طرح بزرگترین گلخانه یکپارچه غرب کشور در شهرستان اسلام‌آبادغرب با سرمایه‌گذاری ۱۴۵ میلیارد تومان و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که بهره‌برداری از آن در تحقق اهداف تولید محصولات صیفی در استان کرمانشاه کمک شایانی می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 08 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا این گلخانه تولید صیفی‌جات توسط سازمان اقتصادی کوثر یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود اولین محصول آن در اوایل سال ۱۴۰۰ وارد بازار مصرف شود.

سال گذشته به صورت آزمایشی در بخشی از این گلخانه ۳۶ کیلوگرم گوجه در هر مترمکعب تولید شد که ۳۰ درصد نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و مسوولان این پروژه معتقدند این آمار تولید نشان می‌دهد که استفاده از فناوری مدرن و روز در این گلخانه جواب داده است.

شهرستان اسلام آبادغرب با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده و ۱۰۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۹۰ هزار هکتار آن دیم و مابقی آبی است و یکی از مناطق مستعد برای کشاورزی و دامپروری در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

استفاده از فناوری‌های روز دنیا در ساخت این گلخانه

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در گفتگو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با روند پیشرفت ساخت این گلخانه، گفت: این پروژه اکنون با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و ۱۰۰ نفر در پروژه مشغول کار هستند.

سید «امید حسینی» با بیان اینکه برای اجرای این پروژه از مدرن‌ترین و بالاترین استاندارد سازه‌های گلخانه‌ای کشور استفاده می‌شود، افزود: دستگاه نظارت با حضور مهندسان مجرب در پروژه مستقر و به صورت مستمر بر روند اجرای پروژه نظارت دارند و در حین اجرای پروژه واحد آزمایشگاه، شرکت مشاور و شرکت ناظر در گلخانه اسقرار یافته‌اند.

او گفت: با توجه به روند مثبت پروژه و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام شیوع ویروس کرونا این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: بزرگترین و پیشرفته‌ترین گلخانه یکپارچه غرب کشور در شهرستان اسلام‌آبادغرب با هدف محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و تحقق جهش تولید اکنون در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آن بخشی از نیاز‌های منطقه به محصولات صیفی تامین و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

حسینی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های اشتغالزا در استان کرمانشاه که نرخ بیکاری بالایی دارد یکی از راهکار‌های رفع این معضل است که جا دارد همه برای برون رفت از این شرایط وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند و براساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

۲۵ هکتار سطح گلخانه 

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در ادامه با بیان اینکه گلخانه هیدروپونیک در سطح ۲۵ هکتار به صورت یکپارچه در اسلام آبادغرب اکنون در حال ساخت است و تا پایان سال ۱۵ هکتار آن به بهره برداری می‌رسد، گفت: سایت گلخانه این شهرستان به عنوان بزرگترین پروژه گلخانه‌ای غرب کشور در زمینی به مساحت ٥٤ هکتار است که در آن ۲۵ هکتار گلخانه مدرن و سردخانه و سورتینگ و بسته‌بندی در چند مرحله توسط سازمان اقتصادی کوثر احداث می‌شود.

حسینی افزود: اکنون در مرحله اول این پروژه ۱۵ هکتار گلخانه در سه بخش با اعتبار ١٤٥ میلیارد تومان در حال احداث است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با اعلام اینکه محور تولید در این گلخانه گوجه فرنگی و خیار است، گفت: تولید فلفل دلمه‌ای و بادمجان نیز مدنظر است و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه بیش از ۱۰ هزارتن محصول از گلخانه اسلام آبادغرب تولید شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح یکی از پروژه های مهم تولید صیفی جات کشور است، گفت: سازمان اقتصادی کوثر این طرح را با هدف تولید پایدار و افزایش حجم تولید، استفاده از فناوری روز دنیا با دانش بومی، اشتغالزایی و رفع محرومیت منطقه با اولویت خانواده های ایثارگران، تولید صادراتی و ارزآوری برای کشور و استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب اجرا می کند.

اشتغالزایی ۵۰۰ نفره با بهره‌برداری پروژه

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در ادامه تصریح کرد: در یکی از بخش‌های این گلخانه به مساحت ۳/۳ هکتار با استفاده از دانش بومی مهندسان داخلی برای اولین بار در کشور با دهانه ١٢/٨ متر خواهد بود که نمونه گلخانه‌های مدرن اسپانیایی بوده که اجرای آن به این شیوه موجب کاهش مصرف آب به میزان ٠/٧ لیتر در هکتار و افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌ها است.

حسینی با اشاره به اینکه کارشناسان پروژه در این طرح بزرگ کشاورزی قبل از احداث مرحله اصلی اقدام به اجرای نیم هکتار بخش تحقیق و توسعه (R&D)کردند که به نتایج خوبی دست یافتند، افزود: در بخش تحقیق و توسعه کارشناسان این پروژه توانستند بیشتر از میانگین کشوری تولید محصولات گلخانه ای داشته باشند که اجرای گلخانه اسلام آبادغرب به این شیوه می‌تواند جهشی در تولید محصولات گلخانه در کشور ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با تکمیل تمام فازهای این مجموعه گلخانه ای برای ۵۰۰ نفر از جوانان منطقه به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۱۰ هزارتن محصول از گلخانه اسلام آبادغرب تولید شود.

حسینی با تشکر از حمایت های استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و فرماندار اسلام آبادغرب گفت: به طور قطع برای اجرای این طرح بزرگ کشاورزی نیازمند همکاری و همراهی  هرچه بیشتر دستگاه های اداری و دولتی استان به عنوان پشتیبان تولید هستیم تا شاهد جهش تولید و رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی و رفع بیکاری در منطقه باشیم.

سرمایه‌گذاری ۱۴۵ میلیارد تومانی در این پروژه

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در ادامه با بیان اینکه در گلخانه اسلام‌آبادغرب در مجموع ۱۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ‌شده است، گفت: ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این میزان تسهیلات بانکی خواهد بود که از این رقم تاکنون بیش از ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

حسینی افزود: تاکنون و با احتساب خرید زمین و ایجاد تاسیسات برق و سایر بخش ها، بیش از ۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در این پروژه هزینه کرده‌ایم.

او میزان تولید در این گلخانه را در هر هکتار ۳۵۰ تن اعلام کرد و گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزارتن محصول از این گلخانه تولید می‌شود.

وی در مورد نیاز آبی پروژه نیز گفت: برای ۲۵ هکتار گلخانه مشکلی از نظر تامین آب نداریم و می‌خواهیم از آب‌های سطحی و روان آبها نیز برای تامین نیازهای آبی پروژه بهره ببریم.

سطح گلخانه‌های کرمانشاه به ۴۲.۵هکتار رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: سطح گلخانه‌های فعال استان با ۹۰ درصد افزایش از ۲۶ هکتار در هفت سال گذشته اکنون به ۴۲/۵ هکتار رسیده است.

«نوربخش حاتمی» افزود: هفت سال گذشته مجتمع‌های گلخانه‌ای استان کرمانشاه از یک مورد به ۱۸ مورد، تولید گل شاخه بریده از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار شاخه به هفت میلیون شاخه، میزان تولید سبزی و صیفی از هزار و ۸۰۰ تن به چهار هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

او گفت: در بخش گیاهان دارویی نیز سطح زیرکشت زعفران از ۳۷ هکتار به ۳۰۳ هکتار، گل محمدی از ۱۴۵ هکتار به ۳۰۷ هکتار و سایر گیاهان دارویی نیز از ۶۲۵ هکتار به سه هزار ۲۶۴ هکتار رسیده است.

وی یادآور شد؛ تعداد نهالستان‌های استان نیز از هشت مورد به ۱۱ مورد و تعداد نهال‌های تولیدی نیز از ۵۰۰ هزار اصله به ۷۰۰ هزار اصله رسیده است.

حاتمی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته سطح باغات پسته در استان کرمانشاه از ۱۲ هکتار به ۲۱۲ هکتار ،سطح باغات مدرن از ۱۰ هکتار به ۶۰۰ هکتار و محصولات باغی نیز از ۳۵ هزار ۷۰۰ هکتار به ۴۲ هزار و ۱۵۲ هکتار رسیده است.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار امسال، ۱۳.۸ درصد اعلام شده که نسبت به بهار سال قبل یک درصد کاهش نشان می دهد.

در فصل بهار ۹۹ ، کرمانشاه پس از استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری رده سوم بیکاری را به خود اختصاص داده است. 

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار