رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: مرکز پژوهش های مجلس:پروژه کارت ملی هوشمند شکست خورد/ طلا به صاحبخانه بدید جای پول رهن!/ طرح مجلس قطعا بازی در زمین دشمن محسوب می‌شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷ 08 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

فرزند آیت‌الله مصباح‌یزدی: سطح هوشیاری پدر خوب است؛ بقیه اعضا و جوارح هم خوب کار می‌کنند
علی مصباح‌یزدی فرزند آیت‌الله مصباح‌یزدی در ارتباط تلفنی با برنامه "یه روز تازه" درباره آخرین وضعیت جسمانی این استاد برجسته حوزه علمیه، انقلابی گفت: ایشان از مدتی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری‌های گوارشی تحت نظر پزشک بودند، به تدریج علایم بیماری و آثار داروها باعث ضعف مفرط ایشان شد و الان متاسفانه به شدت بیشتری رسیده است. وی افزود: طبق نظر پزشکان متخصص، سطح هوشیاری پدر خوب است و بقیه اعضا و جوارح هم خوب کار می‌کنند. امیدواریم با درمان‌های بیشتر و پیروی از دستورات پزشکان متخصص و اطبا سنتی و همچنین با دعای مردم خوب ایران، حال ایشان بیش از الان رو به بهبودی رود‌. طبیعتا زمان بهبودی کامل ایشان مشخص نیست و نمی‌توان زمان خاصی برای آن تعیین کرد اما ما امیدواریم که با دعا و توسلات و رعایت دستورات پزشکان، این امر هرچه سریع‌تر محقق شود. مصباح‌یزدی با اشاره به حواشی اخیر در فضای مجازی پیرامون حال آیت‌الله مصباح‌یزدی، اظهار کرد: سایت رسمی مجموعه آثار ایشان با آدرس مصباح‌یزدی دات‌آی‌آر، موجود و با همین آدرس در کانال‌های شبکه‌های مجازی هم فعال است. مردم از این طریق اخبار حال پدر را دنبال کنند و به شایعاتی که به هر دلیل توسط برخی افراد منتشر می‌شود دقت نداشته باشند..

پاسخ صادق خرازی به شایعات درباره وضعیت سلامت رهبر معظم انقلاب
صادق خرازی در پی انتشار برخی شایعات در مورد وضعیت سلامت رهبر مهظم انقلاب در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت؛ «به نام خدا من معمولا سعی کرده‌ام سکوت اختیار کنم ساختار و تشکیلات رهبری سیستم اطلاع رسانی خود را دارد و دلیلی ندارد فردی مثل من اظهارنظری کند اما به دلیل انبوه تماس‌هایی که با من گرفته شد این پست را می گذارم. امروز برای جلسه‌ای در بیت معظم‌له بودم و نهار را در آنجا صرف کردم و با یکی از نزدیکان حضرت آقا صحبت داشتم، بحمدلله حال مبارک ایشان عالی و سرشار از انگیزه و انرژی هستند. به شایعات دروغ و فرافکنی‌ها توجهی نشود کل سناریو ساخته و پرداخته شایعه افکنانه و دروغ پردازان خارجی است و بس.»

نماینده مجلس از توطئه واکسن کرونای غربی پرده برداشت
ز هرا شیخی، نماینده مجلس ادعا کرد که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد با واکسن کرونا ۱۵ درصد از جمعیت جهان را کم کند. شیخی در یک رشته توئیت نوشت: آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط مکرون، بیل گیتس و دبیرکل WHO ‌برای ایجاد شتاب در درمان کووید-19 برگزار شد. نتیجه این رویداد ایجاد سازوکار بین‌المللی واکسن بنام "کواکس" زیر نظر WHoو بنیاد بیل گیتس شد.
بیل گیتس: با واکسن میخواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم. (خبرگزاری تسنیم)
مکرون؛ رییس جمهور فرانسه، وارد کننده خون‌های آلوده و توهین به پیامبر (ص). و WHO، مروج سقط جنین
جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو:ایران به عضویت اتحادیه کواکس درآمد.

نمکی؛ وزیر بهداشت تلاش برای واردات واکسن از طریق کواکس.

آخرین وضعیت پرونده کلانتری و مولاوردی
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره احضار عیسی کلانتری به دادسرا و اتهامات ایشان گفت: پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب برای نامبرده در جریان است. موضوعات متعددی در این قصه مطرح است؛ وضعیت تالاب انزلی و برخی سخنان ایشان در فضای مجازی در حال رسیدگی است و ایشان به تازگی احضار شده است و باید صبر کرد تا ببینیم دادسرا در این خصوص چه تصمیمی می گیرد. غلامحسین اسماعیلی درخصوص حکم شهیندخت مولاوری گفت: حکم صادره غیرقطعی است چون قطعی نشده است از بیان جزییات و عناوین اتهامی معذورم و درصورت قطعی شدن حکم در این خصوص توضیح خواهم داد.

علی مطهری: روابط ما با عربستان باید بهبود یابد؛ این دشمنی زیاد بی‌منطق است
علی مطهری در گفت‌وگو با یورونیوز: اگر بگوییم سیاست ما باید مطابق با اصول اسلامی باشد، مساله این است که روابط ما با کشورهای اسلامی خوب نیست. ما در درجه اول باید با همسایگان خودمان، خصوصاً همسایگان مسلمان، روابط خوبی داشته باشیم. ما باید بهترین روابط را با کشورهای اسلامی داشته باشیم ولی الان این طور نیست. بنابراین سیاست خارجی ما ایدئولوژیک هم نبوده است و در گذشته دچار مشکلاتی بوده که امروز روابط خوبی بین ما و کشورهای اسلامی وجود ندارد و اسرائیل هم در حال استفاده از این وضعیت است. سیاست خارجی ما البته عملگرا بوده ولی نه به طور منطقی. ما در جاهایی عملگرایی پیشه کرده‌ایم ولی نتوانسته‌ایم از سیاست خارجی‌‌مان بهره‌برداری لازم را بکنیم و بهره‌اش را روسیه برده است. لذا باید تغییری اساسی در سیاست خارجی ما بوجود آید. روابط ما با عربستان باید بهبود یابد. این دشمنی زیاد بی‌منطق است و اصلا ضرورتی برای این کار نیست. در مساله آزادی فلسطین هم، این امر با اتحاد کشورهای اسلامی انجام می‌شود و ما باید با هم باشیم. اینکه بعضی از کشورهای عربی از ما می‌ترسند و به دامن اسرائیل افتاده‌اند، به نفع اسرائیل و آمریکاست و ما باید سیاست خارجی خودمان را اصلاح کنیم. بین ایدئولوژیک بودن وعملگرا بودن سیاست خارجی منافاتی وجود ندارد. به هر حال سیاست خارجی باید با عقل و تدبیر توام باشد.

علم الهدی: بی حجاب ها جوانی که را می خواهد خودش را فدای انقلاب کند، هدف گرفته اند
علم‌الهدی: مساله در ولنگاری، بی عفتی، بی بند و باری و بی حجابی در جامعه است اگر بنا باشد این ولنگاری و بی حجابی به وجود آید اولین ضربه بزرگ آن بر پیکر دفاعی اسلام در جامعه است. او افزود: در دفاع مقدس که رزمندگان و جوانان با استقبال به زیر آتش دشمن می‌رفتند بر اساس باورمندی آنها نسبت به دین بود و نتیجه آن این شد که با دست خالی دشمن و تمام دنیا را شکست دادند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر بنا شد اصل عفاف و حجاب در جامعه از بین برود و یک بی حجاب با قیافه منکراتی خود نه تنها حد شرعی را زیر پا گذاشته است بلکه به صورت یک سم مهلک، دین مداری جوان را هدف گرفته و همچنین سم مهلکی برای جریان دفاعی کشور و اسلام است. علم الهدی افزود: آن جوانی که با عشق دین می‌خواهد وجود خود را برای خدا، کشور و انقلاب فدا کند، فرد بی حجاب او را هدف گرفته است و او را به صورت فرد لائیک و لاابالی در می‌آورد و اصول اساس دین مداری و باورمندی او را با تحریک غرایز جنسی از او می‌گیرد. وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) قبل از اینکه مظهر زهد باشد مظهر عفاف و حجاب است. چنانکه در برابر، یک پیرمرد به گونه‌ای صحبت می‌کرد که تُن صدایش مشخص نباشد.

واکنش عباس عبدی به اظهارات احمدی نژاد درباره واکسن کرونا
عباس عبدی در حساب توییتری خود نوست: مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: «آقای احمدی‌نژاد! من محقق اصلی پژوهش داروهای جهانی کرونا بودم، ما یک ریال هم نگرفتیم» ننگ برای وضعیتی است که اتهام زدن بدون مدرک رایج باشد و مفتری آزاد بچرخد و افترا دیده حتی در دفاع از خود مستأصل باشد.

ماجرای پیدا شدن انگشتر مقام معظم رهبری در خانه یک سارق
سرهنگ سید علی شریفی رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت گفت: چندی پیش در شمال تهران ماشین یکی از مسئولان دولتی به سرقت می‌رود و بعد از تشکیل پرونده در پلیس این پرونده هم همانند دیگر پرونده‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. باند ۱۱ نفره سارق خودرو که خودروهای ماکسیما، پرشیا و… سرقت می‌کردند و تمامی این افراد سابقه دار هم بودند توسط مأموران پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت دستگیر می‌شوند و ماشین همان فرد مسئول هم در کشفیات محل اختفای این باند ۱۱ نفره پیدا می‌شود. آن مسئول بعد از مراجعه برای دریافت خودرو می‌گوید که در داشبورد خودرو، انگشتری که مقام معظم رهبری به آن هدیه داده بود هم وجود داشته که اکنون نیست. با توجه به اصرار آن فرد و با توجه به ارزش معنوی این انگشتر بازجویی سارقان در دستور کار قرار می‌گیرد. سرانجام مأموران پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت به خانه آن سارق مراجعه می‌کنند و انگشتر را در آن خانه پیدا می‌کنند./مهر

ظریف: با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم، مشکل اصلی، مداخله‌های آنهاست
وزیر امور خارجه در توییتی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفتگوی منطقه ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است./ایسنا

ناقضان قرنطینه ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:هر کسی قرنطینه را رعایت نکند، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شود.سامانه رصد هوشمند بیماران کرونایی فعال شده است و نقض قرنطینه بیماران کرونایی ثبت می‌شود و در اولین روز هفته ما ۲۵ هزار پیامک هشدار به مبتلایان فرستادیم که قرنطینه را نقض کرده بودند.فعلاً ۱۱۲ شرکت هواپیمایی، قطار و تاکسی و اسنپ به سامانه وزارت بهداشت متصل شده‌اند و در مرحله بعدی ادارات دولتی در هفته جاری به سامانه وزارت بهداشت متصل خواهند شد و کارمندان در ادارات دولتی باید کارت ملی ارائه کنند. اجرای اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام ورود به مترو به راحتی نخواهد بود و فعلا در دستور کار نیست./ایرنا

بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رد می شود؟
زمزمه‌های مخالفت با کلیات این لایحه از سوی برخی نمایندگان شنیده می‌شود. موضوعی که رد این لایحه مهم را می‌تواند به یکی از گزینه‌های احتمالی مجلس یازدهمی‌ها تبدیل کند.با فرض وجود گزینه رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ که با توجه به اظهار نظر نمایندگان، دور از ذهن نیست سناریوی دیگری نیز محتمل و قابل طرح است.اینکه مجلس یازدهمی‌ها با رد این لایحه، دولت را به ارائه لایحه چند دوازدهمی بودجه ملزم کنند تا دولت یازدهم تنها برای چند ماه سال ۱۴۰۰ - که روی کار است- بودجه تنظیم کند و کار تدوین بودجه سایر ماه‌های سال ۱۴۰۰ را به دولت بعدی بسپارد. /دنیای اقتصاد

طرح مجلس قطعا بازی در زمین دشمن محسوب می‌شود
دکتر علی اصغر زرگر کارشناس روابط بین الملل و استادیار دانشکده مطالعات علوم سیاسی،به خبرآنلاین گفت: در موضوعات مربوط به مسائل هسته ای این شورای امنیت ملی است که باید با مشورت با مقام معظم رهبری تصمیم گیری کند. بنابراین اینطور نیست که هر آنچه مجلس می گوید دولت ملزم به اجرای آن باشد. تأیید نهایی طرح مجلس و ملزم شدن دولت به اجرای آن قطعا بازی در زمین دشمن محسوب می شود.اگر اروپایی ها و آمریکایی ها این طور برداشت کنند که هدف خروج از برجام است، در این صورت راه برای اجماع غربی ـ آمریکایی علیه ایران باز خواهد شد.

مصوبه هسته‌ای مجلس، خودزنی است/ هم شتابزده است،هم زمان نامناسبی تصویب شده
شرق نوشت:از هر منظری به اقدام اخیر مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» نگاه شود، اقدامی انفعالی، شتاب‌زده، غیرکارشناسی، در زمان نامناسب و در یک کلمه «خودزنی» است.چه اشکالی داشت که نمایندگان محترم دندان بر جگر گذاشته و دو ماه دیگر صبر پیشه می‌کردند. معنای بازگشت آمریکا به برجام به معنای لغو تحریم‌های یک‌جانبه تیم ترامپ، بازشدن «پنجره‌ها برای تعامل اقتصادی و مالی» با جهان و آزادشدن پول‌های ایران در دیگر کشورها است. پیامد چنین رخدادی، گشایش در وضع معیشتی مردم، بازشدن دست مسئولان برای تعامل با جهان است؛ اتفاقی که در سال‌های اول دولت روحانی شاهد آن بودیم. ظاهرا جناح مقابل «بازگشت آمریکا به برجام» را در چارچوب «محاسبات انتخابات سال 1400» تحلیل و براساس آن اقدام می‌کند.

طلا به صاحبخانه بدید جای پول رهن!
رهن ملک در برابر طلا و دلار از سوی مستاجرها پیشنهاد می شود. این مورد به صورت یک طرفه به نفع مستاجر است و نفعی برای صاحب خانه ندارد. در گذشته چنین مواردی وجود داشت اما در حال حاضر چنین نیست و بعید است چنین مواردی در سامانه های رسمی نقل و انتقال و در املاک های مجاز حتی مورد برسی قرار گیرد. چنین معامله ای غیر قانونی و غیر عرف است و بعید است نفعی برای آحاد جامعه داشته باشد./برنا

مرکز پژوهش های مجلس:پروژه کارت ملی هوشمند شکست خورد
مرکز پژوهش های مجلس با انتشار تحقیقی پروژه "کارت ملی هوشمند" را شکست خورده ارزیابی کرده است. در این تحقیق مجلس، پیشنهادهایی هم مطرح شده که قابل توجه است. بازوی پژوهشی پارلمان گفته بهتر است اعتبار کارت های ملی قدیمی تمدید شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار