در چند روز گذشته یک موضوع پرتکرار در برخی رسانه‌های فارسی‌زبان و همچنین در فضای کلی شبکه‌های اجتماعی، علاقه ایرانیان به ترامپ بوده است و فضا به‌گونه‌ای تصویر شده که ایرانیان بیشتر به پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه علاقه دارند.
کد خبر: ۹۱۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵ 07 November 2020

به گزارش تابناک فارس: اگرچه قضاوت درباره نگاه ایرانیان به فضای سیاسی آمریکا کار آسانی نیست و به‌راحتی نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد، اما دست‌کم دو نظرسنجی مهم نشان می‌دهد که نگاه غالب به سمت ترامپ نبوده ‌است. به عبارت دیگر، نتایج نظرسنجی شرکت آمریکایی گالوپ و همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران تا اندازه‌ای با آنچه برخی رسانه‌های فارسی‌زبان القا می‌کنند و همچنین فضای برخی شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر همخوانی ندارد.

 
آخرین نظرسنجی گالوپ می‌گوید میزان حمایت و همراهی ایرانیان با سیاست دولت آمریکا در قبال ایران به‌طور چشمگیری کاهش یافته و در سمت دیگر یکی از نتایج ایسپا می‌گوید درصد بالایی از مردم ایران چندان توجهی به انتخابات آمریکا ندارند و آنها هم که این انتخابات را پیگیری می‌کنند، پیروزی نامزد حزب دموکرات را به صلاح منافع مردم ایران می‌دانند.
 
پژوهشگر حوزه شبکه‌های مجازی در دو روز گذشته فضای شبکه‌های اجتماعی و رفتار کاربران ایرانی را رصد کرده و معتقد است انتخابات آمریکا در این دو روز به مهم‌ترین موضوع تبدیل شده‌.
 
وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات آمریکا تا چه اندازه به دغدغه کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده، می‌گوید: «مهم است که در همین ابتدا بدانیم مطابق با نظرسنجی‌ها، 40 تا 50 درصد ایرانیان هم در تلگرام و هم در اینستاگرام فعالیت دارند و بنابراین اگر موضوعی در تلگرام و اینستاگرام به موضوع اصلی تبدیل شود، گویی در میان این تعداد از ایرانیان به مسئله اصلی تبدیل شده است. این موضوع به ایرانیانی که در این شبکه‌ها فعال نیستند نیز قابلیت تعمیم دارد و می‌توانیم ادعا کنیم موضوع انتخابات آمریکا، برای اکثر ایرانیان مهم‌ترین موضوع در روزهای گذشته بوده است».
 
این پژوهشگر حوزه شبکه‌های مجازی در ادامه از میزان توجه کاربران ایرانی در دو روز گذشته به انتخابات آمریکا می‌گوید: «واقعیت این است که در چند روز گذشته، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این شبکه‌ها و به‌خصوص در توییتر به موضوع اصلی در بین کاربران ایرانی تبدیل شده است. برای مثال، در توییتر در دو روز گذشته هشتگ‌های «انتخابات آمریکا»، «بایدن»، «ترامپ» و... به هشتگ‌های اصلی توییتر فارسی تبدیل شده‌اند. در تلگرام و اینستاگرام هم شرایط به همین صورت است. در تلگرام چندصدهزار مطلب منتشر شده که این مطالب شاید چندصد میلیون‌ بار هم دیده شده‌اند.
 
البته معنای چنین اعدادی این نیست که 200 میلیون نفر یک مطلب را دیده‌اند، بلکه ممکن است یک فرد چندین مطلب مختلف را دیده باشد، اما این اعداد و آمار به‌خوبی میزان توجه ایرانیان فعال در شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد». 
 
تغییرات قیمت سکه و دلار که اخبار آن مرتب منتشر می‌شود، نشان می‌دهد به همان میزان که در شبکه‌های اجتماعی این انتخابات دغدغه کاربران ایرانی بوده، در فضای بیرونی هم تغییراتی را رقم زده ‌است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که انتخابات آمریکا نه‌تنها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای ایرانیان مهم بوده، بلکه در جامعه و فضای بیرونی نیز تأثیرگذار بوده ‌است». 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار