مدیرکل بهزیستی فارس گفت : در هر دقیقه، هشت کودک معلول در دنیا متولد می‌شود که سهم ایران از تولد کودکان معلول سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار کودک معلول است.
کد خبر: ۹۰۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 21 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی فارس، محمد صادق کشفی نژاد با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف در اثر اختلالات ژنتیکی به‌وجود می‌آیند، اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی و... به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شوند.

نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه مشاوره ژنتیک می‌تواند در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی نقش بسزایی داشته باشد، افزود: مشاوره ژنتیک در این حلقه به صورت یک هسته اصلی عمل کرده و بخش مهم این خدمات را تشکیل می‌دهد.

کشفی نژاد گفت: مشاوره ژنتیک مانند همه مشاوره های پزشکی یک فرایند ارتباطی و یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور اثرات و نتایج این بیماری را به مراجعین آموزش می‌دهد و آنان را با عواقب چنین ازدواج‌هایی آشنا می‌سازد.

وی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک از سال ۷۸ به صورت رسمی در سازمان بهزیستی کشور و در معاونت امور توسعه و پیشگیری کار خود آغاز به کار نموده است، تصریح کرد :بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک، قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری است که قطعاً با مشاوره ژنتیک از تولد فرزندان معلول جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطر نشان کرد : مراجعه به مرکزمشاوره ژنتیک، اخذ اطلاعات مورد نیاز، ارائه کلیه مدارک ومستندات پزشکی، تشخیص بالینی، مشاوره آگاهی‌بخش و اطلاعاتی، مشاوره حمایتی و پیگیری، فرایند مشاوره ژنتیک است که افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز مورد تائید بهزیستی از آنها بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار