کد خبر: ۹۰۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶ 13 October 2020

 

بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که به کارگیری سیاست‌هایی همچون قرعه‌کشی و ثبت‌نام نتوانسته جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد.

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از مهر، بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که به طور متوسط نرخ این محصولات ۴۰ درصد افزایش یافته است.
هر چند قیمت خودروها دارای نوسان زیادی است، اما میانگین قیمت برخی خودروهای پرفروش دو خودروساز بزرگ نشان می‌دهد، این قیمت‌ها در فاصله 20 شهریورماه تا 20 مهرماه افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس این گزارش، به طور میانگین، قیمت پراید 111 که در تاریخ 20 شهریور ماه 105 میلیون تومان معامله می‌شده است، در تاریخ 20 مهرماه به 140 میلیون تومان رسیده است. همچنین پراید 131 از 95 میلیون تومان به 122 میلیون تومان، تیبا هاچ بک از 122 میلیون تومان به 155 میلیون و ساینا از 125 میلیون تومان به 160 میلیون تومان رسیده است.
در همین بازه زمانی، خودروهای پژو 206 تیپ2 از 181 میلیون تومان به 235 میلیون تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز از 186 میلیون تومان به 232 میلیون تومان، دنا معمولی از 258 میلیون تومان به 330 میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک از 275 میلیون تومان به 349 میلیون تومان رسیده است.
در واقع با توجه به اینکه از سال گذشته شاهد پیش فروش‌های مداوم و تشدید کنترل و نظارت بر قرعه‌کشی‌ها به عنوان راهکار وزارت صمت جهت ساماندهی بازار خودرو بودیم، انتظار می‌رفت قیمت‌ها کاهش یافته یا حداقل، روند افزایش قیمت‌ها کُند شود اما روند شتابان افزایش قیمت‌ها آن هم رشد لحظه‌ای، نشان می‌دهد که این سیاست مؤثر واقع نشده است و بازار خودرو مسیر خود را می‌رود.
بر اساس این گزارش، آن‌طور که کارشناسان حوزه خودرو همواره تاکید کرده‌اند تنها راهکار منطقی و دقیق برای مهار قیمت‌ها در بازار، افزایش تولید و به تعادل رساندن عرضه و تقاضاست. اما خودروسازان برای افزایش تولید، خواستار اصلاح قیمت‌هایی هستند که از سوی شورای رقابت برای خودروها اعلام می‌شود. خودروسازان می‌گویند قیمت‌های دستور شورای رقابت عادلانه نیست و موجب زیان سنگین خودروسازان شده است و فقط جیب دلالان را پر کرده است.
اکنون به نظر می‌رسد تلاش خودروسازان برای حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو به نتیجه رسیده است؛ چرا که کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت‌گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان منتقل شود. براین اساس باید منتظر ماند و دید آیا با حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری، قیمت خودرو در سازمان حمایت به گونه‌ای تعیین خواهد شد که زیان انباشته خودروسازان را کاهش داده و به انگیزه خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش قیمت بازار تبدیل شود یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار