رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: ظرفیت ذخیره آب سدهای این استان با بهره برداری از چندین پروژه سدسازی به سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۰۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ 05 October 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ رحمت الله قیصوری  اظهار داشت: حجم مخازن سدهای استان پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها ۷۰ میلیون مترمکعب بود که با اجرای چندین پروژه سدسازی این مقدار هم اکنون به سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پروژه های متعدد سدسازی و شبکه های آبیاری و زهکشی در استان ایلام طی دوران فعالیت دولت تدبیر و امید آغاز شد، افزود: اسفندماه سال ۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری سد و نیروگاه سیمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور در استان ایلام به بهره برداری رسید، سیمره سدی بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۸۰ متر به شمار می رود که حجم مخزن آن ۲ میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب در تراز نرمال است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام یادآور شد: یکی دیگر از این سدهای افتتاح شده در این دولت سد گلال است، ظرفیت سرریز سد مخزنی گلال ۸۹۰ مترمکعب در ثانیه با حجم ۱۹.۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط حجم تنظیم سالانه ۱۴.۳ میلیون مترمکعب است که با بهره‌برداری از سد گلال کمبود آب‌ شرب مردم این استان مرتفع شد.

قیصوری تاکید کرد: سد انحرافی شهدای شرهانی دهلران دیگر پروژه حوزه سدسازی استان ایلام بود که فروردین ماه سال ۹۴ افتتاح شد، این سد ظرفیت ذخیره ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و می‌توان با استفاده از ظرفیت این سد ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبیاری کرد.

وی اضافه کرد: سد کنگیر و طرح آبرسانی به شهرستان ایوان نیز اسفندماه سال ۹۴ به بهره برداری رسید، این سد با ظرفیت ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب طول تاج ۷۵۰ متر و ارتفاع ۴۲ متر به منظور تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است و با بهره برداری از آن علاوه بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب مورد نیاز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: پروژه آبرسانی به شهر ایوان با خط انتقال ۳۲ کیلومتری نیز با هدف تامین آب شرب ساکنان شهرهای زرنه و ایوان در دراز مدت و همچنین مجتمع های روستایی مسیر و شهرک صنعتی ایوان اجرا شده است.

قیصوری اظهار داشت: فروردین ماه سال ۹۴ با حضور معاون اول رییس جمهوری شبکه آبیاری و زهکشی دویرج دهلران افتتاح شد، مشروب کردن ۱۰ هزار و ۶۸۰ هکتار از اراضی دشت های موسیان و دهلران و تامین ۲۴ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی دهلران از اهداف اجرای شبکه آبیاری، زهکشی و سد انحرافی دویرج است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار