معاون اجتماعی بهزیستی قم گفت: تعطیلی های کرونایی هفت ماهه مهدکودک‌های قم ضربه سنگینی را به این مراکز آموزشی تربیتی وارد کرده است.
کد خبر: ۹۰۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۷ 10 October 2020

به گزارش تابناک قم، مریم علیشیری معاون اجتماعی بهزیستی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون اظهار داشت: در قم حدود ۷۰ مهد کودک تحت نظارت بهزیستی قم فعالیت داشتند و عهده دار ارائه خدمت به حدود چهار هزار و ۷۵۰ کودک قمی بودند که با شیوع کرونا مهدهای کودک تعطیل شدند و خانواده های خدمت گیرنده از این مهدهای که عموما هم زوج های شاغل بودند با مشکل های متعددی در نگهداری فرزندان خود مواجه هستند.

معاون بهزیستی قم افزود: در کنار تعطیلی مهدهای کودک بیکاری حدود ۵۰۰ نفراز مدیران و مربیان و پرسنل خدماتی مهدهای کودک هم قابل ذکر است که برای این قشر هم مشکل هایی ایجاد شده است.

علیشیری با اشاره به اجاره ای بودن اکثر ساختمان های مهدهای کودک قم خاطرنشان کرد در ۲ ماه نخست شیوع بیماری چون چشم اندازی از طولانی شدن بیماری نداشتیم برخی مهدهای کودک ساختمان های اجاره ای را نگه داشتند یا برخی مالکان با پیوستن به پویش همدلی مبالغی از اجاره بها را بخشیدند اما با طولانی شدن بیماری، بیشتر مهدهای قم تعطیل شد و با توجه به زیان مالی مدیران مهدها و افزایش افسارگسیخته اجراه بها در قم به قطع یقین می تواند گفت بازگشت مهدهای کودک به روال سابق غیرممکن است .

وی با اشاره به مباحث حاکمیتی و متولی گری مهدهای کودک و موارد متعدد مطرح شده پیرامون این موضوع خاطرنشان کرد: همانطور که ریاست سازمان بهزیستی کشور نیز اعلام کرد بهزیستی برای تعیین تکلیف متولی حوزه مهدهای کودک آمادگی کامل دارد و هر تصمیمی که دولت ، مجلس و مسولان اتخاذ کنند بهزیستی ضمن اعلام نظرهای کارشناسی خود تبعیت خواهد کرد.

علیشیری با اشاره به هفته سالمند و تبعات نگهداری کودکان در منازل سالمندان افزود: در گذشته و ایام غیرکرونایی تاکید ما حضور بیشتر کودکان در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بود و تاکید داشتیم در این فرایند هم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از حضور نوه ها لذت می برند و هم کودکان فرایند اجتماعی شدن را بهتر می آموزند اما کرونا پایه های زندگی اجتماعی را تغییر داده است و توصیه متخصصان حضور نداشتن کودکان در کنار سالمندان است تا زنجیره انتقال ویروس گسسته شود و سالمندان که در معرض بیشترین خطر در چرخه بیماری هستند مصمون بمانند.

این مقام بهزیستی قم همچنین با اشاره به تعطیلی مهدها و تبعات آن بر زندگی بانوان شاغل بیان کرد: مادران شاغل با تعطیلی مهدهای کودک مجبورند از پرستار کودک که شاید هیچ شناختی از او ندارد، استفاده کند، آیا این افراد سابقه و تجربه کافی برای نگهداری و آموزش کودک را دارند؟ از نظر امنیتی و اخلاقی اصلا این افراد قابل اعتماد هستند یا نه؟ این مباحث موضوع جدی خانواده ها است و تبلیغات در فضای مجازی برای نگهداری کودک هم معضلی جدید است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار