ستاد مقابله با کرونای مازندران در پی روند افزایشی بستری بیماران کرونایی و نگرانی کادر درمانی ، تصویب کرده است که علاوه بر ماندگاری ۱۳ محدودیت گذشته شامل عدم بازگشایی تالارهای پذیرایی ، پرهیز از تجمعات ، استفاده اجباری از ماسک در مراکز صنفی ، اداری ، چند محدودیت جدید را نیز به این بخش اضافه کند
کد خبر: ۹۰۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 14 October 2020

اولین ماه پائیز به پایان خود نزدیک می شود و سردی تدریجی هوا و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی همگی دست به دست هم داده اند تا ویروس کرونا افراد بیشتری را به خود مبتلا کرده و همچنان قربانی بگیرد.

ماه هاست که مردم جهان با ترس و دلهره از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ زندگی می کنند، مطالب بسیاری از اشکال مختلف این بیماری و درگیری افراد، منتشر شده و روش هایی نیز برای پیشگیری توصیه می شود اما گویی هیچ یک از این موارد نتوانسته جلوی این ویروس سرکش را بگیرد و شاید بتوان گفت کره زمین در انتظار دارو و واکسن قطعی است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و نزدیک شدن به مرز ۳۰ هزار فوتی و عبور از نیم میلیون مبتلا نشان می دهد که هنوز وضعیت خوبی به لحاظ کنترل این بیماری نداریم و شاید در این شرایط و با رسیدن به فصل سرما روزهای سخت تری در پیش داشته باشیم.

بر اساس تحقیقات علمی و شواهد موجود هیچ کس از ابتلا به ویروس کرونا مصون نیست و در هر سن و سال و با هر وضعیتی امکان ابتلا وجود دارد و همین مسئله نگرانی ها از همه گیری این بیماری را بیشتر کرده است.

امروز (۲۳ مهرماه) نیز خبرهای منتشره از استان های مختلف در مواجهه با ویروس کرونا حکایت از نامناسب بودن شرایط دارد و مسوولان در هر استان ضمن تشریح شرایط موجود، باز هم توصیه ها و هشدارهایی برای کاهش ابتلا داشته اند.

بر اساس اعلام امروز «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۲۷۹ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۸۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

اکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

آنچه بیش از هر چیز این روزها مورد توجه قرار گرفته استفاده از ماسک به هنگام خروج از منزل تا زمان بازگشت است که بر اساس اعلام مسوولان در استان ها تعداد افرادی که شیوه نامه را رعایت نمی کنند زیاد است، به گونه ای که در گیلان زیر ۶۰ درصد، خراسان رضوی ۶۵ درصد و اراک ۹۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی در تبیین وضعیت این استان گفت: ۷۱ درصد مبتلایان به کرونا در استان مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۵۴ سال بوده که نشان‌دهنده اثرپذیری قابل توجه جوانان از این بیماری مرموز است.۲۹ درصد دیگر نیز به بیماران با سن کمتر از ۱۵ سال و بیشتر از ۵۴ سال مربوط است که سهم گروه سنی نخست ۲ درصد و گروه سنی دوم، ۲۷ درصد است.

دکتر جواد آقازاده با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی، بسیار خطرناک بوده و همه شهرستان ها در معرض ابتلای حداکثری در این خصوص هستند، اضافه کرد: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان به یک‌هزار و ۵۶ نفر رسید که از این تعداد ۲۲۴ نفر در آی سی یو بستری هستند و از این تعداد نیز وضعیت ۶۲ نفر بسیار وخیم بوده و به ونتیلاتور متصل هستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، شهرستان های ارومیه، اشنویه، بوکان، سلماس، شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده در وضعیت حادتری قرار دارند.

از گلستان هم خبر رسیده که ۲۰۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در خصوص وضعیت کرونایی این استان اظهار داشت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی برخی خانواده ها را به شدت درگیر بیماری کرونا کرده است.

حمیدرضا رشیدی نژاد نسبت به عواقب این فراگیری و افزایش دامنه بیماری هشدار داد و گفت: آمار بیمارانی که تخت های بیمارستانی را به دلیل بیماری های تنفسی مانند بیماری کرونا اشغال کرده اند، نسبت به چند هفته قبل ۸۰ درصد افزایش یافته که نشانگر سیر صعودی و شیب تند این بیماری است.

وی با بیان اینکه در پیک سوم بیماری شیوع ویروس کرونا افزایش یافته اظهار داشت: روند صعودی ابتلای به کرونا را به طور قابل توجهی با شیب تندتر نسبت به قبل داریم و هرچند مرگ و میر در خط ثابت و حفظ شده قرار دارد، اما نمی توان پیش بینی کرد که ۲ هفته آینده مرگ و میر چقدر خواهد بود.

ابتلا به کرونا در استان گیلان نیز بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان رو به افزایش است این وضعیت بیانگر آن است که رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و افزایش سفرها باعث شده که موارد بیماری و آمار مبتلایان و در این میان، بیماران بد حال که بستری می شود، افزایش یابد.

وی بیان داشت: میزان استفاده از ماسک در گیلان زیر ۶۰ درصد و رعایت پروتکل های بهداشتی شامل مجموع توصیه ها اعم از استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی ١.٨ متر، شستن مداوم دست ها و استفاده از الکل در مکان های توزیع مواد غذایی در کل حدود ۴۲ درصد است که این آمار در این استان مطلوب نیست.

وی در این میان نسبت به درگیری شدید افراد بالای ۶۰ سال و نیز کودکان زیر ۱۰ سال به بیماری کووید ۱۹ هشدار دارد و گفت: علاوه بر ابتلا، آمار فوتی ها نیز در این گروه‌ها افزایش‌یافته و مردم باید رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک را به ‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی بپذیرند.

اما در این میان معاون سیاسی اجتماعی فرماندار مشهد گفته است که با توجه به تمایل عمومی شهروندان مشهدی در استفاده از ماسک در اماکن عمومی، اجباری کردن ماسک در این کلانشهر ضرورتی ندارد.

احمد ریواده افزود: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته هم‌اینک ۶۵ درصد شهروندان مشهدی هنگام حضور در اماکن عمومی نظیر ادارات، بازارها و دیگر اماکن ماسک بهداشتی بر صورت دارند که نشانگر مطلوبیت گرایش آگاهانه عمومی نسبت به ضرورت استفاده از ماسک در این شهرستان است.

وی ادامه داد: دلایل اجتماعی و اقتصادی باعث شده بخشی از جامعه از این وسیله حفاظتی در برابر شیوع کرونا استفاده نکنند در واقع این افراد به استفاده از ماسک تمایل دارند اما امکانات لازم را در اختیار ندارند.

معاون فرماندار مشهد گفت: این گروه مانند برخی از ساکنان مناطق محروم و حاشیه نشین مشهد و دانش آموزان این مناطق با وجود تمایل به رعایت استفاده از ماسک با کمبود این امکانات مواجه هستند که باید در خصوص تامین این تسهیلات در مناطق یاد شده چاره جویی کرد.

روند افزایشی آمار بیماران کرونایی در مازندران طی یک هفته اخیر و قرارگیری در وضعیت هشدار سبب شده تا به گفته جانشین ستاد استانی کرونا در مازندران نیز بار دیگر اعمال محدویت‌ها برای کنترل این ویروس در استان آغاز شود.

طبق گزارش دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران در یک هفته اخیر آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ها از ۴۴۰ نفر هفته گذشته به ۵۵۰ نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

مسئولان بهداشتی مازندران هشدار داده اند که در صورت طی شدن روند کنونی که علت آن کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک بوده است ، بار دیگر تمامی ظرفیت های بیمارستانی استان باید به بستری بیماران کووید-۱۹ اختصاص یابد.

ستاد مقابله با کرونای مازندران در پی روند افزایشی بستری بیماران کرونایی و نگرانی کادر درمانی ، تصویب کرده است که علاوه بر ماندگاری ۱۳ محدودیت گذشته شامل عدم بازگشایی تالارهای پذیرایی ، پرهیز از تجمعات ، استفاده اجباری از ماسک در مراکز صنفی ، اداری ، چند محدودیت جدید را نیز به این بخش اضافه کند تا شاید بتواند از روند افزایشی این بیماری که می تواند مازندران را به سومین موج ناشی از کووید ۱۹ برساند، جلوگیری کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار