کرونا همچنان می‌تازد و عجیب اینکه مردم همچنان به این بیماری مرگبار بی‌توجه بوده و بار سفر را بسته و بی خیال وضعیت قرمز اماکن تفریحی و مذهبی به مسافرت های خود ادامه می دهند.
کد خبر: ۹۰۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 16 October 2020

بهار و تابستانی که انتظار می رفت کرونا ضعیف تر و واکسن آن نیز کشف شود، گذشت و کووید- ۱۹ تمامی پیش‌بینی ها را با قدرت نمایی و جهشی که در این مدت از خود نشان داد، بر هم زد؛ اما مسئولان نیز ساکت ننشسته و برای کنترل شیوع این ویروس گام های خوبی را برداشته اند.

محدودیت های کرونایی از ساعت ۲۴ چهارشنبه(۲۳ مهرماه) در شهرهای تهران، البرز، اصفهان، ارومیه و مشهد اعمال شد از برنامه های مهمی بود که در این زمینه اجرا شد بر این

بر این ساس افرادی که بومی شهرستان هستند، حق خروج ندارند و تنها برای پلاک غیربومی امکان خروج فراهم است و این بخشنامه، خودروهای حمل و نقل عمومی را شامل نمی‌شود.

در این طرح برای خودروهای امدادی، اورژانس، کامیون‌ها، حمل و نقل عمومی و سایر خودروهایی که اقلام مورد نیاز مردم را جابه جا می‌کنند هیچ محدودیتی وجود نداشت.

این محدودیت ها که قرار بود تا از سفرهای غیرضرور جلوگیری کند ولی ترافیک جاده های شمالی کشور حاکی از این بود که در این شرایط نیز افراد زیادی مسافرت های غیر ضروری خود را آغاز کردند و بی خیال کرونا در سواحل شمالی و شهرهای مذهبی به مسافرت خود ادامه دادند.

با اینکه اعمال محدودیت ها برای پنج استان اعمال شد و در گیلان نیز مسیرها و تفرجگاه‌ها بسته شد ولی به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان؛ در روز چهارشنبه ( ۲۳ مهرماه)، ۵۸ هزار و ۸۸۶ ورودی به استان ثبت شد که این میزان در مقایسه با آمار ۴۳ هزار و ۵۵۳ خودرو در روز قبل از آن ۶.۵ درصد افزایش داشته است که خود گواه افزایش

مسافرات ها به این استان قرمز کرونایی است.

به گفته وی؛ بیشترین ورودی به استان مربوط به محور آزادراه قزوین- رشت و بیشترین خروجی از محور چابکسر- رامسر بوده است.

وی با اشاره به شرایط استان بر لزوم پرهیز هموطنان از سفر به گیلان تأکید کرد و از آنان خواست که در این ایام بویژه به استان سفر نکنند.

اما از دیار ثامن الحجج(ع) خبرهای خوبی می رسد و بنا به گفته جانشین رییس پلیس ‌راه خراسان رضوی، ترافیک و تردد در جاده‌های این استان طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: مردم توصیه‌های کادر درمان و ستاد پیشگیری از کرونا مبنی بر عدم سفرهای درون و برون شهری را جدی گرفته‌اند و از دیروز تاکنون ترافیک در جاده‌هایاستان عادی و روان شده است.

اصفهان یکی از مناطقی است که با رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها در هفته‌های اخیر مواجه شد و مسوولان و پزشکان یکی از مهمترین دلایلآن را کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه بویژه کمرنگ شدن استفاده از ماسک عنوان می‌کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در این باره اظهار داشت: شرایط کرونا در این استان قرمز است و بیشتر بیمارستانها پر از بیماران کرونایی است.

سید مهدی میرجهانیان افزود: هر چند که تعداد زیادی از مردم با اطلاع از محدودیت های کرونایی سفر خود را روز چهارشنبه و قبل از اعمال محدودیت ها آغاز کردند ولی شرایط بهتر از تعطیلات قبل بود.

خبرها از ایلام نیز حاکی از این است که بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، برای نخستین بار همه مناطق این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و بر این

اساس به دستور استاندار محدودیت های کرونا برای سومین هفته متوالی تمدید شد.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: وضعیت امروز ما به جایی رسیده که نباید کارها را از سر رفع تکلیف انجام دهیم و امروز بیش از هر زمان دیگری جان هموطنان ما در خطر است و باید برنامه

ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود و نمونه آن نقش اصناف است که باید همانند روزهای نخست یکبار دیگر با تعطیلی و یا برنامه ریزی مناسب دیگری با این ویروس مقابله کرد.

استان اردبیل نیز همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و ابتلای روزانه ۴۰ تا ۵۰ بیمار به ویروس کرونا صعودی بودن روند شیوع این بیماری در استان اردبیل را افزایش داده است.

سه شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و بالاترین آمار ثبت شده ابتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل با ۷۶ بستری روزانه و بالاترین رقم فوتی

روزانه نیز ۱۷ مورد بوده است.

روزی نیست که نام استان‌های با وضعیت قرمز در مواجهه با کرونا اعلام شود و نامی از تهران در میان آنها نباشد؛ تهران به عنوان پایتخت کشور و جمعیت ساکن بیش از ۹ میلیون نفره خود، وضعیتی بحرانی در برابر این ویروس منحوس دارد.

موضوعی که رییس پلیس پایتخت نیز بر آن تاکید و روزهای گذشته اذعان کرد: نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت باید تشدید شود و از روز پنجشنبه به کسانیکه ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند، تذکر داده خواهد شد.

به گفته رحیمی، پلیس اماکن در سطح اصناف و بازار، پاساژ و مال‌های بزرگ حضور خواهد داشت و در چند روز ابتدایی طرح، تذکر شفاهی و بعد از آن برخورد سلبی و لازم (جریمه افرادی که ضوابط و پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند) اعمال خواهد شد.

چه در ایران و چه در جهان ثابت شده که هرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک افزایش پیدا کند، میزان سرایت ویروس کرونا و ابتلای افراد کاهش می‌یابد. تقاضای وزارت

بهداشت از مردم این است که نهایت همکاری را در استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری داشته باشند.

با وجود این اطلاع‌رسانی‌ها و هشدار مکرر از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در همه بخش‌ها و بین اقشار مختلف مردم، همچنان شاهد

بی‌توجهی یا کم توجهی برخی از افراد به این مساله هستیم که خود را در تجمعات غیر ضروری یا استفاده نکردن از ماسک نشان می‌دهد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار