بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که زمینه ژنتیکی دارد.
کد خبر: ۹۱۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 19 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عهدیه مرادی کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که زمینه ژنتیکی دارد، اظهار کرد: بیماران مبتلا به این بیماری اگر پروتئینی از دسته گلوتن را مصرف کنند دچار علائم این بیماری می‌شوند، در این بیماری گوارشی پرز‌های روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال پیدا می‌شود که سبب التهاب روده می‌شود و نتیجه آن کاهش جذب روده‌ای است.

او با بیان اینکه بیماری سلیاک در اثر دو عامل محیطی شامل مصرف گلوتن و ژنتیک بروز پیدا می‌کند، افزود: گلوتن پروتئینی در گندم، چاودار و جو است که اگر در مواد غذایی فرد مبتلا به سلیاک وجود داشته باشد می‌تواند سبب آسیب به روده کوچک شود و اگر درمان نشود باعث سوء تغذیه می‌شود و فقر آهن، کاهش تراکم استخوان، کاهش وزن و کمبود ویتامین ب ۱۲ را به دنبال دارد.

عهدیه مرادی با بیان اینکه نشانه‌های این بیماری در اوایل کودکی با شروع مصرف غذا‌های دارای گلوتن بروز پیدا می‌کند، ادامه داد: این بیماری در دوران کودکی علائمی مانند سوء جذب، اختلال رشد، اسهال مزمن، استفراغ، نفخ، بی اشتهایی، کاهش رشد، کاهش وزن و کج خُلقی را به همراه دارد و در بزرگسالی علائمی مانند تغییرات اجابت مزاج و یا علائم غیرگوارشی دارد.

او با بیان اینکه شایع‌ترین علامت این بیماری اسهال است که در حالت شدید به صورت استئاتوره یا همان مدفوع چرب بروز پیدا می‌کند، تصریح کرد: علائم غیرگوارشی این بیماری می‌تواند گِزگِز اندام ها، نداشتن تعادل، بی قراری، افسردگی، تحریک پذیری و تشنج باشد.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه بیماری سلیاک در بانوان می‌تواند پیامد‌های بیشتری مانند یائسگی زودرس، نازایی و سقط جنین داشته باشد، گفت: این بیماری عوارض پوستی مانند ریزش مو و راش پوستی نیز دارد.

او اضافه کرد: همچنین برخی بیماران مبتلا به سلیاک دچار درد‌های مفصلی و استخوانی و آرتریت می‌شوند؛ این بیماری عوارض خطرناکی شامل بزرگ شدگی طحال، سلیاک مقاوم، کولیت و سرطان نیز دارد که بسیار نادر هستند.

عهدیه مرادی با بیان اینکه تشخیص قطعی بیماری با نمونه برداری انجام می‌شود، افزود: برای این کار، نمونه بافتی کوچکی از روده کوچک برداشته می‌شود؛ ممکن است سه بار نمونه برداری انجام شود، یک بار زمانی که گلوتن در رژیم غذایی وجود دارد، یک بار زمانی که گلوتن از رژیم غذایی حذف شده است و دفعه سوم زمانی که دوباره گلوتن در رژیم غذایی گنجانده می‌شود.

او با بیان اینکه تنها انتخاب درمانی، حذف کردن گلوتن از رژیم غذایی است، ادامه داد: اساس درمان این بیماری رژیم غذایی بدون گلوتن تا پایان عمر است و دوره بهبودی آن با رعایت رژیم غذایی خاص به طور معمول ۳ تا ۶ ماه است که البته در بزرگسالان به ۲ سال نیز می‌رسد.

این کارشناس با بیان اینکه این بیماری می‌تواند بدون هیچ علامتی باشد که در این حالت تنها با غربالگری و نمونه برداری قابل تشخیص است، گفت: برای تشخیص این بیماری غربالگری و آندوسکوپی انجام می‌شود، اما غربالگری در همه افراد جامعه الزامی نیست و تنها در صورت مشاهده علائمی مانند نفخ شدید، کاهش وزن ناگهانی، تاخیر در بلوغ، اختلال در رشد، نازایی و خستگی مزمن انجام می‌شود.

او بیان کرد: بیماران مبتلا به بیماری سلیاک باید در صورت تشخیص این بیماری تحت نظر متخصص تغذیه مطابق رژیم غذایی بدون گلوتن پیش بروند و مواد غذایی دارای گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا بیماری کنترل شود؛ همچنین باید از مصرف مواد غذایی دارای گندم، جو، چاودار و برخی حبوبات پرهیز و آرد سیب‌زمینی، برنج، عدس، سویا، ذرت و لوبیا را جایگزین آن کنند.

عهدیه مرادی تصریح کرد: بیشتر مبتلایان سلیاک، به تخم مرغ، شکر و روغن حساسیت‌های متفاوتی دارند، بنابراین از مصرف محصولاتی مانند انواع سس‌ها که این گونه مواد در آن‌ها فراوان است، خودداری کنند.

او افزود: مبتلایان باید از مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، ماکارونی، رشته فرنگی، قهوه، نسکافه و تمامی شیرینی‌ها و کیک‌هایی که در آن‌ها از گلوتن و یا آرد گندم استفاده شده پرهیز کنند؛ چون اینگونه بیماران از مصرف غلات و برخی حبوبات محروم هستند باید برای جبران کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی از میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت پخته و تازه، گوشت و لبنیات کم چرب، ماهی و برنج بسیار استفاده کنند و روغن‌های مایع ذرت، زیتون، کانولا و هسته انگور را برای پخت و پز به کار ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار