کودک یک‌ساله کم‌کم متوجه می‌شود برخی نام‌ها در یک دسته‌بندی هستند مثل کفش و جوراب یا دست و پا. او به تدریج نام اعضای بدن خود را یاد می‌گیرد. قادر است بدن خود را به عنوان یک وجود مجزا بشناسد و آنها را تحت مالکیت خودش نام ببرد، مثلا دستِ من یا گوشِ من.
کد خبر: ۹۲۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 22 December 2020

شاید برخی از والدین  تصور کنند همین‌که کودک یک سالگی را تمام کرد، باید به حرف‌زدن بیفتد. اما مساله این است که رشد زبانی کودک کاملاُ تدریجی است. اگر از رشد زبانی کودک خود آگاهی‌های لازم را نداشته باشیم،‌ انتظارات منطقی از او نداریم. این مطلب به شما کمک می‌کند تا از مراحل رشد زبانی در کودکان یک ساله، آگاهی یابید.

کودک یک ساله شما قادر است کلمات و جملات بیشتری را درک کند. او بسیاری از اشیا و آدم‌ها را می‌شناسد و می‌تواند آنها را نام ببرد، مثلاً اتوبوس، توپ، نی‌نی. آنها می‌توانند برخی فعل‌ها مانند خوردن و خوابیدن را به‌کار ببرند و صفاتی مثل رنگ‌ها و اندازه‌ها را بعد از نام‌ها استفاده کنند، مثلا توپ قرمز، نی‌نی کوچولو.

چه زمانی کودک به رشد زبانی می‌رسد؟

کودک یک‌ساله کم‌کم متوجه می‌شود برخی نام‌ها در یک دسته‌بندی هستند مثل کفش و جوراب یا دست و پا. او به تدریج نام اعضای بدن خود را یاد می‌گیرد. قادر است بدن خود را به عنوان یک وجود مجزا بشناسد و آنها را تحت مالکیت خودش نام ببرد، مثلا دستِ من یا گوشِ من.

در این دوران کودک یک کلمه را به چیزهای مختلفی نسبت می‌دهد. ممکن است به همه حیوانات بگوید: پیشی. این نوع نام‌گذاری‌ها در بین کودکان یک تا دو ساله بسیار رایج و طبیعی است و گاهی موجب خنده بزرگترها می‌شود. در این مواقع می‌توانید نام حیوان جدید را برای او چندین‌بار تکرار کنید تا او با نام حیوانات دیگر نیز آشنا شود. او کلام شما را به خوبی می‌شنود و وارد مخزن شنیداری خودش می‌کند اگرچه ممکن است باز هم به آن حیوان کلمه پیشی را نسبت دهد. او را مجبور نکنید که صحیح حرف بزند. اجازه دهید کودک به تدریج مراحل رشد زبانی خود را طی کند.

کودک شما می‌تواند به اشیا جدیدی اشاره کند و نام آنها را از شما بپرسد. بایستی خود را برای دورانی آماده کنید که کودک علت هرچیزی را از شما می‌پرسد. اگر نام چیزهای مختلف را از شما بخواهد و به او پاسخ ندهید، احتمالا به عزت‌نفس کودک آسیب زده‌اید.

کودک شما می‌تواند دستورالعمل‌های ساده شما را به خوبی بفهمد و یا  گاهی از این کلمات تقلید کند. او می‌تواند برای خودش از ضمیر «من» استفاده کند. این یکی از نشانه‌های مهم علاقه کودک به مستقل‌شدن است. به عنوان والدین کودک سعی کنید او را اندکی آزاد بگذارید تا برخی کارها را به‌تنهایی انجام دهد. در این مسیر او می‌تواند کلمات و نام‌های جدیدی یاد بگیرد. مثلا اگر دوست دارد رنگ‌بازی کند یا لباس‌ها را جابه‌جا کند، بگذارید آزادانه کار کند و در عوض با او صحبت کنید، مثلا نام رنگ‌ها را تکرار کنید یا اسم لباس‌ها را برایش بگویید تا به مرور یاد بگیرد. به این ترتیب کودک شما در خلال تجربیات جدید، گستره لغات خود را نیز افزایش داده است.

به طورکلی کودک بین یک تا دوسالگی گستره لغات خود را از حدود ۵ تا ۲۰ کلمه به حدودا ۲۰۰ کلمه ارتقا می‌دهد. همچنین او می‌تواند دستورالعمل‌های دو مرحله‌ای هم درک کند مثلا: «توپ را بگیر و به مامان بده». علاوه‌براین کودکان یک تا دو ساله می‌توانند با برخی الفاظ، احساسات خود را بیان کنند مثلا وقتی تعجب کنند لفظ «اوووو..» را به‌کار می‌برند./ح

 

منبع: وبسایت تا6

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار