کتابخانه مرکزی شهر رشت با گذشت ۱۶ سال از آغاز ساخت آن امروز با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی، نوید پایان چشم انتظاری اهالی فرهنگ گیلان برای بهره مندی از این پروژه را می دهد.
کد خبر: ۹۰۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳ 11 October 2020

کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور مطرح است که از ۱۶ سال پیش ساخت آن در این شهر آغاز شده و امروز بعد از گذشت این مدت و کندی اجرای پروژه در برخی از سال‌ها پیشرفت ۷۸ درصدی دارد. پروژه‌ای که بسیاری از اهالی فرهنگ، کتاب و کتابخوانی شهر رشت و استان گیلان چشم انتظار پایان این پروژه و بهره گیری از امکانات این مکان فرهنگی هستند.

کتابخانه مرکزی شهر رشت با اسکلت بتنی به مساحت هشت هزار و ۱۵۳ مترمربع در شش طبقه و دارای بخش‌های مختلفی چون سالن آمفی تئاتر، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم‌ها، سالن جلسات، بخش ویژه گویا و بریل، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، بخش ویژه مطالعه محققین، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده سازی کتاب است که عملیات کلنگ زنی آن از سال ۸۳ تاکنون در حال احداث و تکمیل است.

ساخت کتابخانه مرکزی رشت از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی برخوردار بوده و برای تکمیل به ۱۷۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.

این پروژه که همیشه از سوی مسئولان استانی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های فرهنگی استان و حتی شمال کشور به شمار می‌رفت تا آبان ماه سال گذشته تنها از پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی برخوردار بود که با پیگیری‌های انجام شده و با بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد مسکن اقدامات لازم برای اختصاص اعتبار و ادامه پروژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور در حاشیه بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه از مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان است، از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین مدیرکل بنیاد مسکن و راه و شهرسازی گیلان خواست تا با بررسی جزئیات میزان اعتبارات لازم برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۱۶ ساله را به وی گزارش دهند.

بعد از بازدید نوبخت معاون رئیس جمهور از این پروژه مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان، مشاور، پیمانکار پروژه و سایر عوامل این پروژه فرهنگی در نشست ویژه ای روند تکمیل کتابخانه و نیز زمانبندی دقیق اتمام پروژه را بررسی و نتیجه این نشست به معاون رئیس جمهور منعکس شد.

ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهر سازی گیلان در این جلسه خبر از تزریق منابع مالی برای تکمیل این پروژه داد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود که به جهت حجم و وسعت کار و شرایط اعتباری با پیشرفت کندی در حال انجام بود.

وی افزود: طی ماه‌های اخیر و پس از بازدید معاون رئیس جمهور با تزریق منابع مالی شاهد پیشرفت کار هستیم که امیدواریم با تخصیص اعتبار پیش بینی شده هر چه سریع‌تر شاهد اتمام این پروژه باشیم.

همچنین معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری گیلان نیز ضمن بازدید از روند اجرایی پروژه با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه، اظهار کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری از این پروژه بسیاری از مشکلات حوزه مطالعاتی حل خواهد شد.

فاطمه تنهایی، افزود: امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم به صورت پلکانی بتوانیم شاهد تکمیل این پروژه بزرگ فرهنگی در استان گیلان باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز پس از جدی تر شدن روند احداث و تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر به نیاز مردم رشت به فضای مناسب مطالعه اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل این کتابخانه عمومی بخش اعظمی از مشکلات مردم کتابخوان رشت در این حوزه رفع خواهد شد.

پریسا کرمی گفت: بیش از ۱۶ سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد و اجرای این طرح کمتر از ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالی که این کتابخانه می‌توانست به نماد فرهنگی استان تبدیل شود.

وی زیربنای فضای مطالعه در استان را ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع عنوان و تصریح کرد: به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۵.۲۵ مترمربع فضای زیربنا داشته باشیم که این میزان برای گیلان ۲.۱۶ مترمربع است.

کرمی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های راهبردی نهاد کتابخانه ها نوسازی و بهینه سازی فضاها و امکانات است، افزود: مدیریت توسعه کتابخانه های عمومی و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی قرار دارد لذا پیگیری تکمیل کتابخانه های مرکزی کشور از اولویت‌های امروز نهاد کتابخانه های عمومی در استان‌های مختلف است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان به روند پیشرفت و اقدامات انجام شده برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه اشاره کرد و گفت: متأسفانه فضای مطالعاتی موجود در شهر رشت پاسخگوی نیاز علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی نیست.

کرمی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در کتابخانه مرکزی شهر رشت در هر حوزه، تصریح کرد: این کتابخانه با داشتن بخش‌های مختلف همانند گویا و بریل، سالن‌های مطالعه اختصاصی برای پژوهشگران، سالن‌های مجزای مطالعه برای بانوان و آقایان، بخش مستقل کودک، نوجوان، بخش مجزای مرجع، امانت و مخازن کتاب و نیز سالن‌های اجتماعات و جلسات از ویژگی‌های منحصر به فرد برخوردار بوده و می‌تواند به نیاز دوستداران حوزه کتاب در شهر رشت پاسخ دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه این مجموعه در مقایسه با کتابخانه های مرکزی مشهد، اردبیل، یزد و دیگر شهرها فضای اندکی دارد، افزود: شهر رشت به عنوان شهر اولین‌ها و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران مطرح بوده و بسیاری از افتخارات خود را مدیون وجود فرهیختگان این دیار است که می‌تواند با هم افزایی میان مسئولان و دست اندرکاران صاحب مجموعه‌ای فرهنگی کتابخانه عمومی مرکزی رشت شود، اما تکمیل این بنا در مقایسه با برخی از شهرها که پیشینه‌ای فرهنگی چون رشت ندارند سهم اندکی در رفع مشکلات در حوزه سرانه فضای مطالعاتی ایفا می‌کند.

تکمیل کتابخانه مرکزی کمبود سرانه مطالعه در رشت را جبران نمی‌کند

کرمی با اشاره به وجود ۱۱ باب کتابخانه عمومی در شهرستان رشت، تأکید کرد: کتابخانه های عمومی به عنوان تنها مراکز فرهنگی در بخش‌های مختلف شهرستان به ارائه خدمات می‌پردازند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به استاندارد کشوری ۲.۷۰ و همچنین بین المللی ۸ متر مربعی به ازای هر ۱۰۰ نفر، گفت: افتتاح کتابخانه مرکزی رشت این سرانه را تنها به ۱.۲۴ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر خواهد رساند و کمبود سرانه فضای مطالعه رشت را جبران نخواهد کرد.

لازم به ذکر است به گفته پیمانکار و مسئولان استان گیلان کتابخانه مرکزی شهر رشت تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار