مریم سلگی با تاکید به لزوم مراجعه کودکان به همراه والدین به مراکز سنجش، افزود: چشم همه کودکان باید سه مرتبه قبل از دبستان و در زمان‌های مختلف توسط بینایی سنج یا متخصص معاینه شود.
کد خبر: ۹۰۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 06 October 2020
رئیس اداره بهزیستی نهاوند گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای بیش از ۵ هزار از کودکان سه تا ۶ ساله نهاوند اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، سلگی اظهار کرد: طرح غربالگری تنبلی‌چشم یا آمبلیوپی با سابقه ۲۴ ساله در کشورمان مانند سراسر جهان به منظور شناسایی و تشخیص تنبلی‌چشم در کودکان زیر هفت سال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان طلایی درمان آمبلیوپی تا ۶ سالگی است و پس از هفت سالگی درمان کامل نخواهد بود گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در شهر نهاوند و چهار بخش تابعه توسط جامعه معلولین و با بهره‌گیری از توان کارشناسان متخصص و استفاده از تجهیزات مورد نیاز به اجرا درمی‌آید.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند در تشریح مراحل اجرایی این طرح گفت: در غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به بیماری چشم در سطح اول به بینایی‌سنج معرفی و سپس ادامه درمان توسط خانواده پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که با درمان به موقع و تشخیص زود هنگام از کم بینایی و نابینایی کودک جلوگیری می‌کند.

سلگی با تاکید به لزوم مراجعه کودکان به همراه والدین به مراکز سنجش، افزود: چشم همه کودکان باید سه مرتبه قبل از دبستان و در زمان‌های مختلف توسط بینایی سنج یا متخصص معاینه شود.

وی با اشاره به اهمیت درمان تنبلی‌چشم در کودکان زیر ۶ سال تأکید کرد: پس از هفت سالگی امکان درمان آمبلیوپی نیست و چنانچه درمان‌هایی انجام شود کامل نخواهد بود، ولی در سن کمتر از ۶ سال این اختلال کاملاً قابل درمان است به ویژه آنکه با هزینه کم، توانمندی کودک در کل عمرش بالا خواهد بود.

رئیس بهزیستی نهاوند گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در مراکز و پایگاه‌های غربالگری بهزیستی رعایت شده و غربالگران پس از تست سلامت با استفاده از ماسک، شیلد، اتاق ضدعفونی شده، ملحفه یکبارمصرف برای صندلی کودک و سایر موارد در شرایط کاملاً بهداشتی به معاینه چشم کودکان خواهند پرداخت.

وی افزود: والدین برای معاینه چشم کودکان زیر ۶ سال خود حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند به اپتومتریست‌ها مراجعه کنند.

سلگی گفت: چنانچه کودک سه ساله پیشتر معاینه شده و مشکلی ندارد باید حتماً در چهار، پنج و۶ سالگی هر سال یک بار تحت معاینه اپتومتریست قرار گیرد، چون چشم عضوی در حال رشد است و ممکن است در سن سه سالگی تنبلی چشم شناسایی نشود، ولی در چهار یا پنج سالگی مبتلا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار