رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۷۲ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ 21 September 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رسول جلیلی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه مقابله با کم آبی و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در طی چند سال اخیر سطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۴۸ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است و امسال نیز پیش بینی می‌شود حدود ۸ هکتار به این سطح اضافه شود.

جلیلی افزود: با توجه به وجود میکروکلیما‌های مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان شروع شده و رو به افزایش است.

وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصول جایگزین و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تأمین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۷۰ کیلوگرم از مزارع زیر کشت این محصول، زعفران برداشت شد که شهرستان‌های ارومیه، نقده، میاندوآب، شوط، پیرانشهر و سلماس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

جلیلی اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی می‌باشد و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است، توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: پیاز زعفران در موقع کشت، همه ساله توسط شرکت‌های خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند عرضه می‌شود و متقاضیانی که در سطح انبوه نسبت به کشت زعفران اقدام نمایند، به استان خراسان جنوبی جهت تهیه پیاز معرفی می‌شوند.

گل گیاه زعفران در مصارف دارویی و غذایی استفاده می‌شود و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک می‌باشد، به خوبی رشد می‌کند. مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده، ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است طبعاً در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنا بر این کشت و کار در مناطق پر باران (شمال) و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست، اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمناً در معرض باد‌های سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار