مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت : عشایر این استان با تولیدی سالانه ۱۹ هزار جفت انواع صنایع دستی غیرداری رتبه نخست کشور در بین استان‌های عشایرنشین را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۱۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 20 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علی ناجی اظهار کرد: این میزان محصول‌ تولید شده در صنایع دستی غیرداری در استان شامال انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است که توسط عشایر استان تولید و روانه بازار هدف می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین عشایر این استان با تولید سالانه ۱۵ هزار ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه ۱۰ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه این میزان محصول توسط  ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر جمعیت تولید و روانه بازار می‌شود افزود: تولید این حجم صنایع دستی نقش و جایگاه عشایر را در استان مشخص و سهم آنها را به عنوان کانون تولید در توسعه استانی گریزناپذیر کرده است.

وی بیان کرد: عشایر آذربایجان‌غربی با وجود امکانات محدود خود ولی نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که در این راستا حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است؛ این استان سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

بافته‌های غیرداری دستباف‌های سنتی ایرانی است که برای بافت آنها از دار یا سازه‌های چوبی و فلزی استفاده نمی‌شود، برای تهیه این دسته از دستباف‌ها از وسایلی مانند سوزن و قیچی و انواع مواد اولیه شامل پشم گوسفند ، پشم شتر و سایر مواد اولیه طبیعی استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار