مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از کاهش ۲۰۵ میلیون متر مکعب آب در ذخایر سد‌های استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 11 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غریی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ذخیره آب پشت سدهای استان ۲۰۵.۵ میلیون متر مکعب و در حدود ۲۱ درصد در مقایسه با پارسال کاهش پیدا کرده است.

اتابک جعفری اظهار داشت: هم‌اکنون در مجموع ۷۸۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده در حالی که سال گذشته این مقدار ۹۹۱.۵ میلیون متر مکعب بود.

وی اضافه کرد: هم اکنون سد شهیدکاظمی بوکان با حجم آب ۲۱۴ میلیون مترمکعب پرآب‌ترین سد استان است و سدهای آغ‌چای با حجم آب ۱۶۲.۵ میلیون مترمکعب، شهرچای با حجم ۱۱۰ میلیون مترمکعب و سد مهاباد با حجم ۸۲ میلیون مترمکعب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در بین سدهای استان سدهای ارس ۲ و قیقاج با حجم آب یک میلیون متر مکعب کمترین ذخیره آب را دارند و سدهای کرم‌آباد ۲ با حجم ۲ میلیون متر مکعب و سد دریک با ۶.۶ میلیون مترمکعب و سد شهید قنبری با حجم آب هفت میلیون متر مکعب به ترتیب کم‌آب‌ترین سدهای استان در سال آبی جاری هستند.

وی افزود: حجم آب سدهای سیلوه با ۶۶ میلیون متر مکعب و شهید قنبری با هفت میلیون متر مکعب در مقایسه با پارسال افزایش پیدا کرده و حجم آب سد حسنلو در هر ۲ سال متوالی ۲۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

جعفری افزود: در حال حاضر ۱۵ سد در آذربایجان‌غربی فعال است که حدود ۶۰ درصد حجم کل آنها در چهار سد شهید کاظمی بوکان، آغ‌چای، شهرچای ارومیه و سد مهاباد ذخیره می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: متوسط بارش‌های سالانه استان در حدود ۳۵۹ میلی‌متر است و با توجه به مساحت ۳۷ هزار کیلومتر مربعی استان، حجم آب‌های سطحی، ورودی و تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان در مجموع هشت میلیارد و ۳۳۸ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

جعفری اظهار داشت: از مجموع حجم آب‌های استان، چهار میلیارد و ۷۴۶ میلیون متر مکعب منابع آبی سطحی تولیدی (حاصل از بارش‌ها)، یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون متر مکعب حجم آب‌های ورودی (بارش‌های خارج از استان) و یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون متر مکعب حجم آب تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان است.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی دارای ۲۳ محدوده مطالعاتی، ۲۸ دشت و ۳۵ آبخوان است که از این تعداد به دلیل افت تراز سطح آب در طی سال‌های متوالی، ۲۷ آبخوان استان (دارای بیلان آب منفی) ممنوعه اعلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار