کد خبر: ۹۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ 10 September 2015

صدها تن از کتابخوان‌های البرزی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در شصت و پنجمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند و پای صحبت‌های دوازده معرفی کننده کتاب نشستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز،اداره كل كتابخانه های عمومی استان البرز، امروز(18شهریور)، در کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج؛ صدها تن از کتابخوان‌های البرزی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در شصت و پنجمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند و پای صحبت‌های دوازده معرفی کننده کتاب نشستند.

در این نشست دوازده تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

« نظام حقوق زن در اسلام» نوشته استاد مطهری/ ارائه توسط: امین نجف پور (کتابدار)

بطور کلی کتاب نظام حقوق زن در اسلام از جمله آثاری است که به دست خود استاد به رشته تحریر در آمده است و حاصل مکتوب سازی سخنرانی یا تدوین یادداشت ها توسط انتشارات صدرا نمی باشد. این کتاب مشتمل بر یازده بخش و یک مقدمه است که در آن از مشکل جهانی روابط خانوادگی، جبر تاریخ و عواطف مذهبی جامعه ایرانی سخن رفته است. خواستگاری و نامزدی و ازدواج موقت؛ زن و استقلال اجتماعی؛ اسلام و تجدد در زندگی؛ مقام انسانی زن از نظر قرآن، حیثیت و حقوق انسانی ؛ مبانی طبیعی حقوق خانوادگی ؛ تفاوتهای زن و مرد ؛ مهر و نفقه و مسأله ارث حق طلاق و تعدد روجات از جمله موضوعات این کتاب است.

« بینوایان» نوشته ویکتور هوگو / ارائه توسط: مزدا اتحادی (کتابدار)

در سال 1862 کتاب بینوایان ، این شاهکار ادبی سده 19 میلادی توسط ویکتور هوگو به رشته تحریر در آمد. از آن تاریخ نه تنها از عظمت این اثر جاودانه کم نشد بلکه به مرور زمان ارزش افزوده آن به منصه ظهور گذاشته شد؛ شخصیت محوری این اثر جاودانه (ژان وال ژان ) در بحبوبه فضای اشرافی‌گری که نشات گرفته از تفکر نادرست انسان ها خبر می‌دهد غرق در تنگدستی برای معاش و شاید دیدگاهی متعالی به دنبال کار است و روزی حلال، اما دنیای بی ترحم آن روزگار که نمونه ساختار اختلاف طبقاتی بود، چنین اجازه ای را به وی نمی دهد، قطعه ای نان دزدیده می‌شود و سارق آن در اثر تحولات روحی خود نانوایی می شود که به هم نوع خود نان می‌دهد.

« قصه‌های شهر جنگی » نوشته حبیب احمدزاده / ارائه توسط: بنفشه جعفری (کتابدار)

کتاب حاضر مجموعه‌اي از هشت داستان کوتاه از دفاع مقدس به همراه ضميمه‌اي از نامه‌هاي حبيب احمد زاده به «راجرز» فرمانده ناو آمريکايي و پاسخ نظاميان آمريکايي به اوست. داستان‌هاي کوتاه حبيب احمدزاده در کتاب «داستان‌هاي شهر جنگي» که برنده‌ي بهترين کتاب داستان کوتاه «دفاع مقدس» در سال 1378 و جزء برترين‌هاي بيست‌سال داستان‌نويسي دفاع مقدس در سال 1379 شده است هم اكنون به چاپ شانزدهم رسيده است. پر عقاب اولين داستان اين مجموعه است كه روايت آن زمزمه‌هاي يک ديده‌بان ايراني است؛ با وجودي سراسر انتقام و خون‌خواهي. انتقامي که حاصل حمله‌ي متجاوز به شهرش و کشته‌ شدن اطرافيانش است.

« همگام با وحی » نوشته عبدالکریم بهجت‌پور / ارائه توسط: امیرحسین محمدی (عضو کتابخانه)

تفسیر سوره‌های شمس، بروج، تین، قریش، قارعه، قیامت، همزه، مرسلات، قاف، بلد، طارق، قمر، صاد و اعراف بر اساس «ترتیب نزول» این سوره‌هاست. در تفسیر این سوره‌ها نویسنده (مفسر) ابتدا محتوا و مقصود اصلی موجود در آن‌ها را بیان کرده و سپس ارتباط و تناسب سوره مورد نظر با سوره‌های قبل و بعد را ذکر نموده و سپس آیات آن سوره را تفسیر کرده است. سپس نکته‌های روش‌شناختی در تفسیر سوره مورد نظر را ذکر کرده و سبب نزول سوره‌ها و فضیلت سوره را ذکر نموده است. این تفسیر نخستین تفسیر بر اساس تنزیل و تاریخ و ترتیب نزول است و هدف مفسر آن است که گامی منظم و بر اساس واقعیت‌های اجتماعی بر دارد و از لحاظ تاریخ نزول واقعیت‌هایی را از نزول قرآن استخراج کند.

«جای خالی او » نوشته آذر ضاربی / ارائه توسط: آذر ضاربی (نویسنده)

این کتاب داستان روایت انسانهایی است که در زندگیشان با درد و رنج و مشکلات روبرو شده‌اند و حکایت پر شور از عشق و اندوه و زندگی واقعی اسنانهاست که با به دلیل قرابت با واقعیت‌های جاری و واقعی بودن محتوای داستانها ، خواننده را به بن جامعه بیشتر نزدیک می‌کند. نویسنده با به تصویر کشیدن مشکلات فقر و درد آن دوره از زندگی خود و همچنین یادآوری روزهای جنگ و به خاک و خون کشیده شدن جوانان تصاویر روشنی از دوران دفاع مقدس را به تصویر کشیده است. در همه این داستانها یک جای خالی وجود دارد.

« مهارتهای حیاتی مدیریت » نوشته جو اوئن / ارائه توسط: حسین ذکریارپور (کتابدار)

در دنیای امروز، مفاهیم مدیریتی به سرعت از قالب مدیریت تجاری به سمت مدیریت سیاسی تجاری تغییر ماهیت می‌دهد. این مفهوم شاید در ادبیات سیاسی و مدیریت مرسوم جایگاهی نداشته باشد، اما واقعیتی انكارناپذیر است. در واقع مدیریت امروز بنگاه‌های تجاری بزرگ، بدون توجه به دانش و شم سیاسی، امری غیرممكن تلقی می‌شود. سه عنصر اصلی در مدیریت كه توسط نویسنده كتاب، در قالب بهره هوشی؛ هوش هیجانی، و هوش سیاسی مطرح شده، در گذشته، كم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان هوش سیاسی كه در كتاب‌های مدیریت سیاسی از آن صحبت شده است، جایگاه ویژه‌ای دارد. نویسنده كتاب معتقد است كه آموزش‌های صرفا تئوریك در حوزه مدیریت، اغلب بی‌فایده و تلف‌كننده زمان هستند و كم‌تر به روش‌های اداره یك بنگاه اقتصادی می‌پردازند. از این رو، با پرهیز از این روش‌ها خواننده را با زوایای پیچیده مدیریت امروز آشنا و او را برای اداره بنگاه‌های مدرن، راهنمایی می‌كند.

«سنگفرش هر خیابان از طلاست » نوشته کیم وو چونگ / ارائه توسط: احمد شاهمرادی (کتابدار)

در واقع اين كتاب شرح حالي است از بنيانگذار موسسات صنعتي دوو در كره جنوبي. او با جزئياتي دقيق و باورنكردني به شرح داستان زندگي خود از دوره كودكي تا زماني كه مديريت دوو را به عهده داشته است مي‌پردازد. او به ما مي‌گويد كه چگونه مي‌توانيم از بحرانهاي زندگي براي خود موقعيت بيافرينيم. از جنگ، از فقر، از دست دادن عزيزان درس بگيريم و خود را بسازيم. در اين كتاب كلمات حكمت‌گونه بسيار زيادي وجود دارد كه مي‌تواند براي هر كسي در هر جايي از دنيا منبعي از الهام باشد. كتاب مجموعه‌اي از مقالات كوتاه او، خطاب به جوانان كره‌اي است و يك پيام جهاني را دربر دارد؛ اين كه كار، هيجان‌انگيزتر از تفريح است. كيم در جهان كسب و تجارت كشور كره، موقعيت ممتازي دارد. اشتياق وي براي كار از او در ميان همكارانش چهره‌ي تمام‌عياري ساخته است كه او را "توسا" به معني استاد مي‌نامند. شخص بي هدف مانند انساني با آرزوها و اهداف غلط .مي تواند خطر ناك باشد.هدف و ارزو بايد در جهت مثبت وهمخوان ومتناسب با منافع كل جامعه باشد.

« دا» نوشته سید زهرا حسینی/ ارائه توسط: الهام رملی (کتابدار)

راوی این اثر، خانم سیده زهرا حسینی است که در عنفوان جوانی با این شرایط بحرانی روبه¬رو می‏شود و با دست خویش پیکر خونین و پاره پاره پدر و برادرش را به خاک می‏سپارد. وی به جمع‏آوری پیکر شهدا و مجروحین از سطح شهر مبادرت می‌ورزد و در امر امداد به مجروحین و مصدومین در درمانگاه موقت مسجد جامع خرمشهر به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند و حتی به منظور توزیع غذا و مهمات‌رسانی و آبرسانی به رزمندگان و مدافعان خط مقدم جبهه پیشقدم می‏شود و به یاری همرزمان مرد خویش می‌شتابد. وی در نهایت، در روز بیستم مهر 1359 و پس از 20 روز مقاومت و پایداری تحسین‌آمیز در امور مختلف خدمات‌رسانی به رزمندگان و مردم بی‌پناه خرمشهر، در هنگام درگیری با نیروهای بعثی در خطوط مقدم جبهه (گمرک خرمشهر) از ناحیه ستون فقرات مجروح و به آبادان و ماهشهر و سربندر اعزام می‌شود. با این حال، از اعزام به پشت جبهه خودداری می‏کند و دوباره خودسرانه به خرمشهر باز¬می¬گردد که این بار به اجبار جهت مداوا به پشت جبهه اعزام می‌گردد. وی در رویای بازگشت به وطن خویش، یعنی خرمشهر، پس از طی مراحل درمان و پشت سرنهادن دوران اولیه نقاهت، تلاش نافرجامی را برای اعزام به منطقه آبادان آغاز می‏کند تا در امر امدادرسانی به مجروحین جنگی سهیم گردد که شرح کامل آن که به درگیری وی و دوستانش با تکاوران نیروی دریایی و سپس دستگیریشان می‌انجامد، بسیار خواندنی است.

« پدافند غیر عامل » نوشته مهدی اسدی ملردی / ارائه توسط: مهدی اسدی ملردی (نویسنده)

موضوع این کتاب، تبیین حوزه‌های عمومی و نیمه تخصصی پدافند غیرعامل است. کتاب حاضر، با هدف شناخت پدافند غیرعامل به عنوان یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های دفاعی کشور تدوین گردیده است. کتاب، مشتمل بر مطالعه کامل حوزه‌های عمومی و نیمه تخصصی پدافند غیرعامل است. از جمله مباحث مندرج در کتاب، می‌توان به این موارد اشاره نمود: تعاریف و اصول و مبانی در حوزه پدافند غیرعامل؛ مقولات اساسی در حوزه پدافند غیرعامل؛ آمایش سرزمینی و مکان‌یابی؛ جنگ نرم؛ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در ایران. موضوع پدافند غير عامل در جهان از قدمتي به اندازه تاريخ زندگي انسان برخورداراست. ودر طول تاريخ هميشه جزء مهمي از زندگي بشر بوده است. زيرا اقدامات دفاعي انسان سبب دفع يا كاهش ميزان اثر تجاوز مهاجمان ميشود. اما چگونگي دفاع به عوامل و شرايط مختلفي بستگي دارد و انسانها در دوران حيات خود سعي كرده اند تا با استفاده از عقل و تدبير و اراده خود بهترين راه دفاع را در وضعيت هاي متفاوت، در مقابل تهاجم دشمنانشان انتخاب و آن را به كار بندند.

«سووشون» نوشته سیمین دانشور/ ارائه توسط: معصومه صادقی (کتابدار)

نويسنده در اين رمان زندگي فئودالي در زمان اشغال ايران از سوي انگليسي‌ها را به زيبايي به نگارش درآورده‌است. كاربرد برخي واژه‌هاي عاميانه شيرازي در متن گيرايي داستان را صد چندان كرده‌است. يكي از ويژگي‌هاي سووشون ساختار ساده و بيان روان آن است ؛ خلاصه داستان زري و يوسف در ميهماني عقدكنان دختر حاكم شركت مي‌كنند. از وراي چند و چون عروسي خواننده با فضاي اجتماعي سال‌هاي ۱۳۲۰ آشنا مي‌شود. سال‌هايي كه انگليس در فارس نيرو پياده كرده و جنگ ناخواسته با خود گرسنگي و بيماري آورده‌است. حاكم دست نشانده با فروش آذوقه مردم به ارتش بيگانه به قحطي دامن مي‌زند. يوسف، خان روشنفكر و متكي به ارزش‌هاي بومي، حاضر به فروش آذوقه مردم به ارتش بيگانه نيست و مي‌خواهد از مردم پشتيباني كند. اما زري، همچون همه زنان سووشون، حتي چهره‌هاي منفي چون عزت‌الدوله، كه هريك به نوعي وجوه گوناگون ستمديدگي، بي‌پناهي، ناكامي، فداكاري و تحمل زن ايراني را به نمايش مي‌گذارند، مسالمت‌جويانه، مي‌كوشد او را آرام كند.

«سیره علمی و عملی امام رضا (ع)» نوشته عباسعلی زارعی سبزواری/ ارائه توسط: اسفندیار مهدوی بازقلعه (فعال رسانه‌ای)

اين مجلد، مجموعه‌ي سخنراني‌هاي آقاي عباس‌علي زارعي سبزواري در شبكه‌ي قرآن و معارف سيما است كه پيرامون سيره‌ي امام هشتم، حضرت امام رضا(ع) ايراد شده و در حال پخش مي‌باشد. وي ابتدا به تعريف معناي سيره و آثار و فوايد سيره‌شناسي پرداخته است . در این کتاب سیره عبادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی امامرضا(ع) با استناد به کتاب‌های معتبر حدیثی، تاریخی و تفسیری معرفی می‌شود. این کتاب به سبک زندگی و سیره امام هشتم(ع) به‌عنوان یکی از اسوه‌های معصوم وستارگان هدایت بشر که پیروی از روش و سلوک آنان توصیه‌ای الهی نیز است، درراستای تبیین تنها راهکار نجات و سعادت بشری و راهنمای انسان‌ها به‌سویتکامل و سعادت ابدی معرفی و اشاره دارد. سیره عبادی، فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و علمی امام رضا(ع) را با استناد به کتاب‌های معتبر و مستندحدیثی، تاریخی و تفسیری برای خوانندگان تبیین می‌کند.

«تکنولوژی فکر2» نوشته علیرضا آزمندیان/ ارائه توسط: اکرم هدایتی (عضو کتابخانه)

تکنولوژی فکر یک سیستم جدید برنامه‌ریزی در ضمیر ناخودآگاه انسان است که از طریق آن تحولی عظیم در نظام فکر، شخصیت، باورها و روحیه‌ی یک انسان ایجاد می‌شود. نویسنده این کتاب ضمن ۱۲ سال تحقیق و تدریس در دانشگاههای مختلف و در عین حال با مطالعات علمی پیرامون قدرت فکر به تبادل اطلاعات با دانشمندان این رشته پرداخته است و پس از سفر به بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی،آمریکا و کانادا و مطالعه مبانی ذهن، قدرت بیکران فکر انسان و با اشراف به مکانیسم های فکر، باور و برنامه‌ریزی سیستم ضمیر ناخودآگاه انسان، امروز در خدمت مردم عزیز ایران است تا با استفاده از دستاوردهای علمی خود ضمن ایجاد تغییرات اساسی در نظام فکری شان به پالایش شخصیت آنان پرداخته و با ایجاد تحولی شگرف در آنها ، انسانهای شاد و بشاش، هدفمند، با انگیزه، توانمند و مصمم با شخصیت و اعتماد به نفس کامل و با عشق و امید برای زندگی عالی و پرحاصل برای ایران اسلامی ما تربیت‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار