استاد حوزه علمیه قم گفت: سنگ بنای قم توسط شیعیان و خاندان عصمت و طهارت بنا نهاده شده است به همین علت قداست و حرمت آن به عنوان یک شهر شیعی و ولایت‌مدار مذهبی باید حفظ شود.
کد خبر: ۹۱۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ 10 November 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد طی سخنانی در ویژه برنامه رسانه‌ای سالروز ورود بانوی کرامت به قم، با بیان اینکه جایگاه و مقام حضرت معصومه(س) بسیار رفیع است، اظهار کرد: حضرت در روز قیامت در مقام شفاعت قرار خواهند گرفت و به نقل از امام صادق علیه‌السلام ایشان شفیعه شیعیان در روز قیامت خواهند بود و شیعیان به واسطه شفاعت ایشان وارد بهشت می‌شوند.

وی اضافه کرد: این مقام شفاعت توسط امام صادق(ع) بیان شده و بر اساس گفته راوی این حدیث، امام زمانی این سخن را بر زبان جاری ساختند که حتی هنوز پدر حضرت معصومه(س) متولد نشده بودند.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه ائمه معصومین به اذن الهی می‌توانند از غیب خبر دهند، تاکید کرد: برخی از اولیای الهی نیز علوم غیبی را می‌دانند و علم لدنی دارند و امور غیبی نیز باید محقق شوند چراکه امام معصوم از آن خبر داده‌اند و در اخبار غیبی امام هیچ خطایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس حکمت و علم الهی مقدر بوده که حضرت معصومه(س) به قم بیایند و در این شهر مدفون شوند و قم به یکی از پایگاه‌های اصلی تشیع در جهان اسلام تبدیل شود که آثار و برکات آن به جهان برسد.

نظری منفرد با اشاره به تاریخ تأسیس شهر قم عنوان کرد: این روز با ولادت امام صادق(ع) هم‌زمان است و به نقل از یکی از کتب تاریخی، این شهر در اواخر قرن اول هجری تأسیس شده است و این تاریخ به قبل از دفن حضرت معصومه(س) بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه قم به دست عده‌‌ای از کوفی‌ها که از کوفه به اصفهان و بعد به قم مهاجرت کردند تاسیس شده است، مطرح کرد: اینکه تأسیس اولیه این شهر به دست محبان انجام شده یک نکته مهم و قابل تأمل است؛ این شهر در یک بازه زمانی کوتاه بسیار رشد کرده و شیعیان از این شهر استقبال کرده و در آن سکونت یافتند.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: سنگ بنای قم توسط شیعیان و خاندان عصمت و طهارت بنا نهاده شده است به همین علت قداست و حرمت آن به عنوان یک شهر شیعی و ولایت‌مدار مذهبی باید حفظ شود همانطور این شهر مقدس بوده باید مقدس نیز بماند و روایات مختلفی در مورد فضائل این شهر و خاک و مردم قم بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه قم از قدیم پایگاه محدثین و مرکز حافظان روایات و احادیث بعد از کوفه بوده است، تصریح کرد: محدثین قمی حافظان علوم اهل‌بیت بوده‌اند که به روایتی اگر قمیون نبودند آثار نبوت از بین می‌رفت؛ محدثین قمی همانند علی بن ابراهیم، آل صدوق و... همگی حاملان احادیث اهل‌بیت بوده‌اند و سرمایه اصلی ما نیز احادیث هستند که محدثین حافظ آنها بوده‌اند.

نظری منفرد خاطرنشان کرد: شهر قم یکی از پایگاه‌های تشیع و انسان‌های فرهیخته بوده و در روایتی این شهر مأوای بنی فاطمه و محل سکونت مؤمنان است؛ بر اساس روایت اول کسانی که زمین خود را برای اهل بیت و خمس وقف کردند قمی‌ها بودند و به همین علت می‌توان گفت که قمیون نه فقط در گفتار بلکه در عمل نیز ولایت‌مدار بودند.

وی اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت که علت حضور حضرت معصومه(س) در قم ویژگی‌های این شهر نسبت به دیگر شهرها بوده است؛ هر چند بعد از دفن حضرت در قم آثار و برکات بسیاری در قم رقم زده شد و قداست این مکان شریف باید بیش از پیش حفظ شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار