کد خبر: ۹۰۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 25 September 2020

 

سبقت «دنا پلاس» از مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

سه شنبه ۱ مهر

جلسه علنی سه شنبه ۱ مهرماه مجلس شورای اسلامی بعد از نشست سه ساعته غیر علنی برای بررسی مسائل داخلی پارلمان به ریاست محمد باقر قالیباف با حضور ۲۲۲ نماینده آغاز شد.

در ادامه بررسی جزئیات طرح دو فوریتی اصلاح تبصره‌های ۱ و ۲ ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن و رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنیبا تبریک هفته دفاع مقدس به ملت ایران و خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران گفت: امروز بخش اول جلسه براساس دستور هفتگی از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۱:۲۰ به مدت سه ساعت و پنج دقیقه غیرعلنی بود.

وی افزود: در این جلسه موضوعاتی در حوزه اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و هم اندیشی با مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان و کمیسیون‌ها صورت گرفت.

قالیباف یادآور شد: همچنین طرح تحول در مجلس برای کارآمدسازی با اصلاح آیین‌نامه داخلی در دستور کار جلسه غیرعلنی بود.

طرح مجلس برای پخش مذاکرات نمایندگان از تلویزیون

در ادامه جلسه نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد. در طرح پیشنهادی حسینعلی حاجی دلیگانی با عنوان «پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی» که تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، پیش‌بینی شده که صداوسیما موظف است حداکثر تا سه ماه پس از تصویب این قانون با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. در متن این طرح همچنین پخش جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس نیز پیش‌بینی شده است.

در بخش دیگری از این طرح مصاحبه با نمایندگان امضا کننده طرح‌های قانونی، تحقیق و تفحص، سوال از وزرا، سوال از رئیس جمهور، تذکر به رئیس جمهور و وزرا و استیضاح وزرا و همچنین اعضای هیأت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

در مقدمه این طرح عنوان شده که با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، مردم از دیدن و نظارت بر آنچه در رأس نهادهای کشور می‌گذرد محروم هستند و طرح قانونی پخش مستقیم تلویزیونی جلسات مجلس برای رفع دیرهنگام این نقیصه بزرگ است.

روشنفکر: از عملکرد انقلابی باید بوی برادری و وحدت استشمام شود

مهدی روشنفکر در نطق میان دستور جلسه علنی سه‌شنبه مجلس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: سلام بر استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد اما مظلوم و محروم، سلام بر سرزمین ملک حسینی‌ها و زرین‌ها، سلام بر مردمی که خلق و خوی آن‌ها مانند طبیعت بکر سرزمین‌شان بکر و اصیل مانده است، مردمان دیار من گرچه از نظر کمی قابل قیاس با کلان‌شهرها نیستند و شاید به همین علت مورد بی‌مهری سیاست‌گذاران قرار گرفتند اما تاریخ و کیفی بودن این مردم آگاه و بصیر گواهی می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بهشت گمشده خاورمیانه است و یکی از ارکان اساسی تولید سرمایه در کشور به شمار می‌رود. درست است که تنها یک درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود اما در تولید سرمایه و درآمد در رده‌های نخست کشوری قرار می‌گیرد. اگر این استان را در کنار پایتخت طبیعت به پایتخت سرمایه و درآمدزایی نامگذاری کنیم اغراق نکرده‌ایم.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس تصریح کرد: با وجود اینکه این استان در پایبندی به آرمان‌های انقلاب در رده نخست کشور است اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری، اعتیاد، طلاق و خودکشی جایگاه نخست کشوری را نیز دارد و شاید این بحران‌ها بخشی از درد و رنج مردم این استان باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: و اما مجلس انقلابی بودن به راستی به چه معناست؟ آیا انقلابی‌گری به معنای مرزبندی عجولانه و خط کشی با هدف سیاسی می‌باشد؟ انقلابی بودن مسئولیت سنگینی است که مدعیان آن باید در تلاش باشند تا در عملکرد و کارآمدی آن را به مردم اثبات کنند. در شخصیت فرد انقلابی تلاش برای برپایی عدالت و توجه به محرومان و بهره‌گیری از نخبگان نشانه‌های بارز است. فرد انقلابی بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت غیرمعقول به تلاش برای حل مشکلات مردم می‌پردازد.

وی افزود: از عملکرد یک انقلابی باید برابری، برادری و وحدت استشمام شود. در عملکرد و رفتار باید انقلابی بودن به اثبات برسد و با بالا بردن غلظت شعار انقلابی بودن مشکلی حل نمی‌شود. پیرو فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری جوان‌گرایی باید در اولویت مجلس باشد. جوان‌گرایی صرفاً توجه به سن و سال نیست بلکه تفکر اعتماد به متخصصان و افراد متعهد و نوآور می‌تواند آن را محقق کند. مجلس انقلابی باید در تلاش باشد که کیفی بودن بر کمی بودن در تصمیمات آن در اولویت بالاتری قرار گیرد.

واکنش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به حواشی تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان

محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیر علنی مطرح شد و بحث‌های پراکنده ای صورت گرفت. توضیح لازم این است که اولاً اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمناً ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.

وی با بیان اینکه معمولاً کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند، یادآور شد: این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرقش این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد زیرا عملاً مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته می‌شد عملاً برای نمایندگان امکان پذیر نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اینها وسایل رفاهی نیستند. هم ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد. برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند ولی مسلماً این امر در کارکرد و کارآیی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: اصل موضوع این است که نباید چنین فاصله‌هایی به وجود بیاید ما در کمیسیون صنایع در حال بحث روی این موضوع هستیم که هم به مصرف کننده فشار نیاید و هم دلالی و سوداگری به حداقل برسد. این انتظار بجایی است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. نه اینکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.

چهارشنبه ۲ مهر

جلسه علنی چهارشنبه ۲ مهر مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در ادامه بررسی طرح اصلاح تبصره‌های یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشور و بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن و رسیدگی به تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت همچنین نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به اخذ خانه‌های خالی را مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی دلیگانی: اگر به سیاست‌های منابع مدیریت درمان عمل می‌شد نگرانی هزینه‌های درمان نبود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی صبح چهارشنبه در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت هفته مقدس اظهار کرد: ملت بزرگ ایران در دفاع مقدس به درستی دریافت که رمز پیروزی در مقابل جنگ هشت ساله با دشمنان خارجی مقاومت فعال است و امروز هم می‌داند که رمز پیروزی و سربلندی در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و کشورهای اروپایی جاده صاف کن آمریکا همان مقاومت فعال است.

وی ادامه داد: افراد بزدل و ترسو از برجام نافرجام دست برداشته و به دامان ملت بازگردند چرا که ملت ایران عزتمند بوده و خواهد ماند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه امروز مهم‌ترین مشکل مردم شناخته می‌شود نتیجه قانون‌گریزی مدیران است. اگر قانون مبارزه با قاچاق درست اجرا می‌شد جوان ایرانی بیکار نبود. اگر کد رهگیری و شناسه یکتا درست اجرا می‌شد امروز از فرار مالیاتی خبری نبود. اگر اجرای قوانین دولت الکترونیک ۱۰ سال به تاخیر نمی‌افتاد امروز با انبوه نارضایتی از بروکراسی اداری مواجه نبودیم و اگر به سیاست‌های منابع مدیریت درمان عمل می‌شد هیچ ایرانی نگرانی هزینه‌های درمان را نداشت لذا مشکل کشور نظریه‌پردازی و قانون‌گذاری نیست بلکه عدم اجرا و عدم نظارت بر آن است.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: متاسفانه قانون‌گریزی و قانون‌شکنی به رویه دستگاه نظارتی و غفلت و اهمال به عادت دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است؛ چاره کار تقویت نظارت‌ها و استفاده درست، بهنگام و هوشمندانه از ابزار نظارتی است. من و همکارانم در مجلس یازدهم مصمم هستیم با نظارت اثرگذار و موثر تک‌تک وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را سرخط کرده تا با انجام کار درست موجب حل مشکل شویم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: صداوسیما از تضعیف نقش نظارتی نمایندگان و سانسور آنها دست بردارد، اطلاع‌رسانی تلویزیون باید نظارت نمایندگان را پوشش دهد.

وی یادآور شد: سازمان بازرسی باید بداند این‌که گفته می‌شود به دنبال مچ‌گیری نیستیم فلسفه وجودی این سازمان را زیرسوال می‌برد باید مچ قانون‌شکنان و قانون‌گریزان را بگیرد.

مخالفت مجلس با دو فوریت طرح تشکیل شورای عالی محیط زیست توسط معاون اول رئیس جمهور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی دو فوریت طرح تشکیل شورای عالی محیط زیست توسط معاون اول رئیس جمهور را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

محمد رضا صباغیان به عنوان نماینده متقاضیان در راستای درخواست دو فوریت این طرح بیان کرد: همه ما شاهد حجم بالای کارهای رئیس جمهورو حضور ایشان در شوراهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستیم و این امر منجر شده تا جلسات شورای عالی محیط زیست تشکیل نشود. بعضاً صدها طرح پشت در شورای عالی محیط زیست باقی مانده است و جلسات این شورا سالی یک بار تشکیل می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در اکثر مناطق استان‌ها برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های معدنی و صنعتی با مناطق چهارگانه محیط زیستی رو به رو می‌شود و برای اجرای پروژه به رای شورای عالی محیط زیست نیاز دارند. تاخیر در برگزاری جلسات این شوراها باعث شده تا طرح‌های مهمی در پشت در این شورا باقی بماند.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح زمانی که آقای رئیس جمهور فرصت ندارند معاون اول ایشان می‌توانند جلسه را تشکیل دهد و مشکلات مردم را برطرف کند.

حضور کوتاه وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی و اعتراض برخی نمایندگان به او

در ادامه جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس نامه معرفی علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد. دقایقی بعد از قرائت این نامه، رزم حسینی به همراه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور وارد مجلس شد که حضور او باعث اعتراض تعدادی از نمایندگان شد. علی بابایی نماینده ساری با فریادهایی حضور رزم حسینی در مجلس را قبل از رای اعتماد مجلس غیر قانونی خواند. او با فریادهایی اعتراض خود را بیان می‌کرد که تعدادی از نمایندگان دور او جمع شده تا او را آرام کنند.

در همین حین جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در ابتدای صحبت‌های خود در زمان بررسی طرح اصلاح قانون تضمینی محصولات کشاورزی گفت: حضور گزینه پیشنهادی وزارت صمت قبل از آنکه از مجلس رای اعتماد بگیرد خلاف قانون است، هیات رئیسه باید قانون را رعایت کند.

در نهایت رزم حسینی بعد از حضور کوتاه در حد چند دقیقه در صحن علنی جلسه را ترک کرد که شاید دلیل آن، اعتراض نمایندگان بوده است.

حسین پور: چرا هیات رئیسه طرح سوال از رئیس جمهور را اعلام وصول نمی‌کند؟

امان الله حسین پور در تذکر شفاهی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس خطاب به هیات رئیسه مجلس بیان کرد: امروز گرانی‌های لجام گسیخته در همه بخش‌ها مردم را رنج می‌دهد و اقشار مختلف مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه کارد به استخوانشان رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود دو ماه پیش، بیش از ۱۹۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند و در این مدت بارها نمایندگان از هیات رئیسه خواستار اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور شدند، اما هیات رئیسه این کار را انجام نمی‌دهد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گرچه آقای رئیس جمهور جواب قانع کننده با توجه به وضعیت فعلی کشور نخواهد داشت اما اجازه دهید تا ایشان در مجلس حضور یافته و در خصوص علت گرانی و مشکلات توضیح دهد.

وی در ادامه در تذکری خطاب به وزیر نیرو بیان کرد: سد بیدباز اسفراین با حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان ارزش ظرفیت ذخیره ۴۸ میلیون متر مکعب آب دارد اما اکنون تنها از ۱۱ میلیون متر مکعب ظرفیت آن استفاده می‌شود وزیر نیرو هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات پروژه اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار