معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری ۶۸۳ هزار تن کالا از مرزهای استان صادر شده که از این میزان ۴۱۲ هزار تن شامل ۶۰ درصد مربوط به بازارچه‌ها بوده است.
کد خبر: ۹۱۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 08 November 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمد دهقان گفت: این آمار نشان می‌دهد که ماهانه حدود ۱۱۴ میلیون دلار صادرات از بازارچه‌های آذربایجان‌غربی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: طی سال جاری ۷۹۸ میلیون دلار کالا از بازارچه‌های مرزی این استان صادر شده که ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این مدت ۴۱۲ هزار تن کالا از بازارچه‌های مرزی آذربایجان‌غربی صادر شده که شامل صادرات از بازارچه پلدشت، ساری سو در ماکو، تمرچین در پیرانشهر، رازی در خوی و کیله در سردشت است.

وی اظهار داشت: بازارچه‌های تمرچین پیرانشهر، کیله سردشت و ساری سوی ماکو با ۲۰۷، ۱۷۸ و ۱۷ هزار تن به ترتیب رتبه‌های برتر را در استان به خود اختصاص داده است.

دهقان گفت: بازارچه پلدشت با هشت هزار و ۵۳۱ تن در رتبه بعدی صادرات قرار دارد و  بازارچه مرز رازی به دلیل تعمیرات در گمرک، تعطیل است.

دهقان اضافه کرد: در این مدت ۲۷۱ هزارتن کالا به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار نیز از گمرک‌های ۹ گانه آذربایجان‌غربی صادر شده که از نظر ارزش، ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از بازارچه ها و گمرک‌های استان شامل انواع روغن‌های سبک و فرآورده‌های نفتی جز بنزین، سیب، هندوانه، کنسانتره سیب، ماست، انواع مواد پلاستیکی، انواع کالاهای نساجی، انواع کف پوش و انواع تولیدات صنایع غذایی است.

وی با اشاره به کشورهای هدف صادرات اظهار داشت: عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و ارمنستان کشورهای هدف صادراتی از آذربایجان‌غربی است.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با ظرفیت قابل توجه صادراتی است که با وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان، بهره مندی از ظرفیت ۹ گمرک و پنج بازارچه در مرز هر سه کشور، استفاده از ظرفیت‌های پیله وری مرزی و بازرگانی اطراف مرز از جمله مهمترین ظرفیت‌های این استان در این حوزه به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار