کد خبر: ۹۲۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲ 06 December 2020
 

دویست و دهمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یکشنبه ۱۶ آذر به ریاست شهرام دبیری و با حضور شهردار تبریز و سایر اعضای شورا به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: ۱۲ آذر روز جهانی معلولان را گرامی می‌داریم. طبق منشور سازمان ملل این افراد مانند سایر افراد از حقوق عادی خود برخوردار هستند و مطالبه جامعه معلولین این بوده که بتوانند از حقوق اجتماعی، مدنی، سیاسی، اقتصادی و در کل حیثیت انسانی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات حمل و نقل شهری از دیگر مطالبات این قشر از جامعه است، افزود: مطابق قانون باید ۳ درصد از سهم اشتغال به این قشر اختصاص یابد ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد و آنها با مشکل اشتغال مواجه هستند.

دستور اول جلسه عبارت بود از «تقدیر از دانشـجویان نمونه دانشـگاه‌های تبریز و علوم پزشـکی تبریز به مناسـبت فرارسیدن ۱۶ آذر روزدانشجو»

سعید نیکو خصلت، دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این خصوص گفت: به دلیل تعطیلی دانشگاه ها، اسامی دانشجویان نمونه همه دانشگاه های استان ارسال نشد و ۵ نفر از دانشجویان نمونه تجلیل می شوند.

محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز، پیش از بررسی دستور دوم جلسه گفت: مجلس شورای اسلامی اخیرا اختیارات شورای شهر را در خصوص تعرفه‌ی  عوارض محلی سلب کرده است و تدوین عوارض محلی را از شورا به وزارت کشور انتقال داده است که این کار موجب کاهش قدرت یک نهاد مردمی همانند شورا خواهد شد.

وی افزود: از رئیس شورای شهر و شورای استان درخواست داریم موضوع کاهش اختیارات شورای شهر را پیگیری کنند.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز و رییس شورای اسلامی استان نیز در این خصوص اظهار کرد: لایحه‌ی ارزش افزوده که در مجلس تصویب شده باعث شده شورا ها مظلوم واقع شوند که منجر به تقلیل موقعیت و استقلال شورا ها می‌شود و این برخلاف اصول قانون اساسی است.

وی افزود: باید هرچه سریع تر از طریق نمایندگان استان این موضوع را پیگیری کنیم چرا که این اقدام همانند شلیک ‌موشک به سوی شوراهاست و باید موضع خود را نسبت به این اتفاقات پیش رو بگیریم.

وی اضافه کرد: مجلس ارزش افزوده را تصویب و شورای نگهبان این لایحه را رد کرده است، باید شوراهای سراسر کشور موضع خود را در این خصوص مشخص کنند.

 

در ادامه و در بررسی دستور دوم جلسه مبنی بر «بررسی گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان های وابسته» مورد بررسی قرار گرفت که این هفته به گزارش حسابرسی سازمان آتش نشانی اختصاص داشت.

 

 فرج محمد قلی‌زاده، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: لازم است سازمان آتشنشانی در خصوص مراقبت از اموال و دارایی های خود اقدامات مثبتی انجام‌ دهد.

وی افزود: مصوبات شورای شهر زمانی مثبت خواهد بود که کمکی به حل مشکلات و توسعه شهر بکند.

بهشتی نیز بیان کرد: برخی افراد که قرارداد آنها از سازمان آتشنشانی است در سایر ادارات فعالیت می‌کنند که برای سازمان آتشنشانی بارمالی دارد و لازم‌است حقوق آنها از محل کارشان پرداخت شود تا برای سازمان بار مالی نداشته باشد.

در نهایت گزارش حسابرسی سال ۹۷ سازمان ‌آتش نشانی و خدمات ایمنی به صورت مشروط به تصویب رسید.

 

در ادامه این جلسه عبداله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به فوت کارکنان بخش خدمات شهری در حین رُفت و روب معابر گفت: این اتفاق در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که از کارکنان خدمات شهری در معابر اصلی استفاده شود، در نتیجه برای رفع این معضل باید اقدام به خرید تجهیزات خدماتی برای رُفت و روب معابر باشیم.

وی ادامه داد: امروز همانطور که یک آتشنشان بدون لباس ضد حریق و اکسیژن نمی‌تواند به دل آتش بزند کارگران خدمات شهری نیز نباید بدون تجهیزات در شرایط سخت همانند تمییز کردن کانال ها و رُفت و روب معابر، فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید تکلیف کنیم همانطور که ۱۸۰ میلیارد تومان برای آسفالت هزینه می‌شود، صد میلیارد تومان نیز برای خرید تجهیزات خدمات شهری اختصاص یابد.

تقی پور تاکید کرد: امسال سال آخر شوراست و اگر ایمنی کارکنان و جان آنها اهمیت دارد، باید حداقل امکانات را برای خدمات شهری محیا سازیم. چون که نباید جان‌ انسان ها بخاطر حفظ برند «تبریز شهر پاکیزه» از دست رود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: امروز برای مکانیزه کردن رفت و روب معابر شهر تبریز حداقل ۲۵ خودرو مکانیزه نیاز است که هزینه خرید آنها ۵۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه ممنوعیت کار کردن پاکبانان در مسیر های اصلی و پر تردد را وضع کنیم، افزود: ماشین آلات مورد نیاز را می‌توانیم ‌از ظرفیت قرارداد شهرداری با قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از یخبندان به جای نمک باید از CMA و یا آنتی آی سینگ استفاده کنیم و باید استفاده از نمک‌ در یخ زدایی به حداقل برسد.

تقی پوراظهار کرد: لازم است در فاز اول حداقل ۱۰ دستگاه خودرو مکانیزه برای رفت و روب خریداری شود.

 

محمدحسن اسوتچی دیگر عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: شاهد هستیم که همچنان با وجود وضع قوانین، پاکبانان در رفوژهای میانی و زیرگذرها فعالیت می‌کنند و جانشان در خطر است.

وی افزود: مدیران شهرداری در توجیه کارهای خود آموزش اصول ایمنی به کارگران را بهانه می‌کنند اما این کارها نمی‌تواند جلوی حادثه را بگیرد. لذا معاونین خدمات شهری و سازمان پسماند باید برای تامین ایمنی کارگران اقدام کنند.

دبیری رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه گفت: کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری باید به اجرای قوانین ایمنی کارگران از جانب شهرداری نظارت کند.

وی ادامه داد: پیشنهادات کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص خودروهای مکانیزه و نیازها برای تامین برف روب به شهرداری ارائه شود.

وی تاکید کرد: شهرداری به موضوع ایمنی کارگران ورود کند و در این‌ زمینه بر شرکت های همکار نظارت داشته باشد.

در ادامه لایحه شهرداری در خصوص «اعمال مساعدت مالی ۵۰ درصـد از کل بدهی احتسابی عـوارض مربوط بـه فضای سبز به شرکت صنایع پمپیران به دلیل اخذ عنوان واحد تولیدی موفق و به لحاظ توسعه فضای سبز مطلوب محوطه داخلی شرکت» مورد بررسی قرار گرفت.

بهشتی در این خصوص گفت: پمپیران تخلف کرده  و موجب خشک شدن فضای سبز محوطه شده است، کمیسیون برنامه و بودجه لایحه شهرداری در خصوص مساعدت به شرکت پمپیران ‌را رد کرده است.

تقی‌پور نیز افزود: اگر براساس نظریه کارشناسی خشک شدن درختان به دلایل فیزیولوژیکی باشد این واحد تولیدی جریمه نمی‌شود.اما مطمئن هستیم که این موضوع نبوده و شرکت در این زمینه مقصر است.

وی اضافه کرد: در آیین نامه حفظ باغات و فضای سبز هیچ کس نمی‌تواند از حضور کارشناسان برای بررسی درختان جلوگیری کند.

محرم محمدزاده دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این زمینه بیان کرد: چندماه پیش از شرکت پمپیران‌ بازدید داشتیم. شرکت پمپیران‌ از کارشناسان دعوت کرده است که برای راهنمایی به این شرکت مراجعه کنند اما کارشناسان‌ این‌ شرکت را جریمه کرده‌اند. متاسفانه برخی مدیران آبروی شهرداری را می‌برند.

تقی‌پور نیز گفت: این درختانی که پمپیران تقاضای تغییر جای آنها را می‌دهد، خشک شده اند و درختان تنومند و چندین ساله هستند. اینکه اشخاص بر کار خلاف خود اقرار کنند دلیل بر عدم‌ اجرای قانون نیست.

محمدزاده اظهار کرد: برخی سازمان ها شهروندان و واحد های تولیدی را اذیت می‌کنند و باید از اعمال سلیقه توسط سازمان ها جلوگیری شود.

در نهایت لایحه شهرداری جهت بررسی کارشناسان کمیسیون به جلسه آتی موکول شد.

دستور بعدی جلسه به بررسی لایحه شهرداری تبریز در خصوص «تجویز اجرای لایه روسازی نهایی معابر با عرض ۱۶متر و کمتر با اسـتفاده ازکفپوش های بتنی پرسی پیش ساخته و موافقت با هزینه کرد به میزان ۲۰ درصـد از محل بودجه مصوب آسفالت برای عملیات یاد شـده تا سـقف ۲۰۰میلیـارد ریـال» اختصاص داشت.

سونیا اندیش، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: استفاده از پیور برای معابر ۱۶ متر و کمتر بارها در کمیسیون عمران بررسی شده است و پس از بررسی های انجام‌ گرفته مشخص شد که استفاده از پیور برای معابر ۱۶ متر و کمتر به صرفه تر است.

وی اضافه کرد: از چندین سال گذشته معاونت عمرانی استانداری شهرداری را مکلف به اجرای پیور کرده اما تا امروز شهرداری توجه جدی به این موضوع نداشته است.

اندیش با اشاره به اینکه پیور حداقل ۵۰ سال عمر مفید دارد اضافه کرد: در این خصوص با اعمال اصلاحات می‌توان عمر آن را به ۷۰ سال ارتقا داد .

وی افزود: پیور برخلاف آسفالت، محیط زیست را تخریب نمی‌کند و هزینه پیور ۲۰ درصد کمتر از آسفالت است و همچنین پیور در مقابل یخ‌زدگی بسیار مقاوم‌ است که آسفالت اینگونه نیست و در فصل زمستان بارها شاهد تخریب آسفالت معابر هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته از پیور برای معابر اصلی نیز استفاده می‌شود اما در تبریز فعلا معابر ۱۶ متر به پایین در اولویت شهرداری باشد.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: می‌توان ۲۰ درصد هزینه آسفالت را  در بودجه سال آینده به پیور اختصاص داد تا در این‌خصوص حمایت مناسبی انجام‌شود.

بهشتی نیز گفت: معاونت عمرانی شهرداری توجهی به برنامه بودجه ندارد . اجرای کفپوش بتنی نیازی به تصویب شورا ندارد و می‌تواند براساس تکلیف این موضوع را اجرا کند.

تقی‌پور نیز افزود: با اجرای کفپوش بتنی موافق هستم اما باید به صورت خشک چینی و بدون استفاده از ملات باشد.

محمدزاده دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: برای زیرسازی کفپوش بتنی از ماسه های قوم ‌تپه استفاده می‌شود که اگر قرار است از ماسه های این منطقه استفاده شود این کار را انجام‌ ندهند.

در نهایت لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اجرای لایه روسازی نهایی معابر با عرض ۱۶ متر و کمتر با اسـتفاده از کفپوش های بتنی پرسی پیش ساخته و موافقت باهزینه کرد به میزان۲۰ درصـد از محـل بودجه مصوب آسفالت برای عملیـات یاد شـده تا سـقف ۲۰۰میلیـارد ریـال با رای اعضا شورای اسلامی شهر تبریز تصویب شد.

در ادامه لایحه شـهرداری تـبریز در خصوص «تفـاهمنـامه تنظیمی فیمـابین نمایندگی آسـتان قدس رضوی در آذربایجان شـرقی، شهرداری تبریز و کانون نابینایان استان با قید ضرورت یک فوریت» بررسی شد.

بهشتی در این خصوص گفت: در کمیسیون فرهنگی مصوب شده است که شهرداری تبریز لایحه‌های مناسب سازی و ایجاد شرایط کسب و کار و سایر تسهیلاتی که می‌تواند در اشتغال معلولین مؤثر باشد، در بودجه سال آینده اعمال کند.

در نتیجه لایحه شهرداری تبریز در خصوص ارائه مکانی رایگان برای کانون نابینایان استان، با این اصلاح که «شهرداری بدون در نظر گرفتن محل یاد شده در لایحه، می تواند محلی را به مدت۳ سال برای این کانون اجاره کند» ، مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در ادامه این جلسه لایحه تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ توسط شهردار تبریز در جلسه وبینار بصورت رسمی تقدیم شورا شد.

ایرج شهین باهر ، شهردار تبریز در توضیحات تکمیلی خود در این خصوص گفت: سال گذشته که تعرفه عوارض محلی ارائه شد، نارضایتی مردم در کمترین حد بود و خوشبختانه دیوان عدالت اداری رای را ابطال نکرد.

وی اضافه کرد: تعرفه سال ۹۹ یک تعرفه ایده‌آل بود و امسال بحث شفاف سازی مفاد تعرفه، رعایت اشل وزارت کشور و منطبق سازی هزینه های شهر با عوارض سال ۱۴۰۰ مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی امتیازات برای توانمند سازی بافت فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفته شده تا نوسازی بافت ناکارآمد سریع تر شود.

شهردار تبریز افزود: در این تعرفه حسابرسی ها به صورت سیستمی خواهد بود و سلامت اداری و شفاف سازی را ارتقا خواهد دهد.

وی ادامه داد: تسهیلات مناسبی برای هویت بخشی بافت تاریخی و احیای خانه های تاریخی و  برای بام سبز در نظر گرفته شده است تا در پشت بام ها محیط های سبز ایجاد شود .

وی با بیان اینکه شرایط ویژه ای برای سرمایه گذاری در بافت های خاص و مزیت های خوبی برای رونق ساخت و ساز در نظر گرفته شده است افزود: امیدواریم با تعرفه‌ منطقی بتوانیم‌ رضایت مردم را در هزینه و ارائه خدمات جلب کنیم.

دبیری ، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز اضافه کرد: کمیسیون های مختلف شورا تعرفه عوارض را بررسی کنند، چرا که مبنای درآمد شهرداری برای سال آینده تعرفه عوارض محلی است.

وی ادامه داد: در زمینه رعایت عدالت کمیسیون های تخصصی توجه ویژه ای داشته باشند که افراد مستضعف بتوانند از امکانات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید تعرفه عوارض محلی به صورت شفاف و یکسان در شهرداری اجرا شود، گفت: باید از نظرات NGO ها نیز در بررسی عوارض محلی استفاده شود.

بهشتی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در این خصوص اظهار کرد:  زمانی برای اعلام نظرات کمیسیون ها در نظر گرفته شود و حداقل تا هفته اول دی ماه کمیسیون ها نظرات تخصصی خود را اعلام‌کنند

دبیری نیز تاکید کرد: کمیسیون ها تا ۱۰ دی ماه نظرات خود را ارائه کنند.

اخرین دستور جلسه بررسی شده در جلسه این هفته شورای شهر تبریز به بررسـی نامه«موسـسه فرهنگی هنری نابینایـان بصـیر مهرگستر شمالغرب در خصوص صدور کارت منزلت برای افراد معلول و سالمند و مناسب سازی ایسـتگاه های BRT و قطار شهری جهت بهره مندی این افراد» اختصاص داشت که  این لایحه نیز با رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید

در پایان این جلسه کریم صادقزاده، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متاسفانه لایحه‌هایی که برای طرح در صحن علنی توسط شهرداری تبریز ارائه می شود،  گاهاً سلیقه‌ای است.

وی اظهار کرد: لایحه ای که مقرر بود برای حمایت از سالمندان و بازنشستگان ‌آورده شود به دلایل مختلف رد شد، توجه داشته باشید آنها نیز عضوی از جامعه هستند.

وی تاکید کرد: مصوبه ای در خصوص بازنشستگان و ایثارگران داریم‌ که فرمانداری نیز تایید کرده اما تا امروز به دلیل سلیقه گرایی ابلاغ نشده است. از شهرداری می‌خواهیم قانون را رعایت کند.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :