کرونا در حالی همچنان در کشور قربانی می‌گیرد که موج جدید شیوع آن و ثابت ماندن آمار سه رقمی جانباختگان نگرانی ها را افزایش داده و نیاز است بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی رعایت شود.
کد خبر: ۹۰۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 10 October 2020

هر روز که می گذرد آمار جدیدی به مبتلایان و فوتی های کووید ۱۹ اضافه می شود و این روزها با کاهش تدریجی دما در نقاط مختلف کشور، دل نگرانی از بدتر شدن وضعیت بیشتر می شود؛ آن هنگام که ۲ بیماری آنفلوآنزا و کرونا در کنار هم قرار گیرند و سیستم ایمنی بدن نتواند در تقابل با آنها کاری از پیش ببرد.

آنچه خبرنگاران مراکز استانی ایرنا از نقاط مختلف کشور مخابره کردند نشان می دهد که بیشتر استان ها به واسطه جدی نگرفتن خطر کرونا و اهمیت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان، با افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری شده حکایت دارد. موضوعی که اگر با سهل انگاری و بی توجهی به راحتی از کنار آن بگذریم، عواقب شومی به دنبال خواهد داشت و این ویروس به راحتی دست بردار نخواهد بود.

امروز نیز متاسفانه با فوت ۱۹۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسید و ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت : در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۷۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون ۴۰۳ هزار و ۹۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند گفت : همچنین ۴۴۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ خطری بیخ گوش مردم

بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی هر روز به وضع خطرناکتری نسبت به روز گذشته می‌رسد و بستری های بیمارستانی، فوتی های ناشی از کرونا و شیوع آن بیشتر شده و خطری بیخ گوش همه مردم و خانواده هاست که موجب نگرانی بسیاری از شهروندان نیز شده است.

بیماری کرونا از اواسط شهریور امسال در آذربایجان غربی، دوباره وضعیت افزایشی به خود گرفت و روز به روز بر تعداد بیماران مبتلا و فوتی های ناشی از شیوع این بیماری افزوده می‌شود.

در حالی که آذربایجان غربی از اواسط تیر تا حدود یک ماه پیش وضعیت رو به بهبود داشت، اما بی توجهی و عادی انگاری توسط شهروندان موجب شد تا خیز جدید شیوع بیماری در این استان، تقریبا همزمان با کشور آغاز شود و دوباره نگرانی به بسیاری از خانواده ها بازگردد.

روند افزایشی این بیماری ادامه داشت تا محدودیت های کرونایی در مدارس، دانشگاه ها، مهدهای کودک، هرچند به صورت محدود در این استان دوباره برقرار شد.

این موارد، هرچند در کاهش بسیار کم تعداد مبتلاها موثر بود ولی همچنان روند نگران کننده شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی ادامه دارد.

کاهش منحنی شیوع کرونا نیازمند ۲ تا ۳ هفته تعطیلی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با ابراز نگرانی نسبت به شیوع بالای ویروس کرونا در این استان، پیشنهاد داد تا با موافقت ستاد ملی کرونا محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی اصناف و مراکز خدماتی بین ۲ تا سه هفته اجرا شود.

مجید شیرانیافزود:روند شیوع کرونا در استان همچنان افزایشی است و این وضعیت نگران‌کننده در کنار رفتارهای غیربهداشتی، ازدحام و معاشرت‌های خانوادگی این روند را نگران کننده‌تر کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه کرونا یک ویروس کشنده با قدرت سرایت بالایی است اما آنچه به شیوع این ویروس دامن زده است رفتارهای انسانی است از همین رو چنانچه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت و اهتمام لازم را به کار نگیرند احتمال بازگشت تعطیلی‌ها و قرنطینه کامل استان وجود دارد.

شیرانی با بیان اینکه هنوز برخی از مردم در مواجهه با رعایت نکات ایمنی باور صحیحی ندارند، تصریح کرد: رفتار شوخی‌گونه برخی از مردم نه تنها سلامت خودشان بلکه اطرافیانشان را هم به خطر می‌اندازد.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به همه گیری کرونا بر اثر تجمع مردم

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به شیوع کرونا بر اثر تجمع مردم هشداد داد و خاطر نشان کرد: پیشگیری از همه گیری کرونا با همکاری و مشارکت مردم میسر است.

در این بیانیه آمده است: اکنون که مشهد در وضعیت بحرانی و قرمز قرار دارد از مردم شریف استان درخواست می‌کنیم از شرکت در هرگونه تجمع اجتناب کنند و استفاده از ماسک، پرهیز از سفر و بهداشت دست‌ها را جدی بگیرند.
این بیانیه می افزاید: به رغم تلاش بی وقفه و شبانه روزی مدافعان سلامت در طول هشت ماه گذشته، شهر مشهد بار دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و کنترل این وضعیت تنها با مشارکت مردم میسر است.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این بیانیه اعلام کرد: از مهمترین عوامل شعله ور شدن آتش کرونا و گسترش شیوع آن و پر شدن تختهای بیمارستانها و افزایش تلفات عزیزانمان، حضور مردم در برنامه های جمعی و گروهی می‌باشد

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و اعلام شرایط فوق العاده کرونا در لرستان

استاندار لرستان هم با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا و مرگ بر اثر این ویروس در استان به حالت فوق العاده خطرناک رسیده گفت که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نیز تکمیل شده است.

سیدموسی خادمی با اعلام وضعیت فوق العاده خطر برای استان افزود: از شهروندان درخواست می شود بجز برای موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد: بنا بر آمارهای اعلام شده، لرستان در ردیف استان هایی است که به لحاظ شیوع و مرگ بر اثر کرونا در وضعیت فوق العاده قرار دارد و شرایط کنونی ایجاب می کند مردم نسبت به پرهیز از حضور در تجمعات، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیش از پیش اهتمام داشته باشند.

تداوم وضعیت ناپایدار کرونایی در استان اردبیل

روند صعودی شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه داشته و با وجود تلاش مسوولان درمانی، این بیماری مسیری نزولی به خود نگرفته است.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر در وضعیت قرمز، شهرستان خلخال نارنجی و هشت شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

تداوم وضعیت ناپایدار در شهرستان های بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل موجب شد تا ستاد استانی مقابله با کرونا اقدام به غیر حضوری کردن اموزش دانش آموزان استان به مدت ۲ هفته کند.

تمدید محدودیت های کرونا در ایلام

استاندار ایلام هم با بیان اینکه محدودیت های کرونا به مدت یک هفته دیگر تمدید می شوند گفت که مدارس در مناطق قرمز و نارنجی استان در هفته آینده نیز تعطیل هستند.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: در پی تشدید وضعیت کرونا در استان بنا به پیشنهاد ستاد استانی و تأیید ستاد ملی کرونا محدودیت های ایجاد شده به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

وی افزود: بر این اساس برای حفظ سلامت دانش آموزان همه مدارس در مناطق قرمز و نارنجی استان به مدت یک هفته دیگر تعطیل و کلاس ها در این مناطق به شکل مجازی دایر است.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه ها از دیگر مصادیق محدودیت تعطیل یک هفته ای در مناطق قرمز ونارنجی استان هستند.

مبتلایان به کرونا در صورت بیرون آمدن مجازات می‌شوند

سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا در مورد مجازات افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تصمیم‌گیری می‌شود.

علی ربیعی روز شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه مترو تئاترشهر تهران با تاکید بر اینکه اجباری شدن ماسک تصمیم درستی است، افزود: در این جلسه در مورد چگونگی مجازات افرادی که مبتلا هستند و بیرون می‌آیند و افرادی که مبتلا نیستند ولی رعایت نمی‌کنند، تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روی جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است، اضافه کرد: آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و وزارت بهداشت نیز آنها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی و بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.

ربیعی ادامه داد: هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده باشد که مبتلاست، از شیوه‌های مختلف از جمله ردیابی موبایل مورد کنترل قرار می‌گیرد و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی به وی تعلق می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار