مدیر دفتر تسهیل‌گری شهر قائم گفت: مردم اسماعیل‌آباد قم در انتظار تعیین تکلیف یا ارائه خدمات شهری هستند.
کد خبر: ۹۲۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 10 December 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل معرفی بیان کرد: در سکونتگاه اسماعیل آباد ۱۷۹ خانوار و یا به عبارت دیگر ۹۰۲ نفر ساکن هستند. بر اساس آمار و اطلاعات به دست آماده توسط دفتر تسهیلگری این سکونتگاه قدمتی ۴۰ ساله دارد و اولین نشانه های شکل گیری سکونت دائمی در آن به سال های اول انقلاب اسلامی باز می‌گردد که در زمین های کشاورزی در سایه فقدان نظارت کافی، ساخت و سازهایی شکل گرفته و با آمدن امکانات حداقلی مانند آب و برق تبدیل به سکونتگاهی برای مهاجرین شده است.

وی افزود: افراد ساکن در این محله برخی مالک زمین هستند؛ یعنی دست نوشته ای مبنی بر خرید ملک مورد نظر دارند اما برخی دیگر زمین‌ها را تصرف کرده‌اند. با وجود سکونت جمعیت قابل توجهی از مردم، هنوز گازرسانی به این سکونتگاه انجام نشده و سوخت مردم با توزیع بشکه های نفت در فصل زمستان تأمین می‌شود؛ همچنین این منطقه آسفالت نیز نداشته و به دلیل عدم استحکام بناهای موجود، آسفالت کردن و ارائه زیرساخت لازم در آن، خطراتی را به همراه دارد.

معرفی با بیان این‌که این منطقه تا قبل از سال ۸۶ زیر نظر شهرداری نبوده و خدمات شهری دریافت نکرده است گفت:  یکی از نهادهای نقش آفرین در حل مسئله اسماعیل آباد، شهرداری است که بنا به آخرین طرح تفصیلی مصوب کلانشهرقم، کاربری محدوده این سکونتگاه و زمین های بایر اطراف آن، فضای سبز بوده و اگر قرار است شهرداری پا در میدان بگذارد این منطقه باید تخلیه شود که در این صورت راه و شهرسازی موظف است زمین مورد نیاز برای جابه‌جایی این افراد را تهیه نماید.

وی اظهار کرد: دفتر تسهیلگری سعی کرده برای هر سازمان دخیل در مسئله اسماعیل آباد رسالتی بنویسد تا هرچه سریع‌تر این مسئله حل شود زیرا ساکنین اسماعیل آباد منتظر تعیین تکلیف مشخصی از طرف استان و در غیر این صورت ارائه خدمات شهری هستند. متأسفانه این مسئله سالیان مدیدی است که مطرح شده اما به دلایل متعددی مانند کمبود بودجه یا مسائل دیگر نتیجه قابل قبولی نداشته است.

معرفی ضمن اشاره به این‌که بهتر است هر چه زودتر برای ساکنان اسماعیل آباد تصمیمی قطعی گرفته شود تصریح کرد: ساکنان این محله بالاخره باید با واقعیت روبرو شوند تا آمادگی انجام تصمیم نهایی که احتمالا جابه‌جایی از محله می‌باشد در آن‌ها ایجاد شود. این مسئله یک مسئله استانی است اما تصمیم‌گیری برای آن هر سال به سال دیگر به تعویق می‌افتد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم به جهت جلوگیری از تشکیل اسماعیل آبادی دیگر پس از جابه‌جایی ابراز کرد: بهتر است ساکنان این محله به طور پراکنده در شهر ساکن شوند و برای شروع می‌توان از محله همجوار آن، یعنی محله شهرقائم آغاز نمود.

معرفی یکی از کارهایی را که در بهبود این امر موثر است توانمندسازی محله از نظر فرهنگی و اجتماعی دانست و توضیح داد: دفاتر تسهیلگری با هدف توانمندسازی محلی راه‌اندازی شده‌اند و تحقق این امر در حل مشکلات اسماعیل آباد نیز مؤثر است؛ زیرا در این صورت ذهن مردم هدف قرار می‌گیرد و بحث تکدی‌گری و عدم استقلال و وابستگی به خیریه‌ها کنار رفته و چه بسا امر تخلیه نیز با کمک خودشان صورت گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار