معاون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در محله‌های "بنه مهدی" و "دره‌نو" شهرستان شوشتر خبر داد.
کد خبر: ۹۲۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 12 December 2020

محمد جامع روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رسیدگی به محلات بافت ناکارآمد شهری با گونه تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در شوشتر از جمله برنامه‌های بازآفرینی شهری در این شهرستان است.

وی با تاکید بر ادامه روند اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی شهری در شوشتر گفت: بهسازی و مشارکت در بهبود وضعیت محلات بنه‌مهدی و دره‌نو از اولویت‌های اصلی این طرح در شهرستان شوشتر می باشد.

جامع افزود: در راستای اجرای طرح‌های بهسازی محلات از طریق تامین قیر رایگان برای بهسازی معابر بافت‌های تاریخی و بهسازی ،این طرح در معابر غرب گرگر شهرستان شوشتر با رویکرد جدید دنبال خواهد شد.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان بیان داشت: از طرف دیگر با توجه به لزوم بازآفرینی سکونتگاه‌های غیر رسمی، از جمله محلات بنه‌مهدی و دره‌نو واقع در محدوده شهر شوشتر ضروری است هرچه زودتر عملیات اجرایی این پروژه‎‌ها به پایان برسد.

وی تصریح‌کرد: بر اساس تقاضای ساکنان این محلات مبنی بر بهسازی معابر با رویکرد پروژه آسفالت معابر و ساماندهی معابر این اقدام در برنامه اجرایی سال ۹۹ اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته است.

جامع یادآورشد: در راستای اجرای مواد ۵۹، ۶۱، ۶۲ قانون برنامه پنج ساله توسعه ششم و آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار؛ برنامه‌ریزی لازم و پیگیری‌ مربوطه به منظور ساماندهی شرایط مسکن، معابر و ارتقاء سایر شاخص‌های ضروری لازم در سکونتگاه‌های غیر رسمی از طریق برنامه اقدام مشترک در دستور کار ستاد بازآفرینی استان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تشکیل کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری خوزستان بیان‌کرد: یکی از مشکلات مهم در حوزه تسهیلات بافت‌ فرسوده نداشتن سند مالکیت متقاضیان در بافت‌ ناکارآمد شهری است.

وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه در بیشتر محلات بافت‌ ناکارآمد شهری املاک فاقد سند مالکیت هستند، پیش از این امکان بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات بازآفرینی وجود نداشت، به همین دلیل با توافق و مصوبه‌ای که در کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری صورت گرفت، امکان استفاده از سند جایگزین واجد شرایط پس از کارشناسی و ارزیابی بانک (بانک مسکن) برای مالکان این نوع از واحدهای مسکونی فراهم شد.

جامع افزود: علاوه بر موضوع سند مالکیت، پرداخت تسهیلات بانکی ، پیشرفت فیزیکی مورد انتظار بانک در ساخت این نوع از واحدها یکی دیگر از مشکلاتی است که در مسیر تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده وجود دارد که لازم است نظارت و اطلاع‌رسانی‌ لازم در این رابطه با جدیت پیگیری شود.

استان خوزستان با ۹.۶ درصد بالاترین میزان بافت فرسوده نسبت به مساحت شهری را در کشور داراست.

استان خوزستان ۲۹ شهر دارای محدوده مصوب ناکارآمد دارد و تسهیلات بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

به واحدهایی که به روش فناوری‌های نوین ساخته شوند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

همچنین به واحدهای ناکارآمد در شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر ، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

در سایر شهرها به اینگونه واحدهای مسکونی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار