کد خبر: ۹۱۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 09 November 2020

به گزارش تابناک سمنان فقط چند روز تا برگزاری سومین رویداد ویژه شرکت اپل طی چند ماه اخیر فاصله داریم. رویدادهای پیشین این کمپانی روی محصولاتی نظیر آیپد، اپل واچ و آیفون تمرکز داشتند و به نظر می‌رسد که رویداد ۲۰ آبان (۱۰ نوامبر) این شرکت احتمالاً به انتقال سری دستگاه‌های مک به فناوری اپل سیلیکون (Apple Silicon) معطوف خواهد بود.

در این مقاله، هر آنچه که باید از رویداد «One More Thing» یا «یک چیز دیگر» اپل بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

رویداد « One More Thing» چه زمانی برگزار می‌شود؟

رویداد پیش‌رو در روز سه شنبه ۲۰ آبان مصادف با ۱۰ نوامبر میلادی و در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران برگزار خواهد شد. این کنفرانس به واسطه پاندمی ویروس کرونا به صورت کاملاً مجازی برگزار خواهد شد؛ مشابه رویداد معرفی اپل واچ در سپتامبر و رویداد رونمایی از سری آیفون ۱۲ در ماه گذشته. ما انتظار داریم این رویداد به صورت ویدئویی از پیش ضبط شده و با حضور تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل اپل، و چند تن از مهندسان این شرکت پیشرو باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند در تاریخ ذکر شده، این رویداد را به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت اپل، یوتیوب و همچنین از طریق اپلیکیشن Apple TV مشاهده کنند.

اپل سیلیکون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کنفرانس ۱۰ نوامبر اپل به احتمال زیاد روی انتقال سری محصولات مک به پردازنده‌های اپل سیلیکون تمرکز خواهد داشت. اپل نخستین بار در جریان رویداد WWDC که در ژوئن گذشته برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد از این پس، از تراشه‌های موسوم به اپل سیلیکون که بر پایه فناوری ARM هستند، در سری محصولات مک خود استفاده کند. سازنده گوشی های آیفون در آن زمان بیان داشت که نخستین مک‌های مبتنی بر اپل سیلیکون تا اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی در دسترس قرار خواهند گرفت.

پردازنده اینتل در سری محصولات مک بوک

اپل در حال حاضر از تراشه‌های ساخت شرکت اینتل در سری محصولات مک بوک خود استفاده می‌کند؛ با این وجود، این برای نخستین بار نیست که اپل به استفاده از معماری پردازنده‌ جدیدی برای دستگاه‌های مک روی می‌آورد. در حقیقت، اپل در رویداد WWDC در سال ۲۰۰۵ میلادی اعلام کرد که از این پس، به جای استفاده از تراشه‌های PowerPC در محصولات مک، از چیپست‌های ساخت اینتل بهره خواهد برد.

با استفاده از فناوری اپل سیلیکون، اپل کنترل بیشتری روی جدول زمانی و تولید تراشه‌های مورد استفاده در Mac خواهد داشت. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که به رابطه بین اپل و اینتل در چند سال اخیر، به واسطه تاخیرهایی که در تولید تراشه‌های موردنیاز اپل از سوی اینتل صورت گرفته، خدشه وارد شده است. این مورد روی برنامه‌های اپل برای عرضه مدل‌های جدید مک نیز تاثیرگذار بوده و همین قضیه باعث شده تا کوپرتینویی‌ها به فکر استفاده از پردازنده‌های ساخت خود بیفتد.

البته که اپل در طی چند سال اخیر، با ساخت تراشه‌های مورد استفاده در سری محصولات آیفون و آیپد، مهارت خود در ساخت چیپست‌های قدرتمند را نیز ثابت کرده است. اینک اما، این شرکت قصد دارد همان پردازنده‌ها را به سری مک نیز بیاورد.

تحلیلگران بر این باورند که نخستین مک‌ بوک‌های مبتنی بر فناوری آرم (ARM) بر پایه همان معماری A14 خواهند بود که در آیپد ایر و آیفون ۱۲ نیز شاهدش بودیم. با این حال، این پردازنده‌ها برای پنجره‌های حرارتی بزرگتر و مشخصات فنی با قدرت بیشتر دستگاه‌های مک، بهینه خواهند شد. بلومبرگ در آوریل گذشته خبر داد که نخستین مک‌های مبتنی بر آرم به طراحی ۱۲ هسته‌ای مجهز خواهند بود.

در ادامه، مدل‌های جدید سری مک بوک که انتظار می‌رود در رویداد «One More Thing» اپل رونمایی شوند را معرفی می‌کنیم.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی

اپل سیلیکون

بلومبرگ اخیراً گزارش داده است که نخستین مدل از مک‌های جدید که به تراشه‌های اپل سیلیکون مجهز است، نسخه جدید مک بوک پروی ۱۳ اینچی خواهد بود. این موضوع توسط منبع قابل اعتماد و البته رازآلود L0vetodream که در توییتر فعالیت دارد نیز گزارش شده و مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo) نیز آن را تائید کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که مک بوک پروی ۱۳ اینچی جدید با تراشه اپل سیلیکون، تا حد زیادی به مک بوک پروی ۱۳ اینچی فعلی شباهت داشته باشد. به بیان دیگر، نباید انتظار زیادی از به‌روزرسانی مک بوک پروی امسال از نظر بازطراحی قابل توجه داشته باشیم. گزارش‌های فعلی ادعا می‌کنند که مک بوک پروی ۱۴ اینچی سال ۲۰۲۱، از طراحی کاملاً جدیدی بهره خواهد برد و شاهد بازطراحی گسترده‌ای خواهیم بود.

در حال حاضر جزئیات زیادی از MacBook Pro جدید در دست نیست و باید تا رویداد روز سه شنبه اپل منتظر بمانیم.

مک بوک ایر جدید

مک بوک پرو

سه منبع معتبر بلومبرگ، کو و L0vetodream همچنین گزارش داده‌اند که یکی دیگر از مدل‌های جدید مک با تراشه اپل سیلیکون، مدل جدید مک بوک ایر ۱۳ اینچی خواهد بود. MacBook Air جدید نیز از نظر طراحی، مشابه نسل فعلی این سری محصولات است ولی به چیپست‌های اپل سیلیکون مجهز خواهد بود.

اپل سیلیکون می‌تواند مزیتی قابل توجه برای مک بوک ایر با طراحی کوچک و باریک آن شکل داده و ویژگی‌هایی نظیر عمر باتری و عملکرد بهبود یافته و همچنین قابلیت‌های حرارتی را ارائه دهد.

دیگر مدل‌های احتمالی مک

به غیر از دو مدل یاد شده، اطلاعاتی مبنی بر رونمایی اپل از مک بوک پروی ۱۶ اینچی جدید نیز منتشر شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این محصول در رویداد روز سه شنبه اپل معرفی خواهد شد یا خیر. گفتنی‌ست که مک بوک پروی ۱۶ اینچی جدید اپل به واسطه قدرت بیشتر و پردازنده گرافیکی اختصاصی خود، احتمالاً اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه شود.

گزارش‌های دیگر حاکی از این هستند که اپل احتمالاً از یک مک بوک پروی ۱۲ اینچی جدید به عنوان نخستین مدل‌های مک با تراشه اپل سیلیکون نیز رونمایی خواهد کرد. گفته می‌شود که تراشه‌های اپل سیلیکون با قدرت و بهره‌وری بیشتر خود، می‌توانند عمر باتری بین ۱۵ الی ۲۰ ساعت را برای دستگاهی مانند این مدل فراهم کنند.

آی مک

همچنین گزارش شده است که شرکت اپل در حال کار روی آی‌مک (iMac) جدید، مک مینی جدید، و مک پروی جدید است. شاید هیچ یک از این به‌روزرسانی دستگاه‌های رومیزی اپل در جریان رویداد «One More Thing» اپل رونمایی نشود چراکه شرکت اپل اعلام کرده، انتقال سری مک به تراشه‌های اپل سیلیکون حدود ۲ سال طول خواهد کشید.

macOS 11 Big Sur

در جریان رویداد روز سه شنبه، اپل احتمالاً تاریخ انتشار macOS 11 Big Sur را نیز اعلام خواهد کرد. اپل نخستین بار از Big Sur در رویداد WWDC 2020 رونمایی کرد و این به عنوان تنها به‌روزرسانی نرم افزاری معرفی شده در WWDC محسوب می‌شود که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است.

macOS 11 Big Sur یک به‌روزرسانی گسترده برای سری مک محسوب می‌شود که شامل رابط کاربری بازطراحی شده، اپلیکیشن Messages کاملاً جدید، Control Center و Notification Center کاملاً جدید و چند ویژگی تازه می‌شود.

معرفی macOS 11 Big Sur برای مک های مبتنی بر اپل سیلیکون به این معناست که این دستگاه‌ها قادر خواهند بود تا اپلیکیشن های آیپد و آیفون را روی مک نیز اجرا کنند. ما انتظار داریم که اپل مدت زمان قابل توجهی از رویداد «One More Thing» را به صحبت درباره این موضوع اختصاص دهد و در جریان این کنفرانس به نمایش چگونگی اجرای اپلیکیشن های محبوب آیفون و آیپد روی دستگاه‌های مک بپردازد.

احتمالات دیگر

به غیر از انتقال سری مک به پردازنده‌های اپل سیلیکون، احتمال چند مورد رونمایی دیگر در رویداد ماه نوامبر اپل وجود دارد که البته تحقق آن‌ها بعید به نظر می‌رسد ولی شاید در رویداد روز سه شنبه شاهد معرفی این محصولات نیز باشیم. در ادامه به معرفی محصولاتی می‌پردازیم که احتمال رونمایی آن‌ها در کنفرانس «One More Thing»، هرچند کم، اما وجود دارد.

AirPods Studio

ایرپادز استودیو

مدت‌هاست که شاهد انتشار گزارش‌های متعددی مبنی بر این هستیم که شرکت اپل قصد معرفی هدفون‌های روگوشی جدیدی را دارد. گفته می‌شود این محصول تفاوت زیادی با برند Beats خواهد داشت و ویژگی‌هایی نظیر تشخیص قرار گرفتن هدفون روی سر یا گردن، تنظیمات اکولایزر سفارشی و موارد دیگری را ارائه خواهد داد.

وب‌سایت ۹to5Mac نیز به اطلاعاتی از کد نسخه بتای سیستم عامل iOS 14 دست یافته است که نشان می‌دهد این هدفون با عنوان AirPods Studio شناخته و حداقل در قالب دو رنگ عرضه خواهد شد. در خصوص قیمت نیز می‌توان گفت که این محصول احتمالاً با برچسب قیمتی ۳۴۹ دلار برای مدل ارزان قیمت «ورزشی» و برچسب قیمتی ۵۹۹ دلار برای مدل «لوکس» ساخته شده از چرم و فلز روانه بازار خواهد شد.

گزارش اخیر بلومبرگ نیز نشان می‌دهد که عرضه ایرپادز استودیو به واسطه مشکلات پیش آمده در تولید و طراحی این محصول با تاخیر مواجه شده است. گفته می‌شود که تولید این هدفون‌ها از چند هفته پیش آغاز شده ولی تولید انبده آن به تعویق افتاده است. این گفته به این معناست که ایرپادز استودیو احتمالاً تا زمانی نامشخص در سال ۲۰۲۱ میلادی به صورت عمومی در دسترس قرار نخواهد گرفت.

AirTags

بیش از یک سال است که گزارش‌ها و شایعات منتشر شده‌اند که حاکی از آن هستند که شرکت اپل در حال ساخت ردیابی نظیر محصولات Tile است. در ژوئن ۲۰۱۹، وب‌سایت ۹to5Mac گزارش داد که در سیستم عامل iOS 13 به محصولی با اسم رمز «Tag1,1» اشاره شده است و پس از آن نیز مشخص شد که این محصول احتمالاً ایرتگز / AirTags نام خواهد داشت. حتی در آن زمان ویدئویی از اپل منتشر شد که در آن شاهد اپل ایرتگز نیز بودیم.

پیش از این انتظار می‌رفت که در جریان رویداد سال گذشته آیفون ۱۱ عرضه شود که این امر محقق نشد؛ پس از آن گفته می‌شد که اپل قصد دارد در کنفرانس WWDC 2020 از آن رونمایی سازد که این مورد نیز تحقق نیافت. در رویداد سپتامبر اپل نیز شاهد رونمایی از اپل ایرتگز نبودیم. با این حال، و با وجود این همه تاخیر و گزارش‌های اشتباه، جان پروسر (Jon Prosser) مدعی شده است که AirTags احتمالاً در رویداد ماه نوامبر تولیدکننده سری آیفون معرفی خواهد شد.

ما در مقاله « اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم» در خصوص اطلاعاتی که در زمینه اپل ایرتگز در دست است و هر آنچه که باید از این ردیاب کوچک بدانید، صحبت کرده‌ایم که می‌توانید از این نشانی به مطالعه این مقاله بپردازید.

اپل TV جدید

اپل TV

علاوه بر این‌ها، گزارش شده اپل در حال کار روی Apple TV جدید و کنترل از راه دور (ریموت) سیری / Siri جدید نیز هست. مدتی‌ست که شایعات زیادی حول سخت افزار تازه اپل TV منتشر شده که منبع آن‌ها، کدهای موجود در نسخه‌های اخیر iOS است. در این گزارش‌ها، از جمله تغییرات تازه اپل TV جدید به استفاده از پردازنده‌ای سریع‌تر به منظور بهبود عملکرد تجربه بازی های ویدئویی اشاره شده است.

در خصوص ریموت جدید اپل تی‌وی نیز، بلومبرگ مدعی شده که یکی از ارتقاء‌های نسخه تازه این محصول، پشتیبانی از اپلیکیشن Find Me است. این ویژگی باعث می‌شود که اگر فردی در خانه، ریموت خود را گم کند، بتواند به راحتی آن را پیدا کند. در خصوص ویژگی‌های جدید ریموت سیری هنوز چیزی در دست نیست و باید منتظر رونمایی رسمی اپل از اپل TV جدید بمانیم.

این امکان وجود دارد که اپل در رویداد «One More Thing» از دستگاه اپل TV جدید رونمایی سازد ولی شاید معرفی این محصول به اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی نیز موکول شود.

اپل سیلیکون

همانطور که خواندید، ظاهراً اپل قصد دارد انتقال سری محصولات مک به تراشه‌های اپل سیلیکون را به آرامی و بدون تغییرات اساسی در این سری به سرانجام برساند. این تغییر احتمالاً با مک بوک پرو و مک بوک ایر جدید آغاز خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تغییرات چشم‌گیرتر می‌توانند در سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن از راه برسند که از جمله آن‌ها، می‌توان به به‌روزرسانی و ارتقاء محصولاتی نظیر مک مینی، آی مک و مک پرو اشاره کرد.

وب‌سایت تکفارس به پوشش کامل رویداد «One More Thing» اپل خواهد پرداخت و پس از پوشش رسانه‌ای این کنفرانس، شاهد مقالات تحلیلی و تکمیلی نیز خواهید دید. بنابراین، روز سه شنبه ۲۰ آبان (۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی) ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران، به وب‌سایت ما سر بزنید تا از جدیدترین محصولات شرکت محبوب و پرطرفدار اپل مطلع شوید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار