بررسی چرایی اظهارات سیاسی موسوی خوئینی‌ها؛
اکنون «مرد خاکستری» جریان اصلاحات که 15 سال است دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد از پس پرده بیرون آمده است و با کنش گری های سیاسی مهم و پر سر و صدایی نظیر نگاشتن نامه به رهبری انقلاب در مورد وضع موجود کشور و همچنین دادن راهبرد انتخاباتی تلاش برای افزایش مشارکت در سال 1400، تلاش می کند آغازگر سناریوی احتمالی باشد که از آن سخن گفته شد...
کد خبر: ۹۰۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷ 28 September 2020

چرا «مرد خاکستری» اصلاحات به میدان آمد؟!/ آیا «خاتمی» از عرصه تصمیم‌گیری برای 1400 حذف می‌شود؟

 

تابناک گیلان/ حجت الاسلام سید «محمد موسوی خوئینی‌ها» که اکنون 69 ساله ست و دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را از سال 84 به این طرف بعد از کناره گیری این حجت الاسلام «مهدی کروبی» از این جایگاه بر عهده گرفته است، از قرار معلوم قصد دارد که فصل جدیدی از سیاست ورزی را در سپهر سیاسی کشور و لیدری جریان اصلاحات آغاز کند به شکلی که خیلی ها هدف فعالیت ها و مواضع سیاسی اخیر او را انتخاباتی و به منظور گرفتن جای حجت الاسلام سید «محمد خاتمی» در انتخابات ریاست جمهوری 1400 عنوان و تحلیل می کند.

 

به گزارش «تابناک»، جریان اصلاحات بعد از انتخابات سال 88 شاید حداقل در کوتاه مدت برای خود چشم اندازی برای تصدی دوباره قدرت و گرفتن ارکان مختلف کشور متصور نبود، اما یک اقدام سیاسی هوشمندانه در شکل دهی به یک ائتلاف سیاسی و انتخاباتی و همچنین بهره گیری از شکاف به وجود آمده در بین اصولگرایان و همچنین نقاط ضعف آنها توانست در فاصله 4 سال از این انتخابات، پیروز در عرصه سیاسی لقب بگیرند و در چندین انتخابات متوالی هم برنده باشند.

اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم در سال 94 با تمسک به لیست امید و همچنین بهره گیری از «تکرار» سید محمد خاتمی پیروز عرصه انتخابات لقب گرفتند و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال 96 هم با طرح دوگانه «جنگ و صلح» بازهم توانستند بر جریان اصولگرایی فائق آیند

اصلاح طلبان که تخصص و تبحر ویژه ای در دو قطبی کردن فضای انتخابات و بهره گیری از این موضوع در شرایط حساس دارند؛ در انتخابات مجلس دهم در سال 94 با تمسک به لیست امید و همچنین بهره گیری از «تکرار» سید محمد خاتمی پیروز عرصه انتخابات لقب گرفتند و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال 96 هم با طرح دوگانه «جنگ و صلح» بازهم توانستند بر جریان اصولگرایی فائق آیند و کار را در قوه اجرایی کشور ادامه بدهند.

«عدم تحقق شعارهای انتخاباتی و همچنین افزایش مشکلات مردم بجای حل مشکلات آنها» مساله ای بود که اصلاح طلبان و همراهان و موتلفان انتخاباتی آنها نتوانستند در مورد آن ها طی 7 سال اخیری که بر اریکه قدرت در قوای مجریه و مقننه تکیه زده بودند، اقدام خاصی انجام بدهند؛ بنابراین اولین رهاورد این موضوع ناامیدی بدنه حامی این جریان از آنها و کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بود.

در طرف مقابل اصولگرایان که با منتقدان به وضع موجود هم صدا شده و تلاش داشتند که بعد از چند دوره ناکامی در انتخابات، عرصه را از رقیب تحویل گرفته تا به اجرای شعارها و برنامه های شان بپردازند از این مساله به بهترین شکل ممکن بهره بردند و در نهایت هم در انتخاباتی که میزان مشارکت در آن کم و به قول «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری زنگ خطر بود، توانستند بیش از 75 درصد کرسی های پارلمان را از آن خود کنند.

اکثر کنشگران سیاسی و تحلیل گران بواسطه عملکرد برجای مانده از دولت تدبیر و امید و مجلس دهم، پیروز عرصه انتخابات در سال 1400 و رئیس جمهور بعدی را یک چهره اصولگرا می دانند. با این شرایط، اصلاح طلبان نمی خواهند به راحتی صحنه را به رقیب واگذار کنند

در این شرایط، اکثر کنشگران سیاسی و تحلیل گران بواسطه عملکرد برجای مانده از دولت تدبیر و امید و مجلس دهم، پیروز عرصه انتخابات در سال 1400 و رئیس جمهور بعدی را یک چهره اصولگرا می دانند. با این شرایط، اصلاح طلبان نمی خواهند به راحتی صحنه را به رقیب واگذار کنند و قصد دارند در وهله اول آبروداری کنند و رقیب از پیش بازنده ای نباشند و در وهله دوم در صورتی که بتوانند حتی زمینه را برای پیروزی بر اصولگرایان مهیا سازند.

این اتفاق یعنی عدم پذیرش شکست پیش از کارزار انتخابات 1400 و همچنین پیروزی در صورت مهیا شدن شرایط تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که اصلاح طلبان بتوانند بدنه ناراضی از عملکرد خود و هواداران شان را ترغیب به حضور در انتخابات کنند و در صورت امکان بعد از ایجاد چنین شور و شوق انتخاباتی، برنامه بعدی خود که تلاش برای پیروزی بر رقیبی که شاید خیالش راحت است و از پیش خود را برنده انتخابات سال اینده می داند، اجرایی کند.

این اتفاق حتما هم چهره جدید، هم راهبرد جدید و هم اقدامات جدیدی را از سوی اصلاح طلبان می طلبد؛ چون این جریان نمی تواند با تکیه به چهره های تکراری خود نظیر سید «محمدخاتمی» و همچنین راهبردهای پیشین به چنین هدفی در انتخابات سال آینده دست یابند. به قول یکی از چهره های اصلاح طلب، حتی اگر خاتمی هزار بار هم «تکرار» کند، دیگر میل و رغبتی از سوی بدنه حامی این جریان برای حضور در انتخابات وجود نخواهد داشت؛ مگر در صورت حل شدن مشکلات و عمل به شعارهای انتخاباتی در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا پایان عمر دولت که عملا شدنی نیست؛ پس این جریان باید سراغ راه حل و استراتژی دیگری برود.

«مردخاکستری» جریان اصلاحات که 15 سال است دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد از پس پرده بیرون آمده است و با کنش گری های سیاسی مهم و پر سر و صدایی نظیر نگاشتن نامه به رهبری انقلاب در مورد وضع موجود کشور و همچنین دادن راهبرد انتخاباتی تلاش برای افزایش مشارکت در سال 1400، تلاش می کند آغازگر سناریوی احتمالی باشد که از آن سخن گفته شد

اکنون «مرد خاکستری» جریان اصلاحات که 15 سال است دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد از پس پرده بیرون آمده است و با کنش گری های سیاسی مهم و پر سر و صدایی نظیر نگاشتن نامه به رهبری انقلاب در مورد وضع موجود کشور و همچنین دادن راهبرد انتخاباتی تلاش برای افزایش مشارکت در سال 1400، تلاش می کند آغازگر سناریوی احتمالی باشد که از آن سخن گفته شد. به نظر می رسد این مسیر آغازی بر حذف خاتمی از این عرصه و جایگزینی موسوی خوئینی ها بجای او در جریان اصلاحات باشد.

موسوی خوئینی‌ها رهبر معنوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در جریان اشغال سفارت آمریکا و از نزدیکان امام راحل پیش و پس از انقلاب بود. او در دهه اول انقلاب اواخر دهه 50 و عمده سال های دهه 60، مسئولیت های مهمی همچون نایب رئیسی دوره اول مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای سرپرستی صدا و سیما، دادستانی کل کشور، سرپرست حجاج ایرانی، نمایندگی دورهٔ اول مجلس خبرگان رهبری و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را برعهده داشته است و جزو چهره های ذی نفوذ و تاثیرگذار در کشور به شمار می رفت.

او بعد از رحلت امام خمینی هم مدتی حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تجربه کرد و مشاور سیاسی رهبر انقلاب هم بود، اما رفته رفته از مسئولیت های اجرایی فاصله گرفت و بیشتر به انجام کار سیاسی به عنوان قطب مخالف راست سنتی قدیم در جریان چپ پرداخت. مخالفان موسوی خوئینی‌ها او را به داشتن دیدگاه‌های کمونیستی، ارتباط با شوروی و موضوعاتی از این دست متهم می‌کنند و از القابی چون روحانی سرخ، مرد خاکستری و پدرخوانده اصلاحات برای او استفاده می‌شود. البته او به این مسائل به خصوص داشتن دیدگاه‌های کمونیستی، ارتباط با شوروی پاسخ هایی داده است.

موسوی خوئینی‌ها: برای آوردن مردم بر سر صندوق‌های رأی تلاش کنید و تلاش خود را مضاعف کنید؛ اگر انتخابات با مشارکت حداکثری و قابل قبول برگزار شد، شما پیروز شده‌اید و اگر مردم به گونهٔ دیگری رفتار کردند، این شما نیستید که شکست خورده‌اید، بلکه کسانی شکست خورده‌اند که بار‌ها با تمام قوا تلاش کرده‌اند تا اصلاحات را ناکام بگذارند

حالا مرد خاکستری جریان اصلاحات به میدان آمده و تلاش می کند که برای انتخابات 1400 میدان داری کند. انتظار می رود این گونه اظهارنظرها و موضع گیری های او بعد از این بیشتر و بیشتر هم بشود و موسوی خوئینی ها به چهره محوری جریان اصلاحات در انتخابات سال آینده تبدیل شود.

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در آخرین نامه خود که به نظر می رسد خطاب به سیاسیون در جریان اصلاحات نوشته شدهف عنوان کرده است: شما نخبگان و فعالان و تحلیلگران سیاسی باید با تمام توان تلاش کنید تا مردم را قانع کنید که راه علاج مشکلات ویرانگر رهاکردن انتخابات نیست و باید با حضور همهٔ اقشار جامعه راه را بر رفتار‌ها و دخالت‌های ناصواب بست. شما عزیزان برای آوردن مردم بر سر صندوق‌های رأی تلاش کنید و تلاش خود را مضاعف کنید؛ اگر انتخابات با مشارکت حداکثری و قابل قبول برگزار شد، شما پیروز شده‌اید و اگر مردم به گونهٔ دیگری رفتار کردند، این شما نیستید که شکست خورده‌اید، بلکه کسانی شکست خورده‌اند که بار‌ها با تمام قوا تلاش کرده‌اند تا اصلاحات را ناکام بگذارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار