علمی‌ترین نهالستان غرب کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه با داشتن نهال‌های شناسنامه‌دار، اصلاح‌شده و با اصالت موجب اشتغال و کارآفرینی، مهارت‌آموزی و ایجاد سیمایی خوش با هوایی پاک و سالم شده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 07 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،نهالستان شرکت دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از زمستان سال ۹۷ شروع به کار کرده که در ابتدا با ۲ هکتار سپس به چهار هکتار توسعه یافته است.

این نهالستان از حدود ۲ سال پیش زیرنظر شرکت دانش بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی زاگرس در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی راه اندازی شد.

عمده فعالیت این نهالستان تولید گیاهان یا نهال­‌های مثمر مانند زردآلو، هلو، گیلاس، انواع آلبالو، گردو، سیب، گلابی و غیره است اما در بین آنها گیاهان غیرمثمر هم تولید می شود که با همکاری شهرداری می توان از آن به گونه ای دیگر استفاده کرد.

نقش نهالستان در مهارت آموزی دانشجویان

یک عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه در این نهالستان از حضور و تجربیات متخصصان و اساتید استفاده می شود، گفت: متخصصان بیماری های گیاهی، قارچ شناسی، حشره شناسی، خاک شناسی و غیره در این مرکز حضور دارند و در صورت بروز مشکل، از تخصص آنان استفاده می شود.

دکتر دانیال کهریزی، وجود این نهالستان را در آموزش بهتر و مهارت آموزی دانشجویان تاثیرگذار دانست و گفت: اساتید و دانشجویان می توانند از این مرکز برای تحقیقات استفاده کنند، این مرکز در داخل شهر وجود دارد و دوستداران علاقه مند به باغداری و پژوهشگری و کشاورزان می توانند از نزدیک این مکان را ببینند که نوعی کار ترویجی برای حفظ محیط زیست قلمداد می شود.

به گفته کهریزی، این نهالستان از جنبه کارآفرینی نیز اهمیت بالایی دارد و بسیاری از افراد واجد شرایط سهامدار آن شده اند که سود بسیار خوبی به همراه دارد.

نقش نهالستان در ایجاد فضای سالم

وی به اهمیت زیست محیطی نهالستان اشاره کرد و افزود: این نهالستان که در محوطه دانشکده کشاورزی است فضای سبز خوبی ایجاد کرده که در کاهش آلودگی و ایجاد هوای سالم برای ساکنان و شهرک های اطراف تاثیرگذار است.

کهریزی به جنبه تفریحی برخی از نهالستان ها اشاره کرد و گفت: شهروندان علاوه بر تفریح با فعالیت این نهالستان ها آشنا می شوند و حتی ممکن است نوجوانان و جوانان رشته تحصیلی خود را در زمینه باغداری و کشاورزی انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نهالستان از جنبه اشتغال نیز اهمیت دارد، گفت: در این نهالستان گاه روزانه بیش از ۵۰ نفر نیروی متخصص و کارگری داشتیم که این موضوع برای شهر کرمانشاه که با نرخ بالای بیکاری مواجه است، اهمیت خاص دارد.

مساحت نهالستان به ۶ هکتار می رسد

در ادامه عضو هیات علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، گفت: تا پایان سال جاری مساحت نهالستان پردیس کشاورزی دانشگاه رازی به حدود ۶ هکتار می رسد.

دکتر فرزاد مندنی گفت: تولید نهال فرآیندی است که به چند سال زمان نیاز دارد، این نهالستان اکنون در سال سوم این فرآیند است و در این مدت، مساحت آن به چهار هکتار افزایش پیدا کرده و تا پایان سال جاری نیز حدود ۲ هکتار دیگر به این مساحت افزوده خواهد شد.

ویژگی های منحصر بفرد نهالستان در غرب کشور

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اظهارداشت: اهدافی را که در این زمینه دنبال می کنیم این است که در استان کرمانشاه و یا به عبارتی در غرب کشور چنین نهالستانی که در یک مکان علمی و آکادمیک فعالیت داشته باشد وجود ندارد و اگر نهالی در استان یا غرب کشور تولید می شود به صورت پراکنده در نهالستان­‌هایی با مساحت و قدمت متفاوت تولید می شود.

مندنی گفت: هم اکنون بیش از ۱۶۰ هزار نهال آماده فروش وجود دارد که همه این نهال­‌ها دارای شناسنامه علمی هستند.

وی با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان زیرنظر استادان مجرب دانشکده کشاورزی تاسیس و فعالیت خود را شروع کرده افزود: در این مرکز تمامی اصول علمی تولید نهال از ابتدا تا آخر در فرآیند تولید نهال‌­ها مدنظر قرار داده می‌­شود.

نهال های تولیدی به صورت تضمینی عرضه می شود

وی با تاکید مجدد بر اجرای تمام اصول و قواعد علمی در فعالیت های شرکت یاد شده ادامه داد: تمام نهال­های این نهالستان به صورت جداگانه دارای مجوز از مرکز اصلاح نهال بذر هستند و با اطمینان بسیار بالایی تمام نهال­‌های تولیدی این نهالستان را می توانیم به صورت تضمینی و با شناسنامه به بازار عرضه کنیم.

وی گفت: ما با اطمینان کامل از نهال تولیدی آن را به صورت تضمینی به بازار عرضه می کنیم تا کشاورز یا باغدار دیگر دغدغه مرغوب نبودن نهال یا ثمر آن را نداشته باشد و اگر شخصی نهالی را خریداری کرد و بعد از گذشت پنج سال از کاشت آن در زمین خود متوجه شد که مشخصات این نهال با نهالی که از طرف شرکت به وی اعلام شده مطابقت ندارد می‌­تواند مدعی شود و ما پاسخگو هستیم.

وی افزود: بطور کلی سود حاصل از فعالیت نهالستان در مقایسه با سایر فعالیت های کشاورزی قابل مقایسه نیست و می توان با رعایت اصول علمی در این زمینه از سود بالایی برخوردار شد اما نباید از این موضوع غافل شویم که توسعه، بهره‌­برداری و رونق اقتصادی نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات منسجم دارد.

مندنی عنوان کرد: محوریت این نهالستان فقط پهنه استان را در بر نمی گیرد بلکه برای غرب کشور است و دانشجویان دانشکده کشاورزی از نزدیک با این گونه فعالیت ها آشنا می شوند و آموزش‌­های لازم توسط استادان مجرب به آنها داده می شود که می توان از این موضوع به عنوان زمینه ای بسیار مناسب برای اشتغالزایی این دانشجویان استفاده کرد.

این دانشیار دانشگاه رازی افزود: زمانی که دسترسی به یک بازار فروش خوب ایجاد شود، انگیزه ایجاد نهالستان توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی هم افزایش پیدا می کند و علاوه بر صرفه اقتصادی، زمینه اشتغال چندین نفر را نیز ایجاد خواهد کرد.

فروش از بهمن ماه آغاز می شود

مندنی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب یکی از مواردی است که در تمامی فعالیت­‌های اراضی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی مدنظر قرار گرفته و می­‌گیرد، افزود: سیستم آبیاری این نهالستان نیز بصورت آبیاری قطره‌­ای تحت فشار طراحی و اجرا شده که دارای راندمان آبی بیش از ۹۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه اقتصادی و ورود به بازار هستیم، گفت: فروش محصولات این نهالستان از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز خواهد شد و کشاورزان و باغداران استان کرمانشاه و حتی استان‌های همجوار می‌توانند جهت خرید نهال­‌های مورد نظرشان به این شرکت مراجعه کنند.

ایجاد دیوار سبز دانشگاه رازی توسط شهرداری دانشگاه

در پایان مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی در گفت و گو با ایرنا، از نهالستان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی به عنوان علمی ترین نهالستان غرب کشور یاد کرد و گفت: در این نهالستان، نهال های اصلاح شده و شناسنامه دار و انواع درختان مثمر و غیرمثمر وجود دارد.

هادی عبادی افزود: این نهالستان نماینده فعال برای فروش می پذیرد، شهرداری دانشگاه رازی به منظور گسترش فضای سبز، زیباسازی و ایجاد فضای مطبوع در محوطه دانشگاه از سال گذشته اقدام به ایجاد دیوار سبز به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در پردیس طاق بستان کرده است.

به گفته عبادی، این پروژه در چندین مرحله به اجرا درآمده است، بدین منظور ابتدا مراحل پاکسازی و آماده سازی حاشیه پایینی دیوارهای دانشگاه برای کاشت نهال و اجرای عملیات آبرسانی در تاریخ ۱۷ مهرماه صورت گرفته است.

عبادی اضافه کرد، در ادامه مراحل ایجاد دیوار سبز با کاشت گیاهان رونده شامل رز عطری، یاس، آبشار طلایی، نسترن خاردار و پیچ امین الدوله با همکاری همه نیروهای فضای سبز در تاریخ ۲۰ مهرماه جاری انجام گرفت.

وی افزود: طی اقدام صورت گرفته پروژه ایجاد دیوار سبز پردیس طاق بستان با استفاده از گیاهان رونده به اتمام رسیده است.
دانشگاه رازی اکنون دارای ۱۰ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره گیری از دانش و تخصص ۱۰ استاد، ۴۹ دانشیار، ۲۵۰ استادیار، ۴۶ مربی و در مجموع ۳۵۵ عضو هیات علمی در ۳۹ گروه آموزشی و تعداد ۱۲ هزار و ۳۴۷ نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار