گفتگوی مجازی با رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده؛
رئیس شبکه بهداشت و درمان لنده از مردم خواست در رفتار اجتماعی خود تغییر دهند.
کد خبر: ۹۱۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۱ 09 November 2020

رییس شبکه بهداشت ودرمان لنده خطاب به مردم این شهرستان گفت؛ همشهریان عزیزم و مسئولین محترم، راه مبارزه با بیماری کرونا ویروس در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیست!

راه مبارزه و مقابله در خانه های ما و بسته به رفتار تک تک ماست.
درست است بیماری کرونا را یک ویروس ایجاد میکند امّا شیوع کرونا یک بیماری اجتماعی است که با تغییر رفتار و تغییر نگرش اجتماعی میتوانیم با آن مقابله کنیم.
و در این برهه از زمان راهی بجز احساس مسئولیت جمعی نداریم. هر کس به هر طریقی در وضعیت فعلی کمک نکند به مردم  و نظام سلامت خیانت میکند.

نعمتی؛ راهی جز تغییر رفتار اجتماعی نداریم/ هر کسی در وضعیت فعلی کمک نکند به مردم و نظام سلامت خیانت کرده است/ عملیات اجرایی چندین پروژه عمرانی در حوزه بهداشت و سلامت شهرستان لنده

رئیس شبکه بهداشت و درمان لنده از جمله مدیران پاسخگو در فضای مجازی و ارتباط خوبی با رسانه ها دارد. ایشان از ابتدای انتصاب تا به امروز در اکثریت گروه های مجازی عضو و تا امروز نشان داد که از آن دست مدیرانی نیست که از نقد می ترسند! وی با اینکه مجموعه تحت مدیریتش یک روابط عمومی فعال دارد ولی خود نیز جز مدیران پیگیر مباحث روز در فضای مجازی است و در بیشتر مواقع مستقیما از این طریق به سوالات مردم پاسخ میدهد.

مهندس نعمتی با دعوت گروه مجازی مردم، رسانه ها و مسئولین لنده قریب به ۲ ساعت پاسخگوی شهروندان در برنامه پرسش و پاسخ در فضای مجازی بود که ضمن پاسخگویی به سوالات شهروندان گزارشی از مجموعه اقدامات این شبکه را ارائه نمود.

به گزارش تابناک کهگیلویه بویر احمد، از جمله سوالات ارسال شده به این گروه مربوط می شد به چگونگی مقابله با کرونا و وضعیت فعلی شهرستان لنده و اینکه مجموعه بهداشت و درمان این شهرستان تا کنون چه اقدمات و برنامه های پیشگیرانه ای در این راستا انجام و در ادامه چه برنامه های دارند.

در ادامه سوالات ارائه شده و پیوست آن پاسخ های مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهمراه گزارش عملکرد یک ساله این مجموعه را خواهید خواند.

سوال ۱
وضعیت فعلی شهرستان به لحاظ درگیری با کرونا چگونه است؟

جواب ۱
وضعیت شهرستان در حال حاضر قرمز میباشد.
تعداد 2130 نمونه گیری در شهرستان داشتیم که از این تعداد 26 درصد مثبت، 74 درصد منفی بوده و تعداد 91 درصد بیماران بهبود یافته و 9 درصد بیماران در قرنطینه هستند. 8 مورد در حال حاضر بستری داریم  و تا به امروز متاسفانه شاهد مرگ 6 نفر از همشهریانمان بوده ایم. 3 مورد ساکن لنده و 3 مورد مقیم دیگر مناطق بودند ولی در لنده دفن شده اند.

سوال ۲

چرا امروز مغازها را بستید ولی عصر در قبرستان شهر شاهد برگزاری یک مراسم عزاداری بودیم. مراسمی که در آن حتی از خوانندگان محلی استفاده شده بود و شاهد تجمع زیاد بودیم.
چرا قاطعانه تر با برگزار کنندگان چنین مراسمات برخورد نمیشود؟

جواب ۲
درخصوص تجمعات شادی و و عزا طبق مصوبه ستاد کرونا و شورای تامین و دستور داستان محترم در صورت عدم رعایت برای صاحبان مراسمات پرونده قضای تشکیل میشود و حتما برخورد خواهد شد. همچنین تا اطلاع ثانوی قبرستان تعطیل و بجز در مواقع دفن که با مجوز شبکه و تعهد صاحب عزا برای مدت کمتر از یک ساعت باز میباشد.
در خصوص قبرستان طبق مصوبه ستاد کار ما اخطار و آموزش است و به محض اطلاع با نیروی انتظامی هماهنگی میشود و برخورد باصاحبان صورت خواهد گرفت.

سوال ۳
آیا از مکان و وضعیت تنها کلینیک شهرستان رضایت دارید؟
چرا فکری بحال این مرکز نمی شود! آیا این محل مناسب کلینیک است؟

جواب ۳
رضایت ندارم ولی چون اعتباری نداریم که مکان دیگری را اجاره کنیم به محض افتتاح مرکز شبانه روزی جنب جهاد کشاورزی کلینیک در مکان فعلی دایر است.

سوال ۴
آیا بیماران کرونایی در حال حاضر به کلینیک شهر مراجعه میکنند!؟

جواب ۴
با توجه به اینکه ما پزشک متخصص مقیم داخلی داریم روزانه ساعت 11/5 به بعد بیماران کرونایی در صورت تشدید علائم با هماهنگی پذیرش کلنیک و پزشک متخصص میتوانند مراجعه کنند.

سوال ۵
چرا پاسخ تست های شهرستان ما از طرف استان با تاخیر فراوان جواب داده می شوند در حالیکه در بعضی شهرستان ها زودتر جواب می دهند!
چه تدبیری دارید!
از طرفی گویا استان علت تاخیر زیاد را تاخیر شهرستان در ارسال تستها گفته اند.

جواب ۵
در خصوص تست های کرونا چون ما در شهرستان گرفته میشود و روز بعد تحویل استان داده میشود و ظرفیت آزمایشگاه استان که  نزدیک به 230 نمونه در شبانه روز میباشد و الان در کل استان بیش از 700 نمونه گرفته میشود، این تاخیرات به دلیل از دحام نمونه هاست و همه شهرستان ها با همین تاخیر جواب دهی میشوند.
با این تفاسیر پیرو درخواست های صورت گرفته قرار است ظرف همین هفته یک دستگاه به ظرفیت آزمایشگاه مرکزی یاسوج اضافه شود تا جواب دهی ها بهتر و سریعتر انجام گیرد. هیچ تاخیری در ارسال ما نداریم. به دلیل حجم بالای نمونه ها برای همه ی شهرستان ها همین رویه است

سوال ۶
همزمان با اجرای محدودیت ها در شهرستان، چطور است که بیرون برها فعالیت میکنند ولی ساندویچی ها باید بسته باشند!؟
آیا ساندویچی ها هم میتوانند بصورت بیرون بر فعالیت کنند

جواب ۶
به همه فست فود ها و رستوران ها و کافه ها اعلام شد که باید تعطیل شوند و کسانی که فردا  باز باشند ضمن پلمپ با آنها برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

سوال ۷

چرا بر روند کار ماشین های مسافر بری نظارت نمی شود!
من دیروز با یکی از این عزیزان همسفر بودم هیچ گونه اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی داد.
و همان ۴ مسافر را میزنند!

جواب ۷
این مصوبه کشوری است و اگر تخلفی صورت میگیرد باید راهنمایی و رانندگی برخورد کند که ما این تذکر را خواهیم داد و پیگیری خواهیم کرد که رعایت کنند! ولی همه ما ها موظفیم احساس مسولیت کنیم برای خود و خانواده مان به رعایت پروتکل های بهداشتی عمل نماییم و نمیشود همه منتظر باشند که ما تذکر دهیم و انتظار می رود همه در این کار ما را همراهی کنند!

سوال ۸
جناب مهندس چرا برخی ادارات اقدام به برگزاری مراسمات و جشن ها در این روزها می کنند!
برخی از این مراسمات حتی در فضای بسته تشکیل می شوند؟

جواب ۸
اگر گزارشی به ما داده شود قطعا ورود خواهیم کرد. اما باید دانست که برخورد کار ما نیست.علی ایحال در صورت روئیت یا گزارش شهروندان هر مجموعه دولتی که هم باشد به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی معرفی میکنیم.

سوال ۹
برای بیماران کرونایی که در خانه قرنطینه می شوند چه اقدماتی از سوی کارشناسان بهداشت و درمان انجام میگیرد؟

جواب ۹
وقتی افراد مشکوک جهت نمونه گیری به مرکز بهداشت و درمان مراجعه میکنند کتبا از آنها تعهد گرفته می شود که قرنطینه را رعایت کنند و به محض ارسال پاسخ از آزمایشگاه کارشناسان بیماری های ما با بیماران کرونایی تماس برقرار میکنند و ضمن آموزش و اطلاع از وضعیت بیماری به آنها توصیه های بهداشتی لازم را  میکنند.

سوال ۱۰
آیا بر روند سلامت افرادی که وسایل محافظتی مانند ماسک در سطح شهر توزیع میکنند نظارتی می شود.
یعنی مطمئن هستید  کسی که  دارد ماسک توزیع میکند خودش ناقل نیست؟
آیا این رویه توزیع مورد تایید کارشناسان بهداشت است.

جواب ۱۰
ماسک های تولید داخل با نظارت نیروهای بهداشتی ضد عفونی میشوند. ضمن آن افراد بیمار مشخص هستند و ما هم نظارت میکنیم.

سوال ۱۱

بهداشت و محیط بر روند پاکسازی جداول شهر چرا نظارت نمیکند؟
آیا تا الان با شهرداری مکاتبه ای در این باره داشته اید.

جواب ۱۱
مرتبا تذکرات لازم را چه کتبی و چه شفاهی به شهرداری  ارسال میکنیم. این جداول برای هدایت آبهای باران در سطح شهر درست میشوند و هر خانوار باید چاه فاضلاب داشته باشد و نباید آب مصرفی داخل جداول هدایت شود و این بر میگردد به فرهنگ شهر نشینی ولی بازم تاکید میشود که شهرداری نسبت به تمیز کردن جداول اقدام نماید.

سوال ۱۲
چرا آب مصرفی خانه های بالا دست سیل بند به سیل بند می ریزد!
اگر ممنوع است چرا جلوی این خانه ها توسط بهداشت محیط گرفته نمیشود؟

جواب ۱۲
ما اموزش و تذکرات لازم را به خانوار ها میدهیم. برای خانوار های جدید که پایان کار می گیرند در صورت نداشتن چاه فاضلاب آنها را مجبور به احداث چاه فاضلاب میکنیم و خانوار های که رعایت نمیکنند شهرداری میتواند برای آنها پرونده قضایی تشکیل دهد.

سوال ۱۳
برای نوبت دهی شبکه بهداشت بنظر شما سیستم سنتی قابل درمان نیست!

آیا با پیشرفت تکنولوژی وقت آن نرسید که سیستم نوبت دهی ما به روز شود؟
منظور از سوال بنده نوبت دهی و جواب دهی آزمایشگاه، پرداخت هزینه ویزیت پزشکان کشیک و .... با توجه به بیماری کرونا و ایجاد فاصله ی اجتماعی و دست به دست نشدن کارت بانکی، پول و جواب آزمایشها است.

جواب ۱۳
در خصوص سیستم نوبت دهی همه افراد ما به اینترنت دسترسی ندارند.
این کار برای ما فعلا مقدور نیست و در بحث کلینیک چون اکثر پزشک های ما ابلاغی از شهرستان کهگلویه میان و وقت آنها دقیق و مشخص نیست فعلا مقدور نیست ولی در آینده باید قطعا برای آن فکری کرد.

بخش پایانی این گفتگو مربوط به گزارش عملکردی از اقدمات زیر ساختی و توسعه ای در حوزه بهداشت درمان وسلامت شهرستان بود.

سوال
جناب نعمتی طی دو سال گذشته چه اقدمات زیر ساختی و توسعه ای در حوزه بهداشت، درمان وسلامت صورت گرفته است؟

جواب
ویزیت پزشک عمومی 69230 نفر

خدمات دندانپزشکی 7415 خدمت (کشیدن. پرکردن وجرم گیری)

بازدید از صنوف مختلف 2648 مورد
مواد غدایی معدوم شده 2278 کیلوگرم

خدمات آزمایشگاهی 48690 مراجعه کننده
تعداد آزمایش 12472
خدمات رادیولوژی 4342

ویزیت و خدمات بخش دیالیز 1585
ویزیت در کلنیک تخصصی 21408 نفر
سنوگرافی 254 نفر
تشکیل ۴۰ جلسه شورای سلامت و ویدئو کنفرانس و شرکت در جلسات تامین و....

کمک 1/5 میلیونی به گروهای جهادی جهت تهیه ماسک و وسایل حفاظتی 

کمک ده میلیون ریالی به گروه انجمن جوانان جهت خرید ملزومات بهداشتی (با هدف تامین ملزومات بهداشتی و کمک به نیازمندان)

کمک به تعدادی از ادارات با محوریت تامین وسایل حفاظت فردی

تهیه آب ژاول در 60 روز ابتدایی مبارزه میدانی با بیماری

تولید روزانه 300 لیتر آب ژاول و در کنار آن مدیریت و نظارت بر کار ضد عفونی در سطح شهرستان

برنامه ریزی و آموزش کارشناسان  آزمایشگاه و راه اندازی محل نمونه گیری افراد مشکوک به کرونا ویروس

بخش عمران و توسعه زیر ساخت های عمرانی در یک سال گذشته

طرحهای افتتاحی و کلنگ زنی شده
1- افتتاح ساختمان پایگاه سلامت شهری و محوطه سازی و نصب انشعابات آن

2-کلنگ زنی ۲ باب ساختمان خوابگاه پزشکان با پیشرفت 60 درصدی

3- کلنگ زنی بیمارستان 32 تخت خوابی لنده که در حال اجرا است.

4- کلنگ زنی پایگاه اورژانس جاده ای قیام

5- افتتاح تله مدیسین (پزشکی از راه دور) در مرکز شبانه روزی لنده

6-خرید و اضافه کردن ۲ تخت و دستگاه دیالیز به بخش دیالیز لنده                                           

فراهم نمودن بستر کار برای گروه جهادی چشم پزشکی و دندانپزشکی نوآوران سلامت در سطح شهرستان

در این راستا از مجموعه همکاری های فرماندار محترم و نیروهای فرمانداری، اداره بهزیستی، شهرداری و اداره برق و اداره آبفای شهری و اداره راهداری و راه و شهرسازی تقدیر و تشکر میکنم.

ویزیت 2750 بیمار چشم پزشکی و 650 خدمت دندانپزشکی و برنامه ریزی و همکاری در آمادگی و پرونده سازی 210 بیمار جهت عمل جراحی و تجهیز خوابگاه ها وامکانات رفاهی و استجاری 2 دستگاه ماشین با راننده به مدت سه ماه و استفاده از ماشین های شبکه در رساندن پزشکان متخصص از اهواز وشیراز تامین مواد آزمایشگاهی و انجام آزمایش برای بیماران که قرار عمل چشم انجام دهند.

بستر سازی شرایط کار و خدمات رسانی گروه پزشکی که جمعا بالغ بر 130 میلیون هزینه شد. در این راستا مبلغ 26 میلیون کمک مالی توسط بنیاد علوی به شبکه انجام گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار