مدیرکل استاندارد ایلام؛
مدیرکل استاندارد ایلام گفت: در بازرسی از ۱۶۹ واحد صنفی استان در سال جاری برچسب انرژی ۱۳۰ قلم وسیله خانگی بررسی شد.
کد خبر: ۹۱۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ 26 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛مهناز همتی افزود: در این بازرسی ها ۱۱۵ مورد مطابقت برچسب با استاندارد، هفت مورد عدم اظهار رتبه (به نوعی مصداق جعل رتبه انرژی) و هشت مورد جعل رتبه انرژی ثبت شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برچسب انرژی وسایلی همچون بخاری برقی، بخاری گازسوز دودکش دار، اجاق گاز صفحه ای، اتوی برقی، فریزر، اجاق گاز، یخچال فریزر، آبگرمکن گازسوز، جارو برقی کنترل شد.

مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: برچسب انرژی به خریدار کمک می‌کند وسیله‌ای را انتخاب نماید که در مقایسه با سایر کالاهای موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.

همتی تاکید کرد: بخش‌های اول تا سوم برچسب مصرف انرژی نصب شده روی وسایل برقی به ‌ترتیب نشان دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است.

وی اضافه کرد: بخش چهارم برچسب انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است و هفت فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) با یک حرف لاتین از A تا G‌  دارد که هر حرف و فلش نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است.

مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارایی دستگاه است بنابراین هرچه رتبه دستگاه بالاترباشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند بهتر خواهد بود.

همتی با بیان اینکه در صنایع مختلف امروزی یکی از مهمترین پارامترهای تولید محصولات توجه به کارایی یا بازدهی است که تا حد ممکن این ضرایب بهینه شوند، یادآور شد: از آنجایی که برچسب انرژی روی کالا نمایانگر این بازدهی است بازرسی‌های انجام شده توسط این اداره کل تشویق واحدهای تولیدی به رقابت سالم در این عرصه و تولید محصولات با کیفیت است.

وی به مصرف کنندگان لوازم خانگی برقی توصیه کرد: در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی و رده آن توجه ویژه کنند زیرا کالاهایی با رتبه‌های انرژی پایین، موجب افزایش هزینه های برق مصرفی در سبد خانوار می شود.

همتی همچنین به مردم توصیه کرد: در هنگام خرید محصولات خانگی برقی با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر علامت استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ به صورت رایگان از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار