سخنگوی شورای نگهبان گفت: مذاکراتی را با وزارت کشور درباره انتخابات پیش رو شروع کردیم و اگر بنا باشد تغییری در روند برگزاری انتخابات رخ دهد، اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 10 October 2020

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه 19 مهر ماه) در پاسخ به این سوال که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان تهیه شده است، گفت: ممکن است مجلس نظر مشورتی شورای نگهبان را اخذ کند اما این به مفهوم این نیست که بتوانیم طرحی ارائه کنیم و مسؤلیت ارائه هر گونه طرحی با نمایندگان مجلس است.

کدخدایی بیان کرد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی ایرادات و ابهاماتی داشت، از جمله اینکه تعریف خانه خالی در آن مشخص نبود؛ این طرح به مجلس ارجاع شد و الان دوباره به شورا برگشته و در دستور کار قرار دارد. 

وی ادامه داد: شورای نگهبان اگر نظری درباره اصلاح قانون انتخابات داشته باشد، در همه‌ ادوار این نظرات به نمایندگان مجلس ارائه شده است.

* مذاکره شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات پیش رو

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مذاکراتی را با وزارت کشور درباره انتخابات پیش رو شروع کردیم و اگر بنا باشد تغییری در روند برگزاری انتخابات رخ دهد، اعلام می‌کنیم. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره امکان ثبت نام بانوان در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ثبت نام خانم‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است و بحث‌های دیگر آن هم باید به تدریج حل شود. 

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری شرایط چندگانگی را برای داوطلبان گذاشته اما مجلس در حال تلاش برای تغییر شرایط از کمی به کیفی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قرارداد ایران و چین را بررسی کرده است، گفت: ما هیچ گونه ورودی به قرارداد ایران و چین نداشتیم و تا زمانی که مجلس مصوبه‌ای در این زمینه به ما ارائه نکند، ما بررسی نخواهیم داشت.

وی درباره شرایط حضور افراد در انتخابات، گفت: قانون موجود ما شرایطی را برای حضور افراد در انتخابات ذکر کرده است و مجلس هم دنبال آن است که این شرایط را از کیفی به کمی تبدیل کند و ممکن است این شرایط بیشتر تبیین شود، اما شرایطی اضافه نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تحریم‌های بانکی ایران گفت: ما ظرفیت‌های حقوقی برای احقاق حق ایران را داریم و دولت و وزارت خارجه هم در این زمینه فعال هستند.

کدخدایی درباره طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: من فقط این موضوع را شنیدم و حتی پیش نویس طرح را ندیدم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما اگر بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود عدم اتمام بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، برخی افراد هجمه‌های خود به شورای نگهبان را آغاز کرده اند و اینگونه وانمود می‌کنند که شورای نگهبان پیرو این قانون و به دنبال توسعه اختیاراتش است، گفت: اختیارات شورای نگهبان روشن و شفاف است و این اختیارات در اصل ۹۹ و در چند اصل تقنینی موجود است.

وی افزود: نه تنها ما نمی‌توانیم اختیارات خود را توسعه دهیم که هیچ نهادی هم نمی‌تواند توسعه اختیاراتی در انتخابات داشته باشد. این موارد که گفته می‌شود یک فضاسازی است وگرنه پس از ارسال این طرح از مجلس و بررسی شورای نگهبان خواهید دید که نظر شورای نگهبان و فقها براساس قانون اساسی و شرع مقدس خواهد بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر فقهای شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی تغییر کرده است یا خیر اظهار داشت: در این زمینه یک سری بحث‌های فرهنگی در کشور ما جاری است و مسئله‌ای نیست که صرفاً با یک قانون آن را حل کنیم. در وهله اول باید این بحث فرهنگی حل شود که فعلاً تغییری در این زمینه به وجود نیامده است.

وی بیان کرد: با وجود این ثبت نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی قوانین انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص همه قوانین انتخاباتی، شورای نگهبان فعلاً در مقام اظهار نظر مشورت است.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات شوراها هیچ مسئولیتی ندارد، اظهار داشت: در خصوص انتخابات شوراها، شورای نگهبان هیچ مسئولیت و وظایفی ندارد و نظارت ما بر انتخابات شوراها مغایر با قانون اساسی است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از وظایف مجلس بحث‌های نظارتی است که در قالب تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح انجام می‌شود که در همه ادوار وجود داشته و مجلس در این دوره هم قاعدتاً به این وظایف خود البته با تعامل با قوای دیگر توجه می‌کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی و از آن سو دولت هم لایحه اصلاح قانون انتخابات را دارد، موضع شورای نگهبان در این باره چیست؟، گفت: برای شورای نگهبان مصوبه مجلس اهمیت دارد و برای ما فرقی ندارد که مجلس به چه شیوه‌ای به این موضوع رسیدگی کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تشخیص درباره اصلاح و تصویب قوانین با مجلس شورای اسلامی است و ما در زمینه اصلاح و تصویب قوانین در مجلس هیچ گونه دخالتی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: پس از اینکه در سیاست‌های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد که شاخص‌های رجال سیاسی را مشخص کند ما شاخصه‌های آن را تعیین و رسانه‌ای کردیم و سپس برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ما وظیفه خود را از این جهت انجام دادیم و تعیین شاخص‌ها برای رجال سیاسی مسئله ساده‌ای نیست.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره گیری وی از شورای نگهبان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم.

سخنگوی شورای نگهبان در خاتمه درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار