با افراد غریبۀ آنلاین و... .

* والدین با شرط گذاری برای اینکه استفاده از فضای مجازی منوط به خواندن صفحاتی از کتاب و یا انجام کار‌های مفید باشد، می‌توانند کودکان را در شرایطی قرار دهندد که لذت انجام کار‌های جدید را تجربه کرده و به سمت آن‌ها گرایش یابد؛ از این طریق والدین می‌توانند تهدید فضای مجازی را به فرصتی برای علاقه‌مند کردن فرزند به کار‌های مفید تبدیل کنند.

*خانواده باید از مضرات جسمی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اثرات زیان بار جسمی از جمله خشم و اضطراب به کودکان خود آگاهی های لازم را ارائه نمایند.

* طراحی بازی‌های خانوادگی، ایجادفضایی شاد در خانواده، مدیریت بازی‌های مورد استفاده کودکان و نوجوانان وتشویق آن‌ها برای استفاده ازبازی‌های ماجراجویانه و شناختی برای سودمند کردن زمان استفاده فرزندان از بازی‌های رایانه ای، می‌تواند راهکار‌های موثری برای جلوگیری از مضرات فضای مجازی باشد.

نویسنده مژگان محمدیان – کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

خبر: سلمان مهدوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار