دادستان عمومی و انقلاب قم از کلاهبرداری میلیاردی از یک شرکت تولیدکننده فولاد در شهرک سلفچگان خبر داد و گفت: متهم با هک ایمیل شرکت و دسترسی به اطلاعات آن و جعل ایمیل طرف قرارداد، مبلغ 187668 یورو کلاه‌برداری کرده است.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 22 December 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غریب، با بیان اینکه این شرکت تولید کننده فولاد در طرح توسعه فعالیت خود مجبور به واردات ماشین آلات فولادسازی از کشورهای خارجی بوده است، اظهار داشت: در زمان اجرای یکی از قراردادهای خرید تجهیزات، یک هکر، ایمیل مربوط به این شرکت را هک کرده و اطلاعات قرارداد موجود در ایمیل را در اختیار گرفته و اقدام به ارتباط با شرکت خارجی طرف قرارداد می‌کند.

دادستان قم افزود: متهم با ارتباط با شاکی از طریق آدرس ایمیل جعلی مشابه آدرس ایمیل شرکت خارجی، در مقام طرف قرارداد ظاهر شده و با ایشان در خصوص جزئیات قرارداد وارد مذاکره می شود. این کلاهبردار پس از جلب اعتماد مالباخته، با ایجاد حساب بانکی فیک در کشور پرتغال و با تماس از طریق واتس آپ به شاکی، بیان می‌دارد که به علت کرونا تغییر شماره حساب از کشور چین به کشور پرتغال صورت گرفته است و با اعلام شماره حساب جدید، درخواست واریز باقیمانده مبلغ قرارداد را به حساب واقع در کشور پرتغال می‌کند.

وی تشریح کرد: مالباخته با تصور اینکه وجه را به حساب طرف قرارداد واریز می کند، اقدام به واریز وجه به مبلغ 187668 یورو از طریق صرافی به حساب جعلی تعریف شده از متهم می‌کند و پس از پیگیری از طریق تماس تلفنی با شرکت طرف قرارداد برای ارسال بار، متوجه کلاهبرداری صورت گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غریب در خصوص اقدامات دادسرای قم در این پرونده، بیان کرد: با بررسی حساب مربوط مشخص شد که مبلغ واریز شده همچنان در حساب کشور پرتغال موجود است که در این راستا پیگیری از طریق اداره کل امور بین الملل قوه قضاییه و ارسال نامه به وزارت دادگستری دولت پرتغال و سفارت ایران در پرتغال به منظور مسدودی حساب متهم، احضار دارنده حساب و بازجویی از آن صورت گرفت.

دادستان قم با اشاره به اینکه آدرس ایمیل جعلی شرکت خارجی تنها یک نقطه با ایمیل اصلی تفاوت داشت، هشدار داد: ضروری است شهروندان در زمان وارد کردن آدرس ایمیل یا آدرس سایت‌ها دقت و توجه زیادی داشته باشند و از اصلی بودن آدرس تایپ شده اطمینان حاصل کنند تا در دام صفحات جعلی گرفتار نشوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار